پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۷

در سن ۷۵ سالگی؛

تهیه‌کننده «مختارنامه» درگذشت

محمود فلاح

سینماپرس: محمود فلاح، تهیه‌کننده باسابقه و مدیرکل اسبق تولید صداوسیما به لقاء الله پیوست.

به گزارش سینماپرس، محمود فلاح تهیه کننده باسابقه تلویزیون و سریال‌هایی چون مختارنامه، تفنگ سرپر و… و مدیرکل اسبق تولید صداوسیما دقایقی پیش در یکی از بیمارستان‌های تهران درگذشت.

تهیه‌کننده مختارنامه حدود دو هفته‌ای بود که به دلیل عارضه ریوی در بخش مراقبت‌های ویژه یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شده بود.

اخیراً برنا فیروزی مشاور اجرایی و رئیس حوزه ریاست صداوسیما در جریان عیادت از وی دستور ساخت مستند پرتره این چهره ماندگار صداوسیما را به شبکه مستند صادر کرده بود و در حالی که تیم مستند ساز در مرحله هماهنگی با خانواده این تهیه کننده بود، وی به دلیل وخامت حال عمومی‌اش به بیمارستان منتقل شد.

محمود فلاح، ۷۵ سال پیش در سبزوار به دنیا آمد. او ۲۴ شهریور ۱۳۴۷ با مدرک فوق دیپلم برق به جمع کارمندان سازمان رادیو و تلویزیون پیوست. فلاح بعد از اخذ مدرک مهندسی برق و الکترونیک به عنوان تنظیم کننده واحدهای سیار و برنامه ریز رپورتاژ به کارش ادامه داد.

وی در جریان بازگشت امام خمینی (ره) به ایران و سخنرانی تاریخی در بهشت زهرا، نقشی محوری در پوشش تصویری مراسم ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ داشت. بعد از انقلاب، محمود فلاح در بخش‌های مختلف سازمان صداوسیما به فعالیت پرداخت و سال‌ها مدیرکل تولید این سازمان بود.

تجهیز و اعزام ده‌ها گروه به خطوط مقدم در زمان جنگ تحمیلی از جمله کارهای اوست. فلاح در سال ۷۵ بازنشسته شد، اما به همکاری‌اش با سازمان در قالب مشاور و تهیه کننده ادامه داد.

وی در جریان تهیه سریال مختارنامه، دو بار سکته قلبی کرد.

خبرگزاری سینماپرس درگذشت این هنرمند پیشکسوت را به خانواده ایشان و جامعه هنری تسلیت می‌گوید.

همچنین علی عسکری رئیس رسانه ملی در پیامی درگذشت محمود فلاح، همکار پیشکسوت صداوسیما را تسلیت گفت.

متن پیام به شرح زیر است:

انالله و انا الیه راجعون

درگذشت محمود فلاح، چهره پیشکسوت رسانه ملی را به خانواده، دوستان و همکاران وی تسلیت می‌گویم. مرحوم فلاح در طول سالیان متمادی فعالیت در سازمان صداوسیما از خود، نام نیکی به جای گذاشت. بی‌شک نقش محوری او در پوشش تصویری استقبال و سخنرانی امام خمینی (ره) در ۱۲ بهمن ۵۷ فراموش ناشدنی است؛ همچنان که تلاش او در ثبت لحظات تاریخی ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی و بدرقه تاریخی حضرت روح الله با حضور عاشقانه مردم این سرزمین ماجور خواهد بود. محمود فلاح عزیز با تهیه‌کنندگی سریال مختارنامه هم، آن را به عنوان یکی از باقیات‌الصالحات خویش برجای گذاشت. از درگاه خداوند تعالی برای آن فقید سعید، رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.

حمید شاه آبادی در پی درگذشت محمود فلاح تهیه‌کننده «مختارنامه» پیام تسلیت صادر کرد.

