جمعه ۲۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲

مهدی سجاده چی مطرح کرد:

شاهد انبوهی از ضد قهرمان‌های حقیر و مفلوک در فیلم‌های به اصطلاح اجتماعی این سال‌ها هستیم

مهدی سجاده چی

سینماپرس: مهدی سجاده چی به تحلیل و بررسی مشکل فیلم‌نامه‌های این سال‌های سینما پرداخت.

به گزارش سینماپرس، مهدی سجاده چی فیلمنامه نویس در پاسخ به این سوال که خلاء چه ژانر یا موضوعی در سینمای سال‌های اخیر ما وجود دارد، به خبرنگاران جوان، گفت: به نظرم بیش از هرچیز خلاء خلاقیت وجود دارد و آن هم بدین علت است که هر ژانر یا موضوعی که موفق می‌شود و مورد استقبال قرار می‌گیرد، به یک مد تبدیل خواهد شد که بیرون آمدن از آن مشکل است.

او افزود: اگر طی این سال‌ها همه فیلم‌ها کمدی و یا به اصطلاح اجتماعی است، دلیلش این نیست که این نوع سینما برای سینمای ایران مناسب است بلکه صرفا نشان دهنده نبود خلاقیت خواهد بود. پس تا از این تکرار عبور نکنیم و وارد دنیای جدید نشویم اتفاق ویژه و مثبت زیادی نخواهد افتاد.

این فیلمنامه نویس درباره چرایی عبور نکردن فیلمسازان از این تکرار و اصرار به انجام آن بیان کرد: درست است که خلاقیت‌های فردی راهگشا و مهم است اما نادر هستند.   چیزی که یک جامعه بزرگ به آن احتیاج دارد شرایطی است که از درون فرهنگ و افکار خلاقانه آن جامعه بوجود می‌آید پس این کار نیاز به یک حوصله طولانی و باور دارد و اگر ایمان به خلاقیت وجود داشته باشد حتی آن مدیری که چهار سال بر مسند مدیریت حاضر است می‌تواند در این مدت برای رشد خلاقیت و چگونگی بهره وری درست از آن، موفق عمل کند.

وی ادامه داد: متاسفانه چنین مدیری طی سال‌های اخیر نداشتیم، یا اگر بوده ما ندیدیم. یعنی آمدند و در دوران مدیریتشان تسلیم جریان تکراری موجود شدند.

سجاده چی تصریح کرد: مطالبه خلاقیت باید در دراز مدت در تمام حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی وجود داشته باشد که حالا بخشی از آن هم از طریق سینما ظهور پیدا کند، آن زمان است که در آثار تولیدی می‌توان نتایج مثبت  دید.

وی در پاسخ به اینکه آیا وجود قهرمان واقعی در فیلم‌ها در دنیایی که خاکستری است و قهرمانی وجود ندارد مورد استقبال قرار می‌گیرد یا خیر گفت: قهرمان به معنای واقعی نماد تغییر و دگرگونی است و اگر آن را بپذیریم و قهرمان‌ها بیایند و  تغییرات را نمایش دهند، اتفاق درست رخ داده است، اما وقتی قرار است شخصیت‌ها قهرمان بازی دربیاورند و در برابر آنچه که وجود دارد تسلیم شوند در نتیجه شاهد انبوهی از ضد قهرمان‌های حقیر و مفلوک خواهیم بود. نمونه‌هایی که در فیلم‌های به اصطلاح اجتماعی این سال‌ها می‌بینیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.