شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸

در شرایط ولنگاری فرهنگی؛

آیا فیلم سانسورکننده حقایق دفاع مقدس نماینده ایران در اسکار می شود؟

فیلم سینمایی «درخت گردو»

سینماپرس: سینمای ایران باز هم در آستانه یک انتخاب ‌اشتباه قرار دارد؛ مدیریت سینمایی دولت دوازدهم احتمالا فیلمی تحریفگر و سانسورکننده حقایق دفاع مقدس را به عنوان نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار معرفی خواهد کرد!

به گزارش سینماپرس، فیلم «درخت گردو» که پس از نمایش در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، با انتقادات فراوانی مواجه شد، یکی از گزینه‌های جدی معرفی به اسکار از سوی دولت محسوب می‌شود. این در حالی است که این فیلم به رغم پرداختن به بمباران شیمیایی سردشت، رسما به تطهیر عاملان و آمران این بمباران می‌پردازد! فیلم «درخت گردو» در سکانس نمایش ریختن بمب‌های شیمیایی بر سر مردم مظلوم منطقه کردنشین سردشت، خلبانی که اقدام به خالی کردن این بمب‌ها در منطقه‌ای مسکونی کرد را مظلوم و بی‌گناه جلوه می‌دهد و در نریشن فیلم گفته می‌شود که حتما افرادی منتظر این خلبان هستند و او برای اینکه موقع فرود آمدن آسیب نبیند، مجبور می‌شود هواپیمای خود را ابتدا از بمب خالی کند! فیلم «درخت گردو» همچنین هیچ ‌اشاره‌ای به دولت‌های غربی که اقدام به در اختیار قرار دادن بمب‌های شیمیایی به صدام کرده بودند، نمی‌کند! با این اوصاف، مدیریت سینمایی دولت دوازدهم نه تنها در جشنواره فیلم فجر اخیر، جوایزی را به «درخت گردو» داد که قصد دارد تا این فیلم را به عنوان نماینده سینمای کشورمان به اسکار معرفی کند!
نکته مهم این است که معرفی فیلم‌ها به عنوان نماینده سینمای ایران به محافل و جشنواره‌های خارجی، نوع خط‌دهی به فیلمسازان داخلی و به ویژه هنرمندان جوان نیز محسوب می‌شود که برای جهانی شدن، مطابق الگوی فیلم‌های معرفی‌شده کار کنند! به همین دلیل هم وقتی دولت فیلمی مثل «درخت گردو» را به اسکار معرفی می‌کند، خود به خود در حال تشویق فیلمسازان به تولید آثاری شبیه به این اثر است!

*کیهان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.