جمعه ۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶

سوگل طهماسبی:

هنوز نتوانستیم میان بازی و زندگی واقعی بازیگران وجه تمایز قائل شویم/ بازیگر نقش منفی مورد توهین و سرزنش قرار می‌گیرد!

سوگل طهماسبی

سینماپرس: سوگل طهماسبی می‌گوید که هنوز در کوچه و خیابان از او می‌پرسند سریال "گاندو۲" ساخته می‌شود؟ وقتی با دوربین "نجلا" وارد آبادان شدم احساس غرور کردم.

بزرگ شده اهواز است و همان سال اول دبیرستان در اهواز موفق به دریافت جایزه از جشنواره تئاتر استان شد. به عنوان نخستین تجربه حرفه‌ای بازیگری‌اش در سریال "روزگار قریب" ایفای نقش کرد. در ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار، به‌خاطر حضور در فیلم "هنگامه" موفق به کسب دیپلم افتخار بازیگری شد. در سریال‌هایی همچون "یوسف پیامبر"، "فاصله‌ها"، "ساعت فراموشی"، ‌"بال‌های خیس"، ‌"مثل هیچ‌کس"، ‌ "مهرآباد"، "نیلی‌تر از مهتاب"، ‌"بازگشت"، ‌ "گشت ویژه"، "سلام آقای مدیر" و "سرگذشت" ایفای نقش کرد اما با بازی در مجموعه‌های تلویزیونی "برادر"، "کیمیا"، ‌ "بچه مهندس" و "گاندو" بیشتر سر زبان‌ها افتاد. کربلا رفتنش سوژه‌ای شد که با او در حال و هوای اربعین گفت‌وگو کردیم و ماجرای فریادهای حسین، ‌ حسین اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها را مطرح کرد.  

او این روزها در نقش ثریای سریال "نجلا" ایفای نقش کرده و مورد استقبال قرار گرفته است. هنوز جلوی دوربینِ سریال "بیگانه‌ای با من است" شبکه دو سیما است و بنابر اعلامِ تهیه‌کننده‌اش روز شنبه سوم آبان‌ماه، فیلمبرداری‌اش تمام می‌شود. نقش متفاوتی در سریال "خانه امن" احمد معظمی دارد که از شنبه ۱۰ آبان‌ماه به آنتن شبکه یک سیما می‌رسد. بسیاری درباره لهجه و گویش صحبت کردنِ سوگل‌طهماسبی در سریال "نجلا" صحبت کردند که بسیار این لهجه و گویش را ادا کرده است.

نگاهی به بخش‌هایی از گفت‌وگوی لایوِ سوگل طهماسبی با

تسنیم  داریم:

نقش منفی "خانه امن" تلویزیون

* شنیده‌ام در "خانه امن" نقش منفی دارید  و از کاراکترهایی که تا به حال از شما دیده‌ایم فاصله از زمین تا آسمان گرفته‌اید؛ درست است؟

درست است دارم نقش منفی بازی می‌کنم؛ کار "خانه امن" احمد معظمی. قبلاً با احمد معظمی در "شاید برای شما هم اتفاق بیفتد" کار کرده بودم. کارگردانی است که کار با او دلپذیر است و بسیار با بازیگر همراهی دارد. این نقش با کارهایی که تا به حال بازی‌ کرده‌ام بسیار متفاوت است و این تغییر را خیلی دوست دارم. سریال دیگری تحت عنوان  "بیگانه‌ای با من است" به کارگردانی احمد امینی بازی می‌کنم. افتخارم این است که با این کارگردان قدیمی و نویسنده کاربلد کار می‌کنم و انگشت‌شمارند مثل او که اخلاق حرفه‌ای و انسانی دارند و با وسواس کار می‌کنند و در واقع به بیننده احترام می‌گذارند.  

امیدوارم "گاندو۲" را بسازند

* تجربه کار در فضای جاسوسی و امنیتی دارید...

بله قبلاً در "گاندو" نقش کوتاهی داشتم که جزو نقش‌های اصلی بود. سریال‌های امنیتی پرطرفدارند و این اتفاق در "گاندو" برای ما افتاد. زمانی که فیلمنامه را خواندم و گفتم شاید مردم ۵۰ درصد آن را دوست داشته باشند و خودم فیلمنامه را دوست داشتم. وقتی سریال پخش شد هرجا می‌رفتم به من می‌گفتند از "گاندو ۲" چه خبر و هنوز هم می‌گویند. برای خودم هم جذاب است که مردم اینگونه استقبال می‌کنند و دوستدار ادامه سریال‌اند. امیدوارم "گاندو۲" را بسازند  چون مردم خیلی از من سؤال می‌کنند.

