دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲

مدیر تالار هنر:

با این سیستمِ اعلام قطره چکانی موافق نیستم/هنرمندان با مشکلات فراوان اقتصادی و روحی دست و پنجه نرم می‌کنند

تالار هنر

سینماپرس: مدیر تالار هنر با اشاره مشکلات معیشتی هنرمندان در ۸ ماه اخیر، پیشنهاد داد کارشناسانی از ستاد مقابله با کرونا با حضور در سالن‌های تئاتری وضعیت بهداشتی این مکان‌ها را بررسی کنند.

به گزارش سینماپرس، حسین موذن مدیر تالار هنر درباره وضعیت تئاتر به ویژه اجرای نمایش‌های کودک و نوجوان در این سالن در پی تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در هفته‌های اخیر به دلیل گستردگی بحران کرونا به مهر گفت: تعطیلی‌های پی در پی این روزها صرف نظر از اینکه یک تصمیم ملی است، ۲ آسیب جدی را در پی خواهد داشت که از همین حالا هم این آسیب‌ها کاملاً مشهود است.

وی ادامه داد: اولین آسیبی که این تعطیلی‌ها به تئاتر وارد می‌کند آسیب به مخاطب و مخصوصاً مخاطبان کودک و نوجوان است، چون ما در حوزه کودک و نوجوان به سختی اعتماد تماشاگران را به دست آورده‌ایم و طبیعتاً این تعطیلات باعث از دست دادن تماشاگرانی می‌شود که به سختی اعتمادشان جلب شده بود و از طرف دیگر وقتی برای مدت زیادی تئاتر تعطیل شود این اتفاق با تغییر ذائقه مخاطبان نیز همراه خواهد بود و برگرداندن این ذائقه کار بسیار سختی است و انگار بعد از این همه تلاش دوباره به نقطه اول بازگشته‌ایم.

مدیر تالار هنر یادآور شد: مساله مهم دیگر آسیبی است که این تعطیلی‌ها به گروه‌های هنری وارد می‌کند. یکی از تعاریفی که درباره هنرمندان حرفه‌ای زده می‌شود این است که کسانی که از راه هنر امرار معاش می‌کنند، هنرمندان حرفه‌ای محسوب می‌شوند در حالی که این روزها هنرمندانی که شغلشان تئاتر است و رزق و روزی شان از این راه می‌گذرد راه دیگری برای کسب درآمد ندارند و آسیب‌های بسیار جدی دیده‌اند. گروه‌های نمایشی در طول سال‌ها کنار هم قرار گرفتند و به دیدگاه‌های مشترک در فعالیتشان رسیده‌اند اما معضلات پیش آمده، باعث فاصله گرفتن هنرمندان از یکدیگر و شغل اصلی شان شده است. من هنرمندانی از شاخه‌های مختلف حوزه تئاتر را می‌شناسم که ۸ ماه است درآمدی ندارند و با مشکلات فراوان اقتصادی و روحی دست و پنجه نرم می‌کنند.

موذن درباره اعلام تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی به صورت هفتگی عنوان کرد: با این سیستمِ اعلام قطره چکانی موافق نیستم. البته ممکن است مسئولان مربوطه چاره‌ای جز این کار نداشته باشند اما این وضعیت همه برنامه‌های ما را به هم می‌ریزد. به عنوان نمونه اعلام تعطیلی‌ها تازه شب قبل یا همان روز اعلام می‌شود در حالی که این سیستم اطلاع رسانی همه برنامه‌ریزی گروه‌ها برای شروع کار جدید یا ادامه اجراها مختل می‌کند و هیچ تضمینی هم وجود ندارد که هفته بعد فعالیت‌ها از سر گرفته خواهد شد.

وی متذکر شد: به نظر می‌رسد مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا با چگونگی ارایه تئاتر در دوران کرونا آشنا نیستند و اصولاً ماهیت تئاتر را نمی‌شناسند. با وجودی که وزیر ارشاد نیز عضو این ستاد است اما پیشنهاد من این است که حداقل ارتباطی از جانب وزارت ارشاد با مسئولان ستاد مقابله با کرونا برقرار و چگونگی اجرای تئاتر در این دوران برایشان تشریح شود چون همانطور که می‌بینید مردم جامعه در تاکسی، مترو، رستوران، کافی شاپ و مراکز خرید مشغول رفت و آمد و ادامه فعالیت‌هایشان هستند در حالی که دستورالعمل‌های بهداشتی در تئاتر بسیار بیشتر از جاهای دیگر رعایت می‌شود اما بیشترین فشارها به بدنه نحیف تئاتر وارد می‌شود.

این مدیر در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: اگر کارشناسان ستاد ملی مقابله با کرونا از نزدیک کم و کیف وضعیت اجراهای تئاتری را بررسی کنند و بعد از آن نتیجه نهایی را اعلام کنند همه ما به نظر آنها احترام می‌گذاریم چون هیچکدام از ما راضی به ایجاد مشکل برای خود و دیگر افراد و مخصوصاً کودکان نیستیم اما در طول این ۸ ماه حتی یک نفر از کارشناسان ستاد مقابله با کرونا پایش را به تئاتر نگذاشته و احوالی از ما نپرسیده است!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.