شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴

دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت»:

هزینه جشنواره کمتر از ساخت یک فیلم سینمایی است/به‌دلیل شرایط مالی مهمان بین‌المللی نداریم

مهدی عظیمی میرآبادی در نشست رسانه‎ای شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت»

سینماپرس: مهدی عظیمی‌میرآبادی دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» تأکید کرد درهای این رویداد به روی هیچ کس بسته نیست و پذیرای همه آثار هستند.

به گزارش سینماپرس، نخستین نشست خبری شانزدهمین جشنواره بین‌الملل فیلم «مقاومت» صبح امروز ۲۹ شهریورماه با حضور مهدی عظیمی میرآبادی دبیر و احد میکائیل‌زاده مدیر روابط عمومی این رویداد برگزار شد.

این نشست رسانه‌ای به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی بدون حضور خبرنگاران رأس ساعت ۱۱:۳۰ آغاز و به‌صورت زنده از طریق سایت جشنواره و صفحه رسمی این رویداد در اینستاگرام پخش شد.

در ابتدای این نشست پس از خیرمقدم احد میکائیل‌زاده به اصحاب رسانه و ادای احترام به شهدای دفاع مقدس و مدافعان سلامت، مهدی عظیمی‌میرآبادی گزارشی از برگزاری شانزدهمین دوره جشنواره ارائه کرد.

تلاش می‌کنیم جشنواره ضعیف نشود

عظیمی میرآبادی در این گزارش بیان کرد: جشنواره فیلم «مقاومت» در پانزده دوره قبل تحت عنوان جشنواره دفاع مقدس یا هر عنوان دیگر برگزار می‌شد، اما با تغییر رویکرد به جشنواره فیلم مقاومت تغییر نام داد و حرکت آن به حرکت جهانی تبدیل شد. در پنج دوره گذشته دوست خوبم آقای خزاعی این جشنواره را به جایی رساندند که حداقلی برای ما را از نظر کیفیت تعریف کردند و تلاش می‌کنیم کارمان را ضعیف‌تر انجام ندهیم.

وی افزود: گمان می‌کنیم اتفاقات جشنواره یک اتفاق ویژه است. انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با همکاری بنیاد روایت فتح دو مسئولیت راهبردی دارد که یکی تقویت و تثبیت سینمای دفاع مقدس به‌عنوان سینمای تراز انقلاب است و دیگری حمایت از هنرمندان سینمای انقلاب است. این جشنواره هم در همین راستا تعریف شده است و امیدوارم بتوانیم به خوبی عمل کنیم.

استقبال ۱۲۸ کشور از بخش «مدافعان سلامت»

دبیر جشنواره «مقاومت» درباره بخش «مدافعان سلامت» در این رویداد گفت: در این بخش میزان آثار رسیده یک اتفاق عجیب را رقم زده است. ۱۲۸ کشور بیش از هزار اثر به این بخش ارسال کرده‌اند و فکر می‌کنم همین که دغدغه‌ای از نظر انسانی در مقابله با این بیماری شکل گرفته چه در کادر درمان و چه در میان مردم شاهد نشانه‌های آن هستیم. نگاه انسانی‌تر که در آثار ایرانی‌هاست کمتر در آثار خارجی می‌بینیم و این یک افتخار است که نسبت به هم نوعان خود یک نگرانی ویژه داریم و یک همدلی مومنانه در کشور شکل گرفته است.

