سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱

به کارگردانی سیاوش زرین آبادی؛

استمرار پخش مجموعه فاخر «پهلوانان» از شبکه پویا

پهلوانان

سینماپرس: مجموعه انیمیشن «پهلوانان» از تولیدات جذاب مرکز پویانمایی صبا هر پنجشنبه و جمعه ساعت ۱۹:۰۰ روی آنتن شبکه پویا می‌رود.

به گزارش سینماپرس، مجموعه «پهلوانان» در ۴ سری شامل ۵۲ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی علیرضا گلپایگانی و کارگردانی سیاوش زرین آبادی با تکنیک دو بعدی برای گروه سنی کودک و نوجوان در مرکز پویانمایی صبا تولید شده است.  

داستان‌های این مجموعه همگی تخیلی بوده و وقایع آن در شهر خوارزم از شهرهای خراسان قدیم و در قرن هشتم هجری قمری می‌گذرد. شخصیت محوری قصه ها، پهلوان محمود قتالی خوارزمی ملقب به پوریای ولی، شاعر، عارف و ورزشکار نامی ایران زمین است که دارای شغل آهنگری بوده و اداره کننده تنها زورخانه شهر نیز هست. در زورخانه آداب و اخلاق جوانمردی و پهلوانی و فنون کشتی را به شاگردان خود می‌آموزد.  

در میان این شاگردان، سه جوان، یاور آهنگر، صفی نمدمال و مفرد سلمانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و پوریا به کمک آن‌ها به مبارزه علیه ظلم و بیدادگری حاکمان، داروغه‌ها و گزمه‌های زورگو می‌پردازد.  

این شخصیت‌ها تا حدودی نمایانگر طبقه‌ای از افراد در تاریخ ایران هستند که به نام‌های مختلفی از جمله عیاران، جوانمردان، فتیان، اهل فتوت و…از آن‌ها یاد شده است. ایشان عمدتا صاحبان حرفه و از طبقه پیشه وران عادی شهری بوده و در اعمال و گفتار و سلوک آن‌ها نوعی عرفان ساده و عوامانه دیده می‌شود که در فتوت نامه‌های به جا مانده از آن دوران منعکس است و بارزترین نمونه آن را می‌توان در اعمال و آداب زورخانه مشاهده نمود.  

همین روحیات و ویژگی ها، پهلوانان و جوانمردان ایرانی مطرح شده در این قصه‌ها را از موارد مشابه خود در دیگر ملل و فرهنگ‌ها مانند سامورایی ها، شوالیه‌ها و گلادیاتورها متمایز ساخته و سعی سازندگان مجموعه نیز بر آن بوده تا در ضمن سرگرم کردن و جذب مخاطب از طریق ساخت و پرداخت قصه‌هایی پرکشش و جذاب، با برجسته‌سازی این وجوه متمایز کننده، نسل جوان و نوجوان امروزی را با قهرمانان و شخصیتهای تاریخی و فرهنگی خود آشنا سازند.  

این مجموعه در بیشتر جشنواره‌های داخلی و خارجی حضور داشته و درسومین جشنواره بین‌المللی تلویزیونی جام جم، عنوان جایزه برترین کارگردان مجموعه و سریال شدند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.