متن پیام تسلیت معاون سیما به شرح زیر است: 

«بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

وداع با همکار پرتلاش محمود فلاح که بانی خلق آثار فاخر و بزرگی در تلویزیون بود، برای رسانه ملی و جامعه هنری کشورمان خسران بزرگی است.  

مرحوم فلاح، از همان ابتدای انقلاب اسلامی، در خدمت ثبت حماسه‌های بزرگ و تاریخی ملت ایران بود، ازجمله پوشش تصویری بازگشت امام خمینی (ره) و حماسه آفرینی رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس.  

وی به رغم بازنشستگی دست از کوشش برای اعتلای فرهنگ ایران زمین برنداشت.  

سریال فاخر «مختارنامه» به تهیه‌کنندگی وی سال‌هاست، به ویژه در ایام محرم، جلوه‌گری می‌کند و به بخشی از سوگواری عزاداران حسینی تبدیل شده است.  

اینجانب مراتب تسلیت خود را به خانواده داغدارش و جامعه رسانه‌ای و هنری کشور ابراز داشته و برای آن عزیز سفر کرده علو درجات را از درگاه حق مسئلت می‌نمایم. »

علی بخشی زاده معاون صدای رسانه ملی در پی درگذشت محمود فلاح تهیه کننده سینما و تلویزیون پیام تسلیتی منتشر کرد.

در متن این پیام آمده است:

«إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

خبر درگذشت یکی دیگر از هنرمندان رسانه ملی من را بسیار متاثر کرد.

محمود فلاح که هوا دلپذیر شد وقتی او «بهار عشق» را با آمدن روح‌الله به تصویر کشید و اوج عاشقی «قبیله عشق» را به تماشا گذاشت، وقتی که زمین از مردم جوشید؛ مردمی که از داغ از دست دادن امامشان تا مرز جان دادن پیش رفتند.

«خوش‌غیرت» ی که «تفنگ‌سرپر» ش همیشه رو به دشمن بود و جانانه چنان ایستاد تا «رسم عاشق‌کشی» از این جهان رخت ببندد. او همیشه «زیر چتر خورشید» ولایت بود مانند «مختار» که «بدون اجازه» قدم برنداشت و حالا «بازگشت» به «جایی دوردست» با مرکب راهوار عشق که «خوش رکاب» او شد.

او هم محمود بود که ستودنی و هم فلاح که مزرعه میراث مانده از او بیاد ماندنی برای هر «وارث» فرهنگ این سرزمین است.

جایگاهش در جوار حضرت حق متعالی و یادش گرامی باد

معاون امور استان‌های رسانه ملی در پیامی درگذشت محمود فلاح، تهیه‌کننده پیشکسوت صداوسیما را تسلیت گفت.

متن پیام علی دارابی معاون امور استان‌های رسانه ملی به شرح زیر است:

«إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ»

درگذشت زنده یاد محمود فلاح از مدیران خوشنام، مومن و کاربلد سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی را تسلیت می‌گویم؛ خدمات ارزنده او در طول سال‌های طولانی خدمت در رسانه ملی فراموش شدنی نیست.

دارابی در ادامه خاطرنشان کرده است: مرحوم فلاح از برجسته‌ترین مدیران رسانه ملی و یکی از سختکوش‌ترین آنها در بُرهه‌های حساس و سرنوشت‌ساز بود. او در هنگامه پیروزی انقلاب و در جریان بازگشت امام خمینی (ره) به ایران و سخنرانی تاریخی در بهشت زهرا (س)، نقشی محوری در پوشش تصویری مراسم ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ داشت و پس از آن هم مدیریت پوشش اتفاقات مهمی را برعهده گرفت که یکی از آنها نمایش زنده شکوه بدرقه تاریخی امام عزیزمان بود که با حضور میلیونی مردم این سرزمین رقم خورد. از خدای بزرگ رحمت و رضوان الهی برای ایشان و صبر و شکیبایی برای بازماندگان محترمشان خواهانم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.