عظیمی میرآبادی بیان کرد: یکی از اقدامات برای برگزاری منظم جشنواره ایجاد دبیرخانه دایمی است. قبلاً این ویژگی را نداشتیم و این فاصله بین دو جشنواره باعث قطع شدن رابطه می‌شد. ولی ایجاد دبیرخانه دایمی باعث شد کار به گونه‌ای پیش برود که فاصله نیفتد و کارها پیگیری شود. فعلاً بنا داریم به صورت دو سالانه برگزار کنیم. در روزهای ابتدایی یکی از مسایلی که داشتیم این بود که آثاری نداریم ولی جلوتر که رفتیم دیدیم نزدیک ۹ هزار اثر به دبیرخانه رسیده که فکر نمی‌کردیم این فضایی که علیه جشنواره بود این‌طور بود که آثاری نداریم. به نظرم اگر بتوانیم این تعداد یا نصفش را سالانه داشته باشیم بتوانیم سالانه برگزار کنیم ولی این موضوع نیاز به بررسی دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره ضعف تولیدات دفاع‌مقدسی در سینمای ایران به نسبت تولیدات سخیف عنوان کرد: برای پیشرفت اهداف خودمان و آنچه درباره سینمای انقلاب و دفاع مقدس به‌دنبال آن هستیم باید با بخش‌های مختلف تعامل داشته باشیم، با صدا و سیما، خانه سینما و… باید به گونه‌ای تعامل داشته باشیم که سینمای دفاع مقدس را بهتر از آنچه که است پیش ببریم. با سازمان سینمایی هم جلسه داشتیم و قول همکاری دادند، بخشی از حمایت‌ها را محقق کردند و شخصاً در این زمینه از رئیس سازمان سینمایی تشکر می‌کنم.

دفاع مقدس محدود به هیچ گروه و طیفی نیست

دبیر این رویداد درباره جذب طیف‌های مختلف فیلمسازی بیان کرد: انجمن انقلاب سینمای دفاع مقدس این داعیه را دارد چون دفاع مقدس و مقاومت مخصوص هیچ گروه خاصی نیست و هیچ‌کس نمی‌تواند آن را مصادره کند این انجمن نگاه جامع دارد ما در را به روی هیچکس نبسته‌ایم. هرکسی قابلیت تلاش برای این سینما ندارد و لیاقتش را ندارد. انجمن برای اینکه بخواهد نگاه جامع داشته باشد برنامه‌ریزی کرده مثلاً برای جشنواره جشنواره‌ها چهل داور از طیف‌های فکری مختلف داریم.

وی درباره حمایت‌های مالی از فیلمسازان بیان کرد: متأسف هستیم از این شرایطی که برای سینماگران انقلاب وجود دارد. انجمن برای حمایت برنامه دارد ولی جشنواره کار تولید ندارد وظیفه جشنواره فضاسازی و جریان‌سازی است.

هزینه جشنواره کمتر از ساخت یک فیلم سینمایی است

عظیمی‌میرآبادی در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نبود هزینه برگزاری جشنواره در شرایط کرونایی صرف تولید فیلم سینمایی در حوزه دفاع مقدس می‌شد، تأکید کرد: هزینه برگزاری این جشنواره از یک فیلم سینمایی معمولی هم کمتر است و اگر یک فیلم به ویترین سینما اضافه شود اتفاق عجیب و غریبی رخ نمی‌دهد اما همین فضایی که شکل می‌گیرد تا افراد با یکدیگر ارتباط بگیرند، اثرش می‌تواند از تولید یک فیلم سینمایی بیشتر باشد. این جشنواره به‌خودی خود کارکردش از تولید یک فیلم سینمایی می‌تواند بیشتر باشد.

بودجه جشنواره را بعد از برگزاری اعلام می‌کنیم

دبیر شانزدهمین جشنواره فیلم «مقاومت» در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره میزان بودجه این رویداد و سهم سازمان سینمایی در تأمین آن گفت: جشنواره که تمام شد گزارش مفصلی درباره منابعی که دریافت کرده‌ایم ارائه خواهیم کرد و فکر می‌کنیم الان زمان مناسبی برای بیان اعداد و ارقام بودجه‌ای نیست اما بازهم تأکید می‌کنم هزینه برگزاری جشنواره از ساخت یک فیلم سینمایی پایین‌تر است.

وی در بخش دیگری توضیح داد: حجم برنامه‌های ما زیاد و از یک هفته بیشتر بود. اول می‌خواستیم در هفته بسیج جشنواره را برگزار کنیم، ولی اگر در یک هفته برگزار می‌شد ممکن بود مخاطب پس بزند. بنابراین یا باید حجم برنامه را کم می‌کردیم که خوب نبود یا باید مدت زمان را طولانی می‌کردیم که این به نظرمان بهتر بود. ترجیح دادیم جشنواره را در دو مقطع برگزار شود که اگر در بازه‌ای دچار مشکل شد در بازه دیگر آن را برگزار کرده باشیم.