تلویزیون، صدا و سیما، سریال، شبکه سه سیما، امام حسین (ع) , کربلا، اربعین، کرونا، شبکه یک، سینما، بازیگران سینما و تلویزیون،

در "خانه امن" معصومید؟

* پس در "خانه امن" از آن معصومیت کاراکترهای قبلی "سوگل طهماسبی" خبری نیست؟

بله از آن معصومیت در کاراکترها خیلی خارج می‌شود و المان‌های خاکستری زیادی دارد. ۴ ماهی دوستان کار دارند تا تصویربرداری به پایان برسد. نقش من هر روز نوشته می‌شود؛ این شخصیت در اول داستان سرگروه نبود و قرار نبود من این نقش را بازی کنم. نقش دیگری به من پیشنهاد شد اما توافق کردیم به این خاطر که آن نقش سن بالاتری دارد این نقش را بازی کنم.  

دلخوری خانم بازیگر از فضای مجازی

* در فضای مجازی هنوز چند خبر قدیمی از شما منتشر می‌شود و شنیدم که شما را ناراحت کرده است؟

تیترهایی را دوستان در فضای مجازی چهار، پنج سال می‌زنند؛ نمی‌دانم چرا هنوز این خبرها را در فضای مجازی منتشر می‌کنند و دست به دست می‌دهند. از قدیم‌الایام رسم بوده که دختری ازدواج می‌کرد دیگر این حرف و حدیث‌ها را تمام می‌کردند که هنوز هم برای من خنده‌دار است در فضای مجازی می‌نویسند. چند بار هم نیت کردم در فضای مجازی پست بگذارم و این مطالب را توضیح بدهم اما خیلی دوست ندارم و بیشتر علاقه‌مندم فضای خصوصی خودم را داشته باشم.  

تلویزیون، صدا و سیما، سریال، شبکه سه سیما، امام حسین (ع) , کربلا، اربعین، کرونا، شبکه یک، سینما، بازیگران سینما و تلویزیون،

آنچه در لایوِ با سوگل طهماسبی اتفاق افتاد و او درباره "نجلا" و نقش ثریا و همچنین سؤالات مردم درباره گاندوهای دیگر توضیحاتی داد که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

در خداحافظی با ثریایِ "نجلا" گریه‌ام گرفت

* درباره نقش ثریا درشتی سریال "نجلا" صحبت کنیم که خواهر عبِد (حسام منظور)  بازیگر نقش اصلی سریال است. چطور شد به این نقش رسیدید؟

آنقدر نقش ثریا را دوست داشتم که وقتی می‌خواستم با آن خداحافظی کنم، گریه کردم. آنقدر این نقش را دوست داشتم و شاید از لحاظ شخصیتی با من خیلی فاصله داشت. چون نماینده‌ای از قوم و شهرستان خودم است  و این تفاوت را خیلی دوست داشتم. حتی کارگردان تأکید داشت "ثریا" از من فاصله داشته باشد و یک جایی به بعد اطمینان کامل به من کردند و خیلی از ایشان تشکر می‌کنم. من خودم جنوبی‌ام و اطمینان کردند؛ در بازی اصطلاحی داریم که دستمان را باز گذاشتند و اجازه دادند خلاقیت‌هایی از خودم نشان دهم. "ثریا" را با همه غرهایی که می‌زد، دوست دارم و در خاطرم برای همیشه می‌ماند.  

ماجرای هجمه به سریالِ "نجلا"/ از گویشِ بازیگران دفاع می‌کنم

* به سریال "نجلا" حمله کردند و خیلی زود این هجمه‌ها شروع شد و نقطه اصلی این انتقادات به ادای لهجه و گویش برمی‌گشت. به نظرتان چرا اینطور سریال مورد هجمه قرار گرفت؟

جالب است بدانید من در برخی از کارها، با لهجه و گویش یزدی، اصفهانی و بابلی صحبت کردم آنقدر کار مشکل و دشواری است که ۸۰ درصد توان و انرژی بازیگر را می‌گیرد. چرا که بازیگر باید تمرکز کند و درست لهجه را ادا کند. ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم همه‌چیز مو به مو اتفاق بیفتد. وقتی کسی بازیگر است توان این را داشته باشد با لهجه‌های مختلف صحبت کند اما از جایی به بعد از توان بازیگر هم خارج می‌شود.  

