چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰

در سالن تماشاخانه؛

آپارات متعلق به دهه ۲۰ میلادی در موزه سینما

موزه سینما در روز ملی سینما

سینماپرس: دستگاه نمایش فیلم با منبع نوری زغالی همان آپارات امروزی است که به عنوان یکی از ابزارهای کاربردی در سینما استفاده می شده است و هم اکنون در موزه سینمای ایران نگهداری می شود.

به گزارش سینماپرس، دستگاه نمایش فیلم با منبع نوری زغالی از اولین دستگاه های ساخته شده توسط کمپانی پاته فرانسه است و کارکرد آپارات را دارد. این کمپانی از جمله کمپانی ها در عرصه صنعت فیلمسازی بوده که آرم خروس نشان معرف این کمپانی است.

این دستگاه که هم اکنون در موزه سینمای ایران نگهداری می شود در دهه ۲۰ میلادی ساخته شده و برای نمایش فیلم های ۳۵ میلیمتری مورد استفاده قرار می گرفته است و با وجود اینکه سال ها از ساخت آن می گذرد همچنان سالم است و کارایی دارد.

دستگاه نمایش فیلم با منبع نوری ذغالی در سال ۱۳۱۵ توسط سوکیاسیان که سینمادار بوده است از کشور فرانسه خریداری شد. سوکیاسیان این دستگاه نمایش فیلم را به سینما «ایران» در شهر رشت می برد، ولی این سینما بعد از مدتی به دلیل نقل مکان سوکیاسیان به تهران در ۱۳۴۳ به یکی از سرمایه داران رشتی فروخته می شود که این سینما پس از مدتی تعطیل و بعدها به پارکینگ تبدیل می شود.

اما علاقه سوکیاسیان به این دستگاه به اندازه ای بوده که آن را از رشت به تهران می آورد و تا پایان عمرش در اتاقی مخصوص در منزل شخصی خود از آن نگهداری می کند.

این دستگاه پس از درگذشت سوکیاسیان در سال ۱۳۷۴، توسط خانواده ‌اش به موزه سینما اهدا شد.

امروزه دستگاه نمایش فیلم با منبع نوری ذغالی یا همان آپارات فعلی در سالن تماشاخانه موزه سینما در معرض دید علاقه مندان قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.