سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶

محمدمهدی دادمان:

آمادگی داریم هرکاری از دستمان برآید انجام دهیم تا در منطقه غزه تجربه مشابه «حوزه هنری» شکل گیرد!

محمدمهدی دادمان در نشست رسانه‌ای مسابقه کارتون، کاریکاتور و پوستر «فلسطین تنها نیست»

سینماپرس: محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری در نشست رسانه‌ای مسابقه«فلسطین تنها نیست» گفت: آمادگی داریم هر تجربه و توان و هر کاری از دستمان برآید انجام دهیم تا در منطقه غزه تجربه مشابهی نظیر حوزه هنری انقلاب اسلامی شکل گیرد.

به گزارش سینماپرس، نشست رسانه‌ای مسابقه کارتون، کاریکاتور و پوستر «فلسطین تنها نیست» با حضور محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری و سیدمسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، پیش از ظهر امروز (سه شنبه اول مهرماه) در تالار سوره برگزار شد.  

دادمان در ابتدای این نشست با ذکر نام شهدای عرصه مقاومت که برای آرمان آزادی قدس شریف مبارزه کردند، گفت: مسابقه فلسطین تنها نیست بهانه‌ای است که یادآوری کنیم به همه کسانی که فکر می‌کنند با بازی‌های کودکانه سیاسی می‌توانند آرمان فلسطین را به فراموشی بسپارند، در حالی‌که دوران بزن دررو شروع شده است و همه هنرمندان متعهد به انسانیت، با زبان فرهنگ پاسخ درخوری به این خیانت و لکه ننگ خواهند داد. اما همه باید بدانند عادی‌سازی روابط با یک رژیم انسان کش، غیرقابل بخشش است.  

رئیس حوزه هنری افزود: حوزه هنری بانی یک رویداد هنری است تا پیام فلسطین تنها نیست را مخابره کند. بنده به نمایندگی از حوزه هنری و جامعه هنری ایران اسلامی از همه هنرمندان آزاده جهان و دوستدار انسانیت دعوت میکنم با زبان رسا و هنری پیرامون این خیانت نابخشودنی اثر خلق کنند. ان‌شاءالله رویای بازگشت فلسطین به فلسطینیان نزدیک است و هنرمندان همه عرصه‌ها می‌توانند آن را تصویر کنند.  

وی افزود: این مسابقه سرآغاز مسیری است و یک طلیعه نو است تا در دوره جدید حوزه هنری ابعاد بین‌المللی حوزه هنری تقویت شود. ما به روشنی و رسا اعلام می‌کنیم آمادگی داریم هرآنچه از تجربه و تخصص ۴۰ ساله حوزه هنری را در اختیار همه هنرمندان در هر کانون جغرافیایی که در جبهه مقاومت فعالیت می‌کنند، بگذاریم تا شبکه‌ای از جریان‌های مقاوم و متعهد علیه این رژیم منحوس شکل گیرد. آمادگی داریم هر تجریه و توان و هر کاری از دستمان برآید انجام دهیم تا در منطقه غزه تجربه مشابهی شکل گیرد و هنرمندان مقاوم غزه با قدرت بیشتری مبارزه فرهنگی گسترده‌ای علیه این رژیم منحوس را شکل دهند.  

دادمان در پاسخ به پرسش فارس درباره جزئیات ارتباطی با هنرمندان غزه گفت: این مسیر پیش‌تر در حوزه هنری هم وجود داشت و در فراخوان‌های مختلف، کنش جمعی هنری را رقم می‌زنند. در مرکز ادبیات پایداری و آموزش حوزه هنری هم در سوریه و لبنان و عراق وجود داشته است. تعاملاتی هم در غزه برقرار بوده است و تقویت این رویکرد پیشینی و رشد چندبرابری آن را مدنظر داریم.  

وی افزود: حوزه هنری در فردای نزدیکش بین‌المللی تر خواهد بود و شرح تفصیل آن را به زمانی موکول می‌کنم که یک اقدام عملی شکل بگیرد. البته در برخی از این کانون‌های جغرافیایی محدودیت‌هایی وجود دارد و چون احتمالا از سوی مخالفان در مضیقه قرار می‌گیرند، امکان شرح مبسوط آن وجود ندارد.

* جوایز ۴۵۰۰ یورویی برای برگزیدگان

شجاعی طباطبایی در ادامه این نشست گفت: در ادوار پیشین بیشتر در حوزه کارتون و کاریکاتور فعال بودیم اما در این دوره، پوستر را هم اضافه کردیم.  

وی سپس به انگیزه‌های برگزاری این رویداد گفت: توهین به پیامبران ۴ میلیارد نفر از ادیان مختلف توسط یک گروه کوچک (نشریه شارلی ابدو) مطرح است که چیزی جز نفرت پراکنی نیست. آیا این را می‌توانیم مصداق آزادی بیان بدانیم!؟ در حالی‌که چنین آزادی‌هایی درباره هولوکاست به هیچ وجه وجود ندارد.  

این هنرمند کاریکاتوریست، به موجودیت فلسطین اشاره کرد و گفت: یکی از مباحث جدی در جنگ جهانی این است که فلسطین بی‌طرف بوده اما چرا آن را درگیر کرده‌اند؟ ضمن اینکه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی باعث نمی‌شود فلسطین تنها بماند، جبهه مقاومت کنار فلسطین ایستاده است و مردم کشورهای سازشگر، مخالف عادی‌سازی روابط هستند.  

دبیر هنری جشنواره «فلسطین تنها نیست» درباره جزئیات فراخوان تصریح کرد: در نظر داریم پویش های مردمی را با هشتگهای چندزبانه #فلسطین_تنها_نیست شکل دهیم و هر هنرمندی می‌تواند ۵ اثر ارائه کند. مهلت ارسال آثار ۱۵ آذرماه ۹۹ (۱۰ دسامبر ۲۰۲۰) اعلام شده و داوری از ۲۰ تا ۲۲ آذر است.

وی افزود: ترکیب داوری به صورت بین‌المللی است و هنرمندان ایرانی در کنار «ناجی بِناجی» از مراکش رئیس سایت عرب کارتون، «سیلوانو ملو» از برزیل و «جیتد کاسانا» از اندونزی هستند. جوایز هم در هر بخش ۲ هزار، ۱۵۰۰ و هزار یورو برای نفرات اول تا سوم است.  

شجاعی طباطبایی هم درباره ارتباط با هنرمندان غزه یادآور شد: در جشنواره جهانی مقاومت به کمک اسکایپ با هنرمندانی در غزه در ارتباط بودیم.  

دادمان افزود: بخش پوستر به این مسابقه اضافه شده است. یکی از دغدغه‌هایمان این است که ان‌شاءالله هنرمندان حوزه‌های دیگر هنر غیر از کاریکاتور را هم درگیر این رویداد کنیم.
وی ادامه داد: یک برنامه جدی ترویجی برای بازنمایی و گسترش بازدید تولیدات قبلی مدنظر داریم، چون شرایط تولید و مصرف آثار هنری تغییر کرده و تبدیل کارتون‌ها و کاریکاتورها به موشن گرافیک مدنظر است.
رئیس حوزه هنری گفت: ما هنوز درست متوجه نمی‌شویم که چرا مدعیان آزادی بیان در جهان از بررسی یک موضوع به نام هولوکاست آشفته می‌شوند؟ ما حتما در شیوه جدید، بازنمایی آثار با این موضوع را بیشتر پی می‌گیریم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.