شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲

سید ضیا هاشمی:

سینمای ایران سینمای ورشکسته است/مخالف حضور اتحادیه تهیه کنندگان در خانه سینما هستیم

سید ضیا هاشمی- سعید الهی

سینماپرس: سیدضیا هاشمی از جدایی قریب الوقوع اتحادیه تهیه کنندگان از خانه سینما خبر داد و تاکید کرد مخالف حضور این اتحادیه در خانه سینما هستند.

به گزارش سینماپرس، سید ضیا هاشمی رییس جامعه صنفی تهیه کنندگان در برنامه تلویزیونی «افق سینما» که روز جمعه ۹ آبان ماه با اجرای سعید الهی روی آنتن شبکه افق رفت در ابتدای برنامه درباره نقش دولت در ساخت آثاری با موضوع انقلاب و دفاع مقدس گفت: ما در دولت آقای روحانی هیچ برنامه مدونی درباره فرهنگ و سینما مخصوصا تلاشی در جهت ساخت آثار استراتژیک ندیدیم. آقای انتظامی مسئول سازمان سینمایی شناختی از سینما ندارد و در مسند سینمای کشور نشسته است و هیچ کمکی به سینما نکرده است. البته ما در سال آخر تمام دولت ها شاهد این از هم گسستگی بودیم.

موضوعات استراتژیک آثاری هستند که بازگشت سرمایه ندارد

هاشمی در پاسخ به انتقاد سعید الهی نسبت به بی توجهی صنوف تهیه کنندگان به تولید و ساخت فیلم هایی با موضوعات استراتژیک گفت: فیلم های با موضوعات استراتژیک به خصوص سینمای انقلاب و دفاع مقدس آثاری هستند که بازگشت سرمایه ندارد لذا باید این اتفاق توسط نهادهایی رقم بخورد که ظرفیت ساخت این آثار را دارد. نهادی مانند انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس شاید بودجه ای برای ساخت اثر ندارد ولی می تواند به واسطه ارتباطش با نهادها و ارگان های نظامی، تسهیل گر ساخت آثار با موضوعات دفاع مقدس و استراتژیک شود.

سینمای ایران سینمای ورشکسته است

وی ادامه داد: بخش خصوصی اگر نتواند پولش را از مردم بگیرد دیگر نمی تواند ادامه دهد. سینمای ایران سینمای ورشکسته است که از اول انقلاب تا کنون سود نداشته است. بهترین سال های سینمای بعد از انقلاب اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد بوده است که آنها هم سود نداشته است. توجه داشته باشید در هر سال ۷۰ فیلم ساخته شده است ۵۰ فیلم از اینها نابود شده اند و ۸ تا ۱۰ فیلم توانسته است هر سال در لیست پر فروش ها باشند. این یعنی سینمای ورشکسته!

ادغام ۴ صنف تهیه کنندگان پس از سال ها

رییس جامعه صنفی تهیه کنندگان در ادامه برنامه از ادغام تشکل های تهیه کنندگان به صورت واحد خبر داد و اظهار کرد:  ۴ تشکل در حوزه تهیه کنندگی داشتیم که مطلوب سینما نبود و اختلاف سلیقه ای بین سینماگران پیش آورد و در ماه های اخیر تصمیم بر این شد که اتحادیه تهیه کنندگان به عنوان صنف واحد برای همه امور فعالیت کند.

وی در ادامه افزود: ما حدود ۴۰۰ تهیه کننده داریم که تعداد زیادی از تهیه کنندگان در عرصه کسوت هستند و فعالیت جدی ندارند ولی در مجموع ۳۰ درصد تهیه کننده فعال داریم که در سینمای ایران فیلم تولید می کنند.

جدایی قریب الوقوع اتحادیه تهیه کنندگان از خانه سینما

سید ضیا هاشمی از جدایی قریب الوقوع اتحادیه تهیه کنندگان از خانه سینما خبر داد و گفت: ما مخالف حضور اتحادیه تهیه کنندگان در خانه سینما هستیم و این موضوع به صورت جدی در حال پیگیری است و شک نکنید به زودی این اتفاق خواهد افتاد. ضمن اینکه پس از خروج سینماداران، پخش کنندگان نیز باید از صنوف خانه سینما خارج شوند و اساسا هر کس که نقش کارفرمایی در سینما را دارد نباید در صنوف خانه سینما باشد.

وی در ادامه ضمن انتقاد از عملکرد صنفی خانه سینما اظهار کرد: خانه سینما باید وظایف اصلی خود را انجام دهد. در ایام کرونایی وظیفه این نهاد صنفی بسیار اهمیت دارد و خانه سینما بیشتر از اینکه درگیر تولید برخی فیلم ها شود باید به وضعیت رفاهی، بیکاری و بیمه اهالی سینما رسیدگی کند. ما به عنوان اتحادیه تهیه کنندگان نیز وظیفه رسیدگی به سینما را داریم.

جشنواره «عمار» به دنبال احیای سینمای امید است

محمد رسول منفرد مسئول اکران های مردمی جشنواره فیلم «عمار» نیز در آستانه برگزاری این جشنواره فرهنگی با حضور در برنامه افق سینما به تشریح برنامه های امسال جشنواره پرداخت.

وی در این باره با اشاره به چرایی برگزاری جشنواره فیلم «عمار» گفت: جشنواره «عمار» کار خود را در سال ۸۹ آغاز کرد. این جشنواره پاسخ اهالی فرهنگ و سینماگران انقلابی در قبال اتفاقات فتنه ۸۸ بود.

عضو شورای سیاست گذاری جشنواره مردمی «عمار» توضیح داد: در ۱۰ سال گذشته هم در حوزه تولید و در توزیع توانستیم در موضوع اعتراض و عدالت طلبی، در موضوع مدافعان حرم، نقد درون گفتمانی و موضوعات سینمای امید فعالیت های جدی داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: طی سال های گذشته سینمای امید در سینمای ایران به معنای سینمای سفارشی یا سینمای ایدئولوژی عنوان می شود در حالی که در غرب سینمای امید به عنوان یک اصل قلمداد می شود و تمام تلاششان کاشت نهال امید در دل مخاطبانش مخصوصا کودکان و نوجوانانش است. جشنواره «عمار» به دنبال احیای سینمای امید است.

منفرد در ادامه برنامه با اشاره به برنامه گسترده جشنواره «عمار» در طول سال برای اکران و پخش آثار سینمایی و مستند در شهرهای فاقد سینما عنوان کرد: یکی از حوزه های مهم جشنواره «عمار» موضوع اکران و تماشا است. ما در پوشش جشنواره «عمار» اکران فیلم های سینمایی در روستاها را فراهم کردیم. در حال حاضر فیلم های روز سینما به واسطه سامانه «سینماسیار» در روستاهای دور افتاده سراسر کشور در حال اکران است.

منفرد در پایان گفتگو متذکر شد: جشنواره فیلم «عمار» و عوامل برگزار کننده اش هیچ وقت منتظر آماده سازی زیرساخت ها و تصمیم ها نمی شوند و آستین بالازده اند تا کار کنند و به کمک فرهنگ ایران بیایند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.