چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹

انسیه شاه‌حسینی:

مدیریت و مهندسی فرهنگی ما معیوب است/مسئولین فرهنگی یادشان رفته که دنبال چه هستند

انسیه شاه‌حسینی

سینماپرس: فیلمساز زن سینمای دفاع مقدس گفت: مسئولین فرهنگی یادشان رفته که دنبال چه هستند؛ قطعا در سینمای دافع مقدس باید فیلم خوب ساخت اما نه اینکه مسئول رده بالای ما اول از همه به فکر سوددهی مالی از این فیلم‌ها باشد.

به گزارش سینماپرس، سینمای دفاع مقدس در این چهار دهه اخیر روزهای قابل تأملی را در ساخت و رقابت با دیگر آثار سینمای ایران تجربه کرده و این را مدیون داستان‌ها و فیلمسازان صاحب سبک بادغدغه‌ای می‌داند که همچنان مدیون این حال و هوا هستند.

البته فیلمسازی در این ژانر سختی‌های بیشتری دارد که حمایتی فراوان را می‌طلبد؛ سختی‌ها و دشواری‌هایی که فراتر از تصمیم فیلمساز است و باید در میان مدیران رده بالا پیگیری شود.

انسیه شاه‌حسینی، فیلمساز زن سینمای دفاع مقدس که خود را متعهد به چنین سینمایی می‌داند درباره حال و روز این ژانر به آنا گفت: ژانر دفاع مقدس را باید جدی گرفت چرا که به تنهایی قابلیت تصویرسازی هر قصه و جذب هر مخاطبی را دارد.

در این سینمای پرمفهوم همه داستان محترم و جذابی پیدا می‌شود

وی افزود: این نوع فیلم‌ها می‌تواند هر قصه‌ای را به تصویر درآورد و از آن حرف بزند؛ از خانوادگی گرفته تا عاشقانه و حتی جنایی! بستگی به این دارد که فیلمساز با چه نگاهی به سراغش برود. این ژانر دریای فیلمسازی است.

وی افزود: سینمای دفاع مقدس با این همه قصه به راحتی می‌تواند مخاطب جذب کند و به سن و سال و طرز تفکر هم لزوما ارتباطی ندارد. در این سینمای پر از مفهوم همه قصه محترم و جذابی پیدا می‌شود.

کارگردان «زیباتر از زندگی» خاطرنشان ساخت: متأسفانه مشکل این است که مدیریت و مهندسی فرهنگی ما معیوب است و نهایت نگاهشان عرض و طول میزشان است. نمی‌دانند از سینمای دفاع مقدس چه می‌خواهند و همه چیز را لزوما در گیشه و فروش می‌بینند.

من هم قائل به ساخت فیلم خوب در سینمای دفاع مقدس هستم

شاه‌حسینی در عین حال تأکید کرد: البته که فروش در این سینما مهم است و فیلم دفاع مقدس خوب، سرمایه‌اش را برمی‌گرداند اما نه اینکه هر حرف و مفهومی را با دو دوتا چهارتای معمول بسنجیم. وگرنه من هم قائل به ساخت فیلم خوب در سینمای دفاع مقدس هستم.

این فیلمساز زن سینما اشاره داشت: از یک طرف مدعی‌اند که از فیلمساز این جریان ارزش‌مدار حمایت می‌کنند اما از طرفی به این مرض دچار شده‌اند که باید حتما سوددهی سینما را در عدد و رقم ببینند. بالاخره ممکن است چند فیلم ساخته شود اما نباید لزوما توقع داشت که هر فیلمی درجه یک باشد.

سازنده «شب بخیر فرمانده» ادامه داد: مسئولین فرهنگی یادشان رفته که دنبال چه هستند؛ قطعا در سینمای دفاع مقدس باید فیلم خوب ساخت اما نه اینکه مسئول رده بالای ما اول از همه به فکر سوددهی مالی از این فیلم‌ها باشد. جالب است سراغ فیلم‌های خاص تجاری می‌روند که فروشی هم ندارد.

با این ذهنیت معیوب، سال‌هاست که بهترین فیلمنامه‌های ما خاک می‌خورند

شاه‌حسینی اضافه کرد: قرار نیست سینمای دفاع مقدس حرفی را بزند که سینمای بدنه هم می‌زند.  فیلم دفاع مقدسی باید دیده شود چون فیلم خوب برای مخاطب ساخته می‌شود اما ذهنیتی لزوما اقتصادی و پول درآور بدون توجه به حرف و محتوای فیلم منطقی نیست. همینطور است که مدیریت ما به تأثیرگذاری سینما فکر نمی‌کند.

وی با انتقاد از شوراهای سینمایی یادآور شد: متأسفانه با این ذهنیت معیوب، سال‌هاست که بهترین فیلمنامه‌های ما خاک می‌خورند و با غیرحرفه‌ای‌گری چنین پروژه‌هایی از ابتدا کنار گذاشته می‌شوند.

شاه‌حسینی اینگونه خاطرنشان ساخت: این جماعت نقطه آمالشان انگار فیلم و مضامین هالیوودی و فقط هم دنبال فیلم بفروش هستند؛ هرچند که در این مسیر هم شکست خورده‌اند. کاش کمی لااقل این فرهنگ دفاع مقدس را دریابند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.