در بخش «سینمای سامری» نگاه محتوایی داریم

عظیمی میرآبادی درباره بخش «سینمای سامری» در جشنواره امسال و نسبت خلق چنین ترکیب با نظریه‌های سینمایی در دنیا عنوان کرد: آن‌هایی که در آن ور نظریه‌پردازی کرده‌اند فرق چندانی با ما ندارند. آن‌ها هم در حوزه سینما خوانده‌اند و تلاش کرده‌اند نظریاتی را ارائه دهند اما چرا وقتی آن‌ها نظریه‌ای می‌دهند خوب است اما وقتی خودمان نظریه می‌دهیم عجیب است!؟ در این نگاه یک خود تحقیری وجود دارد. «سینمای سامری» یک نگاه محتوایی و فکری دارد درباره فیلم‌هایی که در دنیا ساخته می‌شود فیلمی که پیامبران و ملایک را تحقیر می‌کند دقیقاً در راستای اهداف صهیونیست‌هاست که ما نام آن را سینمای سامری گذاشته‌ایم.

وی درباره صیانت از فیلم‌هایی که در بخش آنلاین به نمایش در می‌آید هم توضیح داد: ترفندهایی برای این موضوع دیده‌ایم که محرمانه است و نباید بگوییم. در جلسه‌ای خصوصی آن ترفندها را توضیح می‌دهیم.

برگزاری جشنواره چه منافاتی با «کرونا» دارد؟

عظیمی در پاسخ به سوالی درباره دلایل اصرار به برگزاری این رویداد در سایه کرونا گفت: برگزاری جشنواره چه منافاتی با کرونا دارد؟ تجمع مشکل دارد. آن چیزی که ستاد مقابله با کرونا اعلام کرده عمل می‌کنیم. برای جشنواره جشنواره‌ها هم قبلاً به صورت یک مرور بود اما در جشنواره مقاومت آثار با هم به رقابت می‌پردازند. گمان نمی‌کردیم این تعداد آثار برسد اما تعداد زیادی آثار رسیده است. همه بدون استثنا بهترین فیلم هستند و این فیلم‌ها توسط داوران زیادی ارزیابی شده است سه شاخص داریم که مد نظرمان است اول بحث موضوع و محتواست که آیا حرفی که زده جامع بوده؟ دوم اینکه از نظر هنری و فنی چه حرفی دارد و سوم اینکه چقدر را مخاطب ارتباط برقرار کرده است

به‌دلیل شرایط مالی مهمان بین‌المللی نداریم

وی درباره امکان میزبانی از مهمان‌های خارجی با توجه به شرایط کرونایی گفت: متاسفانه ما در بخش اول این رویداد یعنی هفته دفاع مقدس نتوانستیم مهمانان زیادی دعوت کنیم یکی از دلایل آن مالی است آن‌هایی که فکر می‌کنند خیلی پولدار هستیم بدانند دلیل ما مالی بوده که ما مهمان بین‌المللی نداریم.

دبیر این جشنواره در پاسخ به سوال دیگری درباره مخاطب نداشتن فیلم‌های دفاع‌مقدسی افزود: اگر بخواهیم بر اساس آنچه که در سینمای کشور صورت می‌گیرد، صحبت کنیم، باید بگوییم کل سینما دچار مشکل در چرخه تولید، نمایش و جذب مخاطب است. به جز برخی فیلم‌ها که پا را از ارزش‌ها فراتر می‌گذارند و بعضاً فروش دارند، اگر از آن‌ها رد شویم می‌توانیم بگوییم خیلی از فیلم‌ها مخاطب جذب نکرده‌اند اصل سینمای کشور دچار این مسأله است و سینمای دفاع مقدس منفک نیست پس باید میدان‌های جدید برای این منظور در نظر بگیریم.

