دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳

یک سینمادار مطرح کرد؛

چالش‌های «سمفا» پس از عبور از بحران کرونا

سامانه سمفا

سینماپرس: امیرهوشنگ پاسبانیان ‌مدیر سینما «بهمن» تأکید کرد که ساز و کار «سمفا» مخاطبان و سینماداران را سردرگم کرده است و با عبور از بحران کرونا و بازگشت به شرایط عادی مشکلات این سامانه بیشتر می‌شود.

به گزارش سینماپرس، امیر پاسبانیان مدیر سینما «بهمن» تهران درباره وضعیت استقبال مخاطبان از اکران فیلم‌ها در سالن‌های سینما به مهر گفت: هفته‌های اول بازگشایی سینماها، فروش خوبی داشتیم اما متأسفانه هرچه زمان گذشت و با افزایش تعداد قربانیان کرونا، مجدد با افت فروش مواجه شدیم از سوی دیگر فیلم‌های قوی هم دیگر اکران نشد. در حال حاضر تمام سینمای ایران تنها با ۲ فیلم اداره می‌شود، سینمایی که ۱۰ سالن دارد با همین ۲ فیلم می‌چرخد سینمای مجاورش هم دقیقاً همین ۲ فیلم را به نمایش می‌گذارد! در واقع در حال حاضر تنوع اکران نداریم و این روی افت فروش تأثیر گذاشته است. در گذشته ۵، ۶ فیلم اکران می‌شد و سرریز سالن‌های بزرگ، ظرفیت سالن‌های سینماهای دیگر را پر می‌کرد ولی حالا حتی ظرفیت پردیس‌های بزرگ هم تکمیل نمی‌شود.

وی افزود: هیچ‌کس پیش‌بینی نمی‌کرد که همزمان با بازگشایی سینماها، این بیماری قوی‌تر و شدیدتر شود که البته این یک بدشانسی بود. با همه این تفاسیر به نظرم نباید سینما بسته شود. اگر بتوانیم بیماری را کنترل کنیم و مردم به لحاظ روحی حالشان بهتر شود، وضعیت فروش سینما هم تغییر می‌کند ولی بسته شدن سینما کمکی به لحاظ اقتصادی به سینما نخواهد کرد.

پاسبانیان تأکید کرد: حتی در همین شرایط هم سینمای ما ضرر نداده و فروش آن راضی‌کننده بوده است، هرچند سوددهی نداشته اما ضرر هم نکرده‌ایم. ضمن اینکه اگر سالن‌ها بسته باشد و کارکنان هم حقوق دریافت کنند، وضعیت اقتصادی ما بهتر نمی‌شود در این شرایط حتی اگر سینما روزی ۲ میلیون تومان هم بفروشد، حداقل بخشی از حقوق کارکنان و هزینه‌ها حاصل می‌شود. از طرفی در چنین شرایطی لازم نیست هر ۱۰ سالن یک سینما فعال باشد، چون دیده‌ام برخی از سینماها تمام سالن‌های خود را درگیر این ۲ فیلم کرده‌اند که به نظرم ضررده می‌شود.

این مدیر سینمایی با اشاره به مصائب راه‌اندازی سامانه «سمفا» هم بیان کرد: متأسفانه یکی از گله‌های بزرگ سالن‌داران همین سامانه «سمفا» است. در حال حاضر مخاطبان زیادی به سینماها نمی‌آیند اما اگر به شرایط عادی بازگردیم، سینماها با مشکل بزرگ‌تری از کرونا مواجه می‌شوند! سیستم سمفا واقعاً سینماها را دچار مشکل کرده است، حتی چند روز پیش وقتی با یکی از صاحبان فیلم‌ها صحبت می‌کردم، به من می‌گفت ما حتی به آمار فروش هم نمی‌توانیم دسترسی پیدا کنیم! برخی سینماها حتی به فروش دستی رجوع کرده‌اند چون سیستم مدام هنگ می‌کند. به نظرم مسئولان مربوطه زودتر باید به فکر اصلاح این امر باشند و حتی بهتر است به همان ساز و کار گذشته برگردیم.

وی ادامه داد: روزهایی که سینماها مقداری شلوغ می‌شد، آن‌هایی که به صورت اینترنتی بلیت خریده بودند دچار مشکل می‌شدند چون اصلاً لیستی وجود نداشت که نشان بدهد چه کسانی به صورت آنلاین بلیت خریده‌اند، پیش از این چنین امکانی وجود داشت. در چنین شرایطی حتی سینما هم نمی‌تواند به مخاطب کمک کند. خیلی موقع‌ها شده در سینما بهمن دچار این مشکل شده‌ایم. به هر حال مخاطبی که به سینما می‌آید دروغ نمی‌گوید، اما اسم او نمایش داده نمی‌شود در این شرایط ما به مخاطب گفته‌ایم مهمان ما هستید و به او بلیت مهمان داده‌ایم. تصور کنید اگر به شرایط عادی بازگردیم و شمار مخاطبان بالاتر برود، چه مشکلاتی پیش می‌آید.

پاسبانیان در پایان اظهار کرد: سیستم سمفا باعث شده مراجعه مخاطبان به گیشه بیشتر شود چون دچار سردرگمی می‌شوند و به همین دلیل خرید حضوری را برمی‌گزینند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.