همین که بتوانیم نزدیک به آن لهجه و گویش صحبت کنیم و حداقل تلاش‌مان را داشته باشیم قابل تحسین است. بازیگرهای غیربومی که در "نجلا" بودند و اکثراً بازیگران اصلی‌اش، آذری بودند واقعاً این تلاش‌ها ستودنی بود. من می‌دیدم چطوری در دورخوانی و ماه‌ها قبل‌تر از شروعِ کار، روی لهجه کار می‌کردند. با دیدنِ آن تلاش‌ها، نمی‌توانیم بگوییم کوتاهی شده است. من از همه بازیگران سریال "نجلا" تمام قد دفاع می‌کنم چون تلاش‌هایشان را به چشم خودم دیدم.  بسیار کار سختی است، بازیگری به غیر از زبان مادری خودش، زبان و لهجه دیگری داشته باشد.  

تلویزیون، صدا و سیما، سریال، شبکه سه سیما، امام حسین (ع) , کربلا، اربعین، کرونا، شبکه یک، سینما، بازیگران سینما و تلویزیون،

واقعاً با دوربین "نجلا" وارد آبان شدم احساس غرور کردم

*خودتان که جنوبی بودید وارد آبادان شدید برای تصویربرداری، چه حس و حالی داشتید؟

طبیعتاً حسّ خوبی بود که در زادگاه خودش قدم برمی‌دارد. البته من اهوازی‌ام اما همه این خاک، دیار من است و آبادان و خرمشهر و مسجد سلیمان فرقی ندارد. واقعاً احساس غرور کردم با دوربین "نجلا" وارد آبادان شدم.  دوست دارم زودتر خوزستان خوزستان بشود و آباد بشود و از ته قلبم آرزو می‌کنم اتفاقات خوبی برای استانم و دیارم بیبفتد.

کار کردن برای امام حسین(ع) افتخار بزرگی است

* محوریت اصلی "نجلا" به امام حسین(ع) و اربعین برمی‌گردد. با توجه به حضور خودتان در پیاده‌روی اربعین چه فضایی روبرویتان قرار گرفت. مثلاً برخی از همکاران‌تان می‌گفتند همه‌چیز را خودِ امام حسین(ع) درست کرد و هیچ‌کس کرونا نگرفت. نظر شما در این باره چیست؟

به طورکل کار کردن باری امام حسین(ع) افتخار بزرگی است. و تمام دوستان‌مان واقعاً یا علی و یا حسین گفتند در شرایط سختِ کرونایی پای کار ایستادند. ما تعداد هنرورهایمان خیلی زیاد بود. "نجلا" کار آپارتمانی نبود که در خانه بنشینیم و دیالوگ بگوییم. ما در سکانس‌های بازارمان به یک باره ۵۰، ۶۰ هنرور داشتیم و این خیلی کار را سخت می‌کرد و بازیگران اصی بدون ماسک باید میان این ۵۰، ۶۰ نفر می‌رفتند و این ریسک بزرگی بود.  

تا آنجائیکه می توانستند عوامل پشت صحنه رعایت می‌کردند و تلاش داشتند که آسیبی به بازیگران اصلی نرسد. با این حال باز هم ریسک بزرگی بود؛ یک قلب بزرگ می‌خواهد این طوری کار تلید شود. به همین خاطر می‌گویم تمام قد از تک تک عوامل سریال دفاع می‌کنم. بابت این عشقی است که با خودشان به پروژه آوردند.  

سکانسِ سخت سریال "خانه امن" در ترمینال غرب

* در شرایط کرونا کماکان سر فیلمبرداری سریال "بیگانه‌ای با من است" هستید و "خانه امن" هم آماده پخش از شبکه یک سیما شد.  

ما تمام تلاش‌مان را کردیم و خدا را شکر برای مردم کار می‌کنیم. "بیگانه‌ای با من است" روزهای آخر تصویربرداری‌اش را می‌گذراند و روزهای خوبی را برای سریال‌سازی تلویزیون آرزو دارم که بتواند اوقات مردم را پُر کند. در روزهای کرونایی که بیشتر باید در خانه بمانند و کارهای غیرضرورشان را در خانه انجم بدهند. "بیگانه‌ای با من است" که بیش از یک سال جلوی دوربین است سریال خوبی شده و "خانه امن" هم جذابیت‌های خودش را دارد.  

جالب است بدانید که کار ملی و بزرگِ "خانه امن" که افتخار می‌کنم در آن کار حضور دارم در برخی سکانس‌ها آنقدر هنرورهای زیادی داشت که کار را بسیار سخت می‌کرد. در اوج کرونا در ترمینال غرب فیلمبرداری داشتیم و مجبور بودیم بدون ماسک با آن همه مسافر، وارد اتوبوس شویم. همه خطرها را به جان خریدیم که سریال خوبی تولید شود و زمان کوتاهی از شبانه‌روز حال مردم را خوب کند.

تلویزیون، صدا و سیما، سریال، شبکه سه سیما، امام حسین (ع) , کربلا، اربعین، کرونا، شبکه یک، سینما، بازیگران سینما و تلویزیون،

من دوست داشتم "ثریا" باشم/ ارتباط برادر و خواهری در سریال را دوست دارم

* همین الان که با هم گفت‌وگو داریم کامنت‌های مختلفی می‌آید مردم دوست دارند بیشتر از "نجلا" بگوییم. وقتی فیلمنامه را خواندید نقش دیگری نبود که دوست داشته باشید بازی کنید حتی "نجلا" شما باشید؟

من واقعاً ثریا را دوست داشتم.

* ثریای "نجلا" چه ویژگی داشت که شما را درگیر کرد؟

من معمولاً در سریال‌ها ارتباطات بین برادر و  خواهری را دوست دارم. شاید وقت‌هایی در شلوغی‌های روزمره مان آن عشقی که در دوران کودکی خواهرها و برادرها نسبت به هم داشتند و از دوران کودکی این انس را به هم داشتند، فراموش شده است. این ارتباط خواهر و برادر در سریال‌های کیمیا و برادر داشتم، خوشبختانه در نجلا اتفاق افتاد.  ثریا و عبد چه رابطه قشنگ خواهر و برادری دارند و بیشترین کشش فیلمنامه همین رابطه بود. البته شخصیت ثریا ویژگی‌هایی داشت، خانم بارداری که شوهرش زندان است، برادرش قاچاق می‌کند و خیلی برای من چالش برانگیز بود. اگر یک بار دیگر هم پیشنهاد شود دوست دارم ثریا را بازی کنم.  

مردم می‌پرسند گاندو ادامه پیدا می‌کند؟

* از بازیگران "گاندو" سوال می‌کنند که گاندو ۲ ساخته می‌شود. آیا مردم از شما هم می‌پرسند؟

بله از من هم می‌پرسند.  خیلی برای من جذاب است واقعاً مردم این قدر گاندو را دوست داشتند و دغدغه‌شان این بود. زمانی که فیلمنامه را خواندم فکر نمی‌کردم این حجم استقبال از گاندو اتفاق بیفتد. البته از سابقه کارگردانی که جواد افشار داشت و کارهایش این را نشان می‌دهد مردم دوست داشتند. اما با خودم گفتم شاید گاندو متفاوت باشد و بیشتر کارهای خانوادگی و اجتماعی دیدند که به تصویر کشیده است. البته گاندو هم دغدغه‌های سیاسی داشت و هم اجتماعی؛   وقتی کار پخش شد فکر نمی‌کردم مردم آنقدر دوست داشته باشند و خیلی ذوق کردم که در خیابان مورد تمجید قرار می‌گرفتم. امیدوارم همین طور ادامه پیدا کند و فصل‌های بعدی‌اش ساخته شود.

* کامنت‌ها الان دوباره از شما این سؤال را دارد واقعاً گاندو۲ ساخته می‌شود؟

امیدواریم که ساخته شود.

تلویزیون، صدا و سیما، سریال، شبکه سه سیما، امام حسین (ع) , کربلا، اربعین، کرونا، شبکه یک، سینما، بازیگران سینما و تلویزیون،

مردم خانه امن را هم دوست خواهند داشت

* آیا "خانه امن" هم می‌تواند به اندازه "گاندو" مورد استقبال مردم قرار بگیرد؟

به نظرم خانه امن هم موضوع جذابی دارد؛ هم تعدد لوکیشن‌ها و جذابیت‌های تصویری و هم تعدد بازیگران سرشناس و کاربلدش و همچنین داستان‌ها و مضامین دلچسبش همه دست به هم می‌دهد تا "خانه امن" مورد استقبال مردم قرار بگیرد. قبلاً از کارگردان این سریال، "سارق روح" و "ترور خاموش" را هم دیده‌ایم که پرمخاطب بودند.  

دوست دارم در "سلمان" داود میرباقری باشم

* دوست دارید بازیگر چه سریال‌هایی باشید؛ شنیده بودم دوست داشتید در "مختارنامه" باشید آیا در "سلمان" میرباقری این اتفاق می‌افتد؟

من منتظر هر تجربه‌ای هستم و کار در ژانرهای مختلف  را دوست دارم، همین‌طور که تا الان هم این اتفاق افتاده است. سریال‌های تاریخی خصوصاً تاریخ معاصر را خیلی دوست دارم، چون احساس قرابت و نزدیکی بیشتری به آن کارها دارم. در کارهایی مثل یوسف پیامبر هم دوست دارم. چون گریم‌های متفاوتی دارد و ما را به جهانی دیگر از تجربه‌ها می‌برد. امیدوارم قسمتم شود در سریال "سلمان فارسی" باشم.  

دلخوری‌های خانم بازیگر

* بارها شنیده شده که یا به کسانی که در سریال‌هایی مثل "گاندو" بازی می‌کنند کار داده نمی‌شود و یا بازیگرانی که از عقاید شخصی و ارزشی‌شان صحبت می‌کنند و حتی در نقش‌های منفی حاضر می‌شوند مورد هجمه و حمله قرار می‌گیرند. آیا برای شما هم چنین اتفاقاتی افتاده است؟

واقعاً دلخورم از تیترهایی که معلوم نیست از کجا سر درمی‌آورند و بعد از سال‌ها کماکان منتشر می‌شوند و ناراحتم می‌کنند. آزرده‌خاطر می‌شوم وقتی درباره عقاید شخصی خودمان صحبت می‌کنیم مورد ناسزا و توهین قرار می‌گیریم. و حتی هنوز نتوانستیم میان بازی و زندگی واقعی بازیگران وجه تمایز قائل شویم که بازیگری نقش منفی بازی می‌کند مورد توهین و سرزنش قرار می‌گیرد.  همیشه انتظار داریم که آدم‌ها نقش مثبت بازی کنند پس نقش منفی‌ها را چه کسانی باید بازی کنند. به همین خاطر برخی اوقات دلخور می‌شوم و با خودم گفتم کمتر مصاحبه کنم چون تیترهایی می‌زنند که اصلاً ربطی به من ندارد. مثلاً هیچ‌جا نگفتم بازیگرهای بی‌حجاب جایی در سینمای ایران ندارند.  

تلویزیون، صدا و سیما، سریال، شبکه سه سیما، امام حسین (ع) , کربلا، اربعین، کرونا، شبکه یک، سینما، بازیگران سینما و تلویزیون،

باید برنامه‌ریزی به سریال‌سازی برگردد

* به نظرتان با توجه به تغییر و تحولات در تلویزیون، سریال‌سازی باید به چه سمتی حرکت کند به آن دوران طلایی سریال‌سازی برگردد؟

اولین چیزی که به نظرم می‌آید این است که باید یک مقدار به آن توجه شود؛ اینکه برنامه‌ریزی دقیق‌تری اتفاق بیفتد وقتی ۵ ماه مانده به عید یادمان نیاید سریال بسازیم. قبلاً سریالی کار می‌کردیم "مثل هیچ‌کس" برای ماه رمضان و ۹ ماه درگیر آن سریال بودیم.  همه‌چیز روی نظم بود و الان همه‌چیز را شتاب‌زدگی و بدون برنامگی تحت‌الشعاع قرار داده است. امیدوارم دوباره دوستان تصمیم بگیرند آدم‌های کاربلد این کار را در کنار خودشان داشته باشند. مطمئنا تلویزیون جایی است که مردم بیشتر به آن اعتماد دارند و تفریحِ این روزهای مردم است. به نظرم می‌توانیم سریال‌های خوبی در آن داشته باشیم. همان‌طور که نجلا، کیمیا و گاندو این اتفاق را رقم زدند. کار را به گروه‌هایی بسپاریم که جواب پس داده‌اند و بیشتر به آن‌ها اطمینان کنیم.  

فرهنگ ایرانی‌مان را درست به دنیا نشان دهیم

* چه آرزویی دارید؟

آرزوی بازیگری‌ام این است که در عرصه‌های بین‌المللی دیده شوم و کارهایی در این عرصه داشته باشیم که فرهنگ ایرانی‌مان را درست به دنیا نشان دهد. یکی از آرزوهای بزرگ من است فیلم‌هایی در عرصه جهانی داشته باشیم که فرهنگ خوبِ ایرانیان، عشق و صفا و صمیمیت را به همه دنیا نشان دهند.  

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.