دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵

اعتراض به برگزاری انتخابات مشکوک؛

از زیر پا گذاشتن اساسنامه تا حذف حق حضور صنوف برای انتخابات هیأت مدیره خانه سینما/ انتخابات یا خیمه شب بازی؟!

انتقاد سینماگران از خانه سینما

سینماپرس: در حالی که پس از مدت ها وقفه در روند برگزاری انتخابات هیأت مدیره خانه سینما قرار است عصر امروز بیستم مردادماه انتخابات با حضور یکایک صنوف زیرمجموعه خانه سینما برگزار شود، در روزهای منتهی به برگزاری انتخابات دعوت نامه ای از سوی هیأت مدیره به صنوف ارسال شد که در آن حضور اصناف مشروط به داشتن شناسه ملی شده، این به ظاهر قانون مداری در حالی است که هنوز خود خانه سینما به لحاظ قانونی جایگاه مشخصی ندارد!

به گزارش سینماپرس بر اساس آنچه هیأت مدیره فعلی خانه سینما اعلام کرده بسیاری از اصناف از جمله انجمن ها و کانون های منشیان صحنه، آهنگسازان، مدیران سالن های سینما، جلوه های ویژه، جلوه های بصری، شورای عالی تهیه کنندگان، مدرسان سینما، گویندگان و سرپرستاران گفتار فیلم، کارکنان لابراتوار و... اجازه حضور و شرکت در انتخابات هیأت مدیره را نخواهند داشت که این امر عملا باعث سلب اختیار صنوف برای حضور در انتخابات شده است؛ این اتفاق پیرو سایر رفتارهای فراقانونی مدیران خانه سینما بار دیگر صدای انتقاد و اعتراضسینماگران را بلند کرده به نحوی که برخی فعالان سینمایی این انتخابات را به یک خیمه شب بازی تشبیه کرده و خواهان پایان دادن به این قبیل بازی های کودکانه در خانه سینما شده اند. 

بر این اساس لیست کاندیداهای حضور در مجمع عمومی تنها ۱۳ نفر است که خودشان به یکدیگر رأی خواهند داد و در اقدامی عجیب و خنده دار تنها ۲ نفر برای بازرسی خانه سینما کاندید شده اند که از همین حالا مشخص است که هر دو برای حضور در این پست به عنوان بازرس اصلی و علی البدل رأی خواهند آورد!

بر اساس شنیده های سینماپرس از یک منبع آگاه که مایل نبود نامش فاش بشود، این انتخابات که عصر امروز در حیاط بنیاد سینمایی فارابی برگزار خواهد شد و استانداری تهران به دلیل گسترش و شیوع کرونا اجازه برگزاری آن را در سالن سربسته نداده با اعتراض قاطبه اهالی سینما روبرو شده به نحوی که برخی صنوف با ارسال پیام ها و نامه هایی خواستار تحریم این انتخابات فرمایشی شده اند!

کانون آهنگسازان سینمای ایران در بخشی از بیانیه اعتراضی خود آورده است: «خانه سینما یک شرکت خصوصی و موروثی نیست، بلکه متعلق به تمامی صنوف و اهالی سینما است و هرگونه تصمیم فردی، نقل قول های بی اعتبار و غیرقانونی خلاف اساسنامه از طرف هر فرد، مقام یا مسئولی باشد، قابل پیگرد قانونی است!»

یکی از اعضای شورای مرکزی این کانون نیز در گروه روسای صنوف خانه سینما در فضای مجازی نوشت: «واقعا برای این نوع برگزاری انتخابات در خانه سینما باید گریست، کجای دنیا ۲ نفر کاندید بازرسی می شوند و همان ۲ نفر انتخاب می شوند؟ و چطور برخی از صنوف اصلی خانه سینما کاندیدی برای حضور در هیأت مدیره ندارند؟ امیدوارم هرچه زودتر این همه بی قانونی و بی احترامی به صنوف تمام شود و خانه سینما روی خوش ببیند و این خیمه شب بازی پایان گیرد!»

انجمن منشیان صحنه سینمای ایران نیز با ارسال یک بیانیه انتقادی نوشته است: «انجمن انصراف خود را به خاطر بی حرمتی و گرفتن حق رأی اعلام می نماید و در مجمع عمومی شرکت نخواهد کرد و ما هیچ گونه امضا و صورتجلسه تحمیلی از طرف خانه سینما و وزارت ارشاد که خارج از اساسنامه خانه سینما باشد را نمی پذیریم!»

اما نکته اصلی اینجا است که هیأت مدیره خانه سینما با یک فرار رو به جلو می خواهد هیچ گزارش مالی و... به صنوف ارائه نکند. در همین رابطه روسای یکی از صنوف خانه سینما که مایل نبود نامش فاش بشود به سینماپرس گفت: هیأت مدیره باید در خصوص امور مالی و عملکرد سال های اخیر خود پاسخگو باشد. این ها هنوز شفاف سازی مالی انجام نداده اند. اگر این انتخابات برگزار شود این ها در می روند و ما نمی دانیم باید از چه کسی پیگیر مطالبات مان باشیم؟ چه کسی باید گزارش مالی و گزارش عملکرد سال های اخیر را ارائه کند؟»

حال باید منتظر ماند و دید آیا دستگاه های ناظر مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جلوی این انتخابات فراقانونی ایستادگی خواهند کرد یا همه چیز بر اساس سناریوی از پیش تعیین شده هیأت مدیره فعلی به پیش خواهد رفت؟

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.