آینده سینمای مقاومت مدیون «فیلمسازان بسیجی» است

عظیمی درباره بخش فیلمسازان بسیجی اظهار کرد: این بخش جدی و استراتژیک است فکر می‌کنم آینده سینمای مقاومت می‌تواند تا بخش زیادی مدیون حضور جدی این افراد باشد. بیش از دو هزار و ششصد نفر از فیلمسازان بسیجی شرکت کرده‌اند. کسانی که در این بخش شرکت کرده‌اند فقط بسیجی‌ها نیستند آنهایی که تفکر بسیجی دارند هم در این گروه هستند مثل پاسداران و….

وی درباره شرط نمایش اول فیلم‌ها برای حضور در جشنواره مقاومت هم مطرح کرد: اینکه شرط بگذاریم شاید خوب نباشد اینکه بتوانیم آثاری را داشته باشیم که اولین نمایششان باشد خوب است و برای اولین بار در این دوره رخ می‌دهد.

دبیر جشنواره «مقاومت» درباره توجه این رویداد به میراث «حاج قاسم سلیمانی» اظهار کرد: اگر مشکلی از بابت بیماری کرونا پیش نیاید مراسمی در کنار مزار شهید سلیمانی برگزار می‌کنیم که مربوط به بخش سیدالشهداست. این بخش با یاد و نام ایشان در جشنواره آورده شد.

عظیمی درباره پذیرش فیلم‌های «هنر و تجربه» در این رویداد اظهار کرد: وقتی از فیلمسازان دعوت می‌کنیم که درباره سینمای دفاع مقدس و مقاومت کار کنند مشمول هنر و تجربه‌ای ها هم می‌شود چون در به روی هیچکس بسته نیست.

دبیر جشنواره فیلم «مقاومت» درباره توجه نکردن به مسایل تحولات منطقه توضیح داد: اتفاقاً جشنواره‌ها بر خلاف دوره‌های قبل کاملاً بین‌المللی است به جز دو بخش آن. بخش اصلی و چند بخش دیگر بین‌المللی است. فکر می‌کنم اگر ما آگاهی خودمان را نسبت به جشنواره بیشتر کنیم، بهتر می‌شود. آثار رسیده پاسخی برای این موضوع است جشنواره ما جهانی است حتی هنگام انتخاب برگزیده‌ها توجه نمی‌کنیم که فیلمساز ایرانی است یا خارجی.

جشنواره «مقاومت» صرفاً جشنواره «دفاع مقدس» نیست

عظیمی اظهار کرد: این جشنواره، صرفاً جشنواره دفاع مقدس نیست بلکه جشنواره مقاومت است. موضوعات ما در فراخوان نشان می‌دهد که گسترده است و به صورت انحصاری به مقاومت نمی‌پردازد.

دبیر این رویداد مطرح کرد: فیلمسازانی که در این جشنواره امتیاز کسب کنند در طول سال استقبال بیشتری از آن‌ها صورت می‌گیرد. یکی از وظایف جشنواره ایجاد بستر برای تولید بیشتر است.

عظیمی میرآبادی توضیح داد: مبنای طراحی جشنواره شانزدهم بیانیه گام دوم است و بر اساس موضوعات آن عمل کردیم. بر مبنای آن هم برنامه‌ریزی ۲ جشنواره صورت می‌گیرد.

وی درباره راهکار جشنواره «مقاومت» برای چرایی دفاع از میهن برای نسل جوان هم گفت: این بیشتر به اقدامات پژوهشی فیلمسازان ما برمی‌گردد طبیعتاً انجمن دفاع مقدس خواستار همین موضوع است و بسترش را فراهم می‌کنند تا هنرمندان برای پژوهش مراجعه کنند. آنچه وظیفه ماست فراهم کردن شرایط برای پژوهش است ولی متاسفانه این اتفاق در سال‌های گذشته توسط هنرمندان صورت نگرفته و این فاصله‌ای که بین نسل‌ها ایجاد شده به خاطر کم کاری مسئولان و هنرمندان است.

این نشست رسانه‌ای در ساعت ۱۲:۴۵ به پایان رسید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.