شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳

هیأت داوران جشنواره فجر از منظر سینماگران/۱۰

احمدجو: داوران باید بر اساس فرهنگ ملی، دینی و انقلابی بهترین آثار را در جشنواره فجر انقلاب گزینش کنند/ ما باید کاری کنیم که سینمای دنیا از ما تقلید کند

امرالله احمدجو در برنامه «جهان آرا»

سینماپرس: امرالله احمدجو کارگردان سینما و تلویزیون گفت: داوران باید بر اساس فرهنگ ملی، دینی و انقلابی بهترین آثار را در جشنواره فجر انقلاب گزینش کنند؛ این جشنواره فرهنگی و هنری برآمده از انقلاب اسلامی است و همه ساله در ایام الله پیروزی انقلاب برگزار می شود، فیلمسازی هم در مرکز فعالیت های فرهنگی است و داوران باید آثاری را که در چارچوب فرهنگ ملی و انقلابی ما خلق شده اند مورد ارزیابی قرار دهند.

کارگردان فیلم سینمایی «شاخه های بید» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: انقلاب اسلامی بخش مهمی از فرهنگ ملی ما است و ما باید در تمامی ارکان کشور به خصوص حوزه فرهنگ و هنر و جشنواره های فجر به این بخش مهم توجه ویژه داشته باشیم.

وی ادامه داد: داوران جشنواره فجر باید آگاه باشند که نباید از روی ظواهر سینمای غرب آثار وطنی را ارزیابی کنند؛ ملاک و پارامترهای ما برای گزینش بهترین آثار باید متفاوت باشد. ما باید کاری کنیم که سینمای دنیا از ما تقلید کند نه اینکه خودمان مقلد و دنباله روی آن ها شویم!

این سینماگر با بیان اینکه ممکن است این سخن بنده آرمانی به نظر بیاید اما ما باید به سینمای خلاق و پیش برنده بدل شویم و باعث ارتقای سلیقه عامه شویم تصریح کرد: ما نباید فرهنگ اصیل و ارزشمندمان را دست کم بگیریم، ما نباید خودمان را دست کم بگیریم ما نباید اجازه دهیم تا سینمای ما جولانگاه آثار مقلدانه از سینمای غرب شود.

احمدجو در بخش دیگری از این گفتگو اعمال سلیقه داوران در جشنواره ها را همیشگی دانست و در این باره متذکر شد: متأسفانه همواره داوری ها بر اساس سلیقه افراد یا خط مشی برگزارکنندگان جشنوارهاست. یعنی سلیقه کسانی که به عنوان داور انتخاب شدند و دانش و بینش و تشخیصی شان بر نحوه داوری شان دخالت دارد و همین باعث می شود که نتیجه هرگز واقعی و حقیقی نباشد.

وی ادامه داد: اما با این همه فیلمسازی که در مرکز فعالیت فرهنگی است برای اینکه اثرش جایزه نگرفته یا کاندیدا نشده هیچ گاه نباید بگوید حق من خورده شده یا در حق فیلم من اجحاف کرده اند چرا که به هر حال جشنواره به مثابه شرکت در یک مسابقه است که می تواند نتیجه اش برد یا باخت باشد، سینماگران ما به جای این قبیل اعتراضات باید با تولید آثار مبتنی بر فرهنگ ملی و دینی و انقلابی جشنواره ای بومی با قواعد خودش را خلق کنند که امیدوارم این مهم در سال های آتی اتفاق بیفتد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.