یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲

در سال جهش تولید و با عروسک دوتوک از خراسان جنوبی؛

طرح جدید کتاب عروسک‌ها در کانون کلید خورد

عروسک دوتوک

سینماپرس: عروسک دوتوک، دست‌ساز سنتی زنان خراسان جنوبی تازه‌ترین تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که با عنوان کتاب عروسک در یک بسته ارایه می‌شود.

به گزارش سینماپرس، کتاب عروسک قرار است از این پس با همکاری مشترک دو اداره کل «نظارت برانتشارات» و «سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای» کانون در سبد خرید کالاهای فرهنگی خانواده‌های ایرانی قرار بگیرد و از این راه از سازندگان عروسک‌های سنتی ایران به عنوان حافظان این هنر ارزشمند بومی حمایت شود.

در این  زمینه مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون توضیح داد که کار چاپ کتابی با عنوان «دوتوک، عروسک کوچک بلوچی» در کانون در مراحل پایانی قرار گرفته است اما ساخت عروسک به‌دلیل مشکل شیوع بیماری کرونا و اهمیت رعایت مسایل بهداشتی کمی با وقفه روبرو شد اما امیدواریم به‌زودی این عروسک‌ها هم، آماده و در داخل این بسته قرار بگیرد.

روح‌الله کاظمی‌زاده از انتشار یک کتاب دیگر با عنوان «یک تجربه‌ی زیبای عروسکی» خبر داد و گفت احتمال دارد این کتاب را نیز در همان بسته و در کنار عروسک دوتوک ارایه کنیم. نویسنده هر دو کتاب زهره پریرخ است و پژوهش‌گری آن را افسانه احسانی برعهده‌داشته است.

به‌گفته‌ی وی این عروسک‌های سنتی را زنان سرپرست خانوار استان خراسان جنوبی با استفاده از مواد حافظ طبیعت درست می‌کنند و قرار است در سه نوبت پیاپی این بسته در شمارگان ۲هزار و ۵۰۰ نسخه و در مجموع هفت‌هزار و ۵۰۰ نسخه و در بسته‌بندی متفاوتی عرضه شود.

عروسک‌های بومی و دست‌ساز «دوتوک» ریشه در فرهنگ مناطقی از استان‌های خراسان جنوبی و مناطق بلوچ‌نشین استان سیستان و بلوچستان دارد و یادآور لالایی‌ها، شعرهای قدیمی و خاطرات زندگی روستایی و عشایری است.

هر کودک و زن این روستاها عروسکی می‌سازد و داستان زندگی‌اش را در قالب این عروسک روایت می‌کند.

قرار است کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آینده تعدادی از عروسک‌های بومی و سنتی ایران را در قالب پروژه «کتاب عروسک» در اختیار کودکان و نوجوانان قرار دهد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.