دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰

نادر طالب‌زاده:

«مصطفی عقاد» ثابت کرد که می‌توان چهره معصوم را نشان نداد اما تاریخ را روایت کرد

مصطفی عقاد؛ آنتونی کوئین؛ الرساله

سینماپرس: نادر طالب‌زاده اعتقاد دارد که مسئولان چه در صداوسیما و چه سینما باید پاسخگو باشند چرا هنوز کاری برای حضرت زهرا(س) ساخته نشده است؟

به گزارش سینماپرس، در میان افرادی که در آن روز خاص در زیر عبای پیامبر(ص) جمع شده بودند تا به حال زندگی چهار تن به طرق مختلف از سینما، تلویزیون، تئاتر گرفته تا ادبیات، مورد توجه قرار گرفته است. اما پنجمین تن که بنا بر روایات مذهبی مقام ویژه‌ای نیز دارد در این بین گمنام‌تر از سایرین مانده و آن شخص کسی نیست جز حضرت فاطمه(س).

شروعِ ساخت فیلم برای معصومین

مصطفی عقاد، کارگردان سوری در سال۱۹۷۶ فیلم الرساله را ساخت و زنگ آغاز ساخت فیلم درباره معصومین را به صدا درآورد. این فیلم در ایران به محمدالرسول‌الله مشهور شد. بعد از آن در اوایل دهه هفتاد هجری داود میرباقری، کارگردانی سریال امام علی(ع)  را شروع کرد. سریالی که بعد از گذشت حدود دو دهه از ساخت آن هنوز هم یکی از ماندگارترین آثار تلویزیونی است. پس از سریال امام علی(ع)، مهدی فخیم‌زاده در سال ۱۳۷۵ سریال تنهاترین سردار و دوران امامت تا شهادت امام حسن مجتبی(ع) را به تصویر کشید. شهریار بحرانی در سال ۱۳۸۱  ساخت سریال «ثارالله» را بر زندگی امام حسین(ع) کلید زد. اما برخلاف سریال‌های مذهبی قبلی مانند امام علی(ع)، تنهاترین سردار و ولایت عشق (امام رضا(ع)) تولید این سریال با مخالفت‌های زیادی روبه‌رو شد، مخالفت‌هایی که به تعطیلی کار انجامید و سریال «ثارالله» در همان مراحل اولیه متوقف ماند.

اما میرباقری با ساخت سریال مختارنامه بخش‌هایی از قیام امام حسین (ع) را به تصویر کشید. «مختارنامه» داستان قیام توابین و قیام مختار ثقفی را روایت می‌کرد که در آن به عاشورا و شخصیت امام حسین (ع) پرداخته می‌شد. تولید مختار تقریباً همزمان شد با ساخت فیلم روز رستاخیز احمدرضا درویش. این فیلم که بعدها «رستاخیز» نام گرفت، اولین فیلم سینمایی است که به صورت کامل درباره قیام امام حسین(ع) و واقعه عاشورا است. درویش توانست با این فیلم هشت سیمرغ بلورین جشنواره فجر را به دست بیاورد با آن که ایرادات تاریخی و مذهبی زیادی به این اثر گرفته می‌شود اما این کار حداقل خلأ ۳۰ ساله را در ساخت فیلم سینمایی بر اساس زندگی ائمه اطهار پر کرد. این روزها هم داود میرباقری مشغول ساخت سریال "سلمان فارسی" