شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱

وحید نیک خواه آزاد:

حلقه مفقوده سینمای کودک ما مدیریت سینماست/سینمای کودک جایی در سپهر سینمای ایران ندارد

وحید نیکخواه آزاد در مراسم اختتامیه دومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان

سینماپرس: در هشتادمین قسمت از برنامه «هفت»، درباره جایگاه سینمای کودک در کشور صحبت شد.

به گزارش سینماپرس، شب گذشته هشتادمین قسمت از برنامه سینمایی «هفت» روی آنتن شبکه سه سیما رفت.

در این قسمت از برنامه وحید نیک خواه آزاد و غلامرضا رمضانی درباره ظرفیت‌ فیلم‌های کودک در سینما صحبت کرد و محمدرضا کریمی صارمی به تشریح عملکرد یک ساله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرداخت. طبق روال هر هفته میز رسانه با حضور کارشناسان رسانه به بیان اخبار مهم سینمایی پرداخت و میز نقد هم فیلم «داستان یک کارآگاه» اثر ویلیام وایلر را نقد کرد.

حلقه مفقوده در سینمای کودک مدیریت است

در اولین میزگرد برنامه «هفت» وحید نیک خواه آزاد و غلامرضا رمضانی از کارگردانان پیشکسوت سینمای کودک درباره وضعیت حال حاضر این ژانر سینمایی صحبت کردند.

نیک خواه آزاد گفت: سینمای کودک ما از نظر نیروی انسانی و مخاطب وضعیت خوبی دارد؛ اما اتفاق‌های لازم در آن نمی‌افتد. ما حتی تاریخی برای سینمای کودک داریم و باید بررسی کنیم که چه شد که در دوره‌ای آن اتفاق های طلایی افتاد و دیگر نمی‌افتد. پرتوی وقتی گلنار را ساخت، ۳۲ سال داشت. امروز سی سال از آن موقع گذشته است. به نظرم حلقه مفقوده سینمای کودک ما مدیریت سینماست؛ انگار سینمای کودک جایی در سپهر سینمای ایران ندارد.

وی اظهار کرد: زمانی دسترسی زیادی به فیلم‌های جهان نداشتیم؛ به کتاب‌ها و مجلات سینمایی هم همین طور، اما واقعاً کارهای خوبی ساخته شد. الان شرایط در این زمینه بهتر است، اما سیستمی برای تولید اثر وجود ندارد.   اگر برای کودکان امروز اثری نسازیم در آینده بچه‌ها تأثیر خواهد گذاشت. آثار خارجی هم شاید به درد ما نخورد، زیرا یک شبیخون فرهنگی است.

غلامرضا رمضانی هم در ادامه افزود: سینمای کودک تنهاست. برای سینما اتفاقات زیادی افتاد، اما برای سینمای کودک اتفاقی نیفتاده است؛ زیرا آن را رها کرده اند و اهمیتی به آن نمی‌دهند. کارها و تصمیمات ما متکی به شرایط و برنامه ریزی‌ها و سیاست‌هاست. قدیم‌تر این برنامه ریزی برای سینمای کودک وجود داشت اما الان اینطور نیست. آن موقع خود مدیران برای کار به سراغ ما می‌آمدند اما الان بر عکس شده است و برای تایید یک فیلمنامه یک سال یا دوسال باید تلاش کرد.

شاید جشنواره پویانمایی در اسفند برگزار نشود

در میزگرد دوم برنامه هفت، محمدرضا کریمی صارمی به تشریح عملکرد یک ساله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرداخت.

وی در این باره گفت: کانون پرورش فکری تولیدات زیادی دارد که بخشی از آن تولید آثار سینمایی است. از دو سال گذشته وضعیت کانون بهتر شده است. ۲۰ انیمیشن در دستور کار داریم و به زودی اولین آن به ثمر خواهد نشست. یک فیلم سینمایی دیگر به نام «یدو» داریم که به جشنواره فجر خواهد رسید. از قدیم در جشنواره‌های جهانی کانون حضور پر رنگی داشته است و بالای ۲۰۰۰ جایزه جهانی برده‌ایم.

صارمی گفت: ۱۱ فیلم کانون در کتاب‌های درسی خارج از کشور تدریس می‌شود. کانون نزدیک به هزار کتابخانه دارد که باعث تداوم تعامل با کودکان است. حتی در این کتابخانه‌ها کار سینمایی انجام می‌شود. وجود مدیران دلسوز و نبود بودجه‌های زیاد باعث شد اتفاقات خوبی بیفتد و حتی ما فیلم خوب بسازیم. جشنواره انیمیشن برای برگزاری آماده کار است و تاکنون آثار زیاد و خوبی به دبیرخانه دائمی رسیده است اما شاید در اسفند برگزار نشود؛ زیرا نمی‌خواهیم جشنواره را به صورت آنلاین برگزار کنیم. اکران آنلاین ممکن است به فیلم‌ها ضربه بزند. از طرفی دیگر نمی‌خواهیم به سلامت جامعه ضربه بزنیم. شاید مجبور شویم تاریخ برگزاری آن را به تعویق اندازیم.

چالش‌های انتخاب منوچهر شاهسواری

ایزد مهرآفرین درباره انتخاب منوچهر شاهسواری به عنوان مدیرعامل خانه سینما گفت: من بعید می‌دانم در جایی که نماینده وزارت ارشاد هست و اعضای هیئت مدیره وجود دارند، تخلفی صورت گیرد. در صنوف‌ دیگر هم همین طور است و شاید مدیرعاملی چندین دوره قابل تمدید باشد.

امیر حسین مکاریانی هم ادامه داد: نکته جالب از نظر من این است که آقای شاهسواری بازنشسته اند و بد نیست برای استراحت به سفر بروند و بگذارند جوانان هم این مسندها را تجربه کنند. نکته دیگر من در مورد جشنواره فیلم کودک است. سوال اصلی اینجاست ما برای کدام کودک فیلم می‌سازیم. برای کودکان دهه شصت و هفتاد یا کودکان دهه نود؟ کودک دهه نود دچار توسعه تفکر است، اما مدیران همچنان همان تفکر دهه شصتی را دارند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.