شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴

ادعاهای جالب قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی؛

دوران کنونی دسترسی به اینترنت را برای بیش از ۹۰ درصد اقشار جامعه فراهم آورده است!

حبیب ایل بیگی در تشییع پیکر زنده یاد«ثریا حکمت»

سینماپرس: عضو شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰»با اشاره به سازوکارهای برگزاری آنلاین جشنواره ها گفت: این جشنواره یکی از اولین تجربه‌های سینمای ایران در برگزاری آنلاین است که تلاش کرده فیلمسازان حرفه ای و مردم را در این برهه سخت به انجام فعالیت هنری و تجربه کردن تشویق کند.

به گزارش سینماپرس، حبیب ایل‌بیگی قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰» درباره برگزاری جشنواره‌های سینمایی همزمان با شیوع ویروس کرونا و همچنین محورها و موضوعات مورد توجه در جشنواره «سلفی ۲۰» گفت: متاسفانه سایه منحوس کرونا بر زندگی همه مردم در سراسر دنیا سبب شده تا شیوه و سبک زندگی مردم دچار تغییر و تحولات جدی شود. این مساله بر سبک زندگی ما ایرانیان که در همه امور روزمره خودمان از الگوی ایرانی- اسلامی پیروی می کنیم اثرات مخرب‌تری نسبت به سایر نقاط جهان داشته و از همین منظر همه حوزه های فرهنگ و هنر ما دچار آسیب و نقصان های جدی شده‌اند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد ایجاد نشاط در تولیدات هنری، توجه به سبک نوینی در خلق آثار مذکور و بالطبع برگزاری رخدادهایی مانند جشنواره «سلفی ۲۰» در سطوح مختلف شهری، استانی و ملی می‌تواند یکی از راهکارهای ادامه حیات هنر باشد. البته در این بین سینما به دلیل داشتن مخاطبان انبوه و با توجه به این که بعد از تلویزیون پر مخاطب ترین رسانه است، جایگاه و اهمیت ویژه ای پیدا می کند و البته این دست از جشنواره‌ها می‌توانند یک ریل گذاری جدید برای آینده سینما و تولیدات سینمایی ایجاد کنند.

برگزاری برخط رویدادهای هنری؛ مناسب ترین راهکار برای شرایط فعلی

 این مدیر سینمایی درباره برگزاری آنلاین جشنواره‌ها نیز تصریح کرد: دوران کنونی دسترسی به اینترنت را برای بیش از ۹۰ درصد اقشار جامعه فراهم آورده است و مهم ترین راه ارتباطی مخاطبان با تولیدات و صنایع فرهنگی هنری از طریق فضای مجازی در حال انجام است. اگرچه شاید زیر ساخت‌ها در کشور ما دچار کمبود و نقصان‌هایی در این زمینه باشد اما توجه خیل عظیمی از مخاطبان به ویژه نسل جوان، حداقل در یک دهه اخیر به فضای مجازی و اینترنت بستر مناسبی را فراهم کرده تا برگزاری رخدادهای متنوع فرهنگی و هنری به شکل برخط یکی از مناسب‌ترین راهکارها در این زمینه باشد.

وی درباره میزان آمادگی جامعه هنری برای برگزاری آنلاین جشنواره‌ها نیز توضیح داد: به هر حال نه تنها در ایران که در نقاط مختلف دنیا هم این آمادگی شاید به شکل ایده آل و صد درصد وجود نداشته باشد. بسیاری از جشنواره های سینمایی معتبر در جهان هم آمادگی لازم برای مواجه شدن با چنین وضعیتی آن هم با این مدت زمان طولانی و نامعلوم را نداشتند و تلاش زیادی کردند به صورت آنلاین بخش‌هایی از جشنواره‌های خودشان را برخط برگزار کنند. اینکه تا چه میزان موفق بودند را باید به شکل دقیق با بررسی همه جوانب و شرایط مورد تحلیل قرار داد.

قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی ادامه دد: در کشور ما نیز همین اتفاق رخ داده است  ضمن اینکه باید بپذیریم در برگزاری جشنواره های سینمایی شاید هنوز دل نگرانی‌ها و احتیاط‌هایی هم به دلایل مختلف وجود داشته باشد که البته بسیار هم قابل توجه هستند. بنابراین  برای اینکه ببینیم چقدر برای برگزاری یک جشنواره آنلاین سینمایی آماده هستیم باید معیارها و پارامترهای گوناگونی را در نظر بگیریم.

وی تصریح کرد: در جشنواره «سلفی ۲۰» تدابیری حداکثری اندیشیده شده که یک جشنواره  سینمایی آنلاین با در نظر گرفتن همه جوانب در حد وسع و امکانات و البته با بالاترین کیفیت و اثر گذاری برگزار شود. این کار به دلیل اینکه نمونه های مشابه تا به امروز نداشته یا کمتر بوده، طبیعی است که برگزاری جشنواره ای نظیر «سلفی ۲۰» را در فضای آنلاین نیازمند آزمون و خطا می کند. همچنین باید در حین برگزاری آن نواقص را کشف و برطرف کرد، البته تلاش شده تا درصد خطا تا کمترین حد ممکن پایین بیاید.

موضوعات «سلفی ۲۰» فیلمسازی برای همگان را فراهم می کند

ایل‌بیگی با اشاره به محورهای اصلی «سلفی ۲۰» که به طور کلی به چگونگی همزیستی با کرونا مرتبط می شود، عنوان کرد: با توجه به نوع و شکل جشنواره و تنوع موضوعات و بخش‌های آن و همچنین شرایط شرکت در این رخداد سینمایی که متناسب با شرایط جامعه و علاقه مندی‌های نسل جوان فیلمساز است پیش بینی می‌کنیم که شاهد دریافت تعداد زیادی آثار در بخش های گوناگون جشنواره باشیم ضمن اینکه تجارب شخصی بنده در حوزه فیلم کوتاه و سابقه سال ها حضورم در انجمن سینمای جوانان ایران و همنشینی با جوانان فیلمساز گواه این مساله است که بدون تردید شاهد آثار قابل تامل و کشف استعدادهای درخشانی در حوزه فیلمسازی از سراسر کشور خواهیم بود.

وی در پایان تاکید کرد: سینما برای همه است؛ عموم مردم از کودک و نوجوان گرفته تا بزرگسال و کهنسال. «سلفی ۲۰» با رویکرد پاسخ به نیازهای هنری و فرهنگی و موضوعی اکثر قریب به اتفاق مخاطبان طراحی شده است. یعنی خانواده ها، جوانان، دانشجویان، اهالی سینما، کودکان و نوجوانان، هنرمندان، دست اندرکاران محیط زیست و در یک کلام قاطبه علاقه مندان و تماشاگران سینما و سینماگران و استعدادهای سینمایی جامعه هدف ما در این جشنواره هستند.

نخستین جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰» به دبیری مریم دوستی با حمایت سازمان شهرداری تهران و سامانه هاشور پاییز ۹۹ برگزار می شود.

آخرین مهلت ارسال اثر به دبیرخانه جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰» بیستم شهریور ماه امسال است. جزییات و فراخوان این رویداد در سایت جشنواره به نشانی www.selfie۲۰shortfilmfestival.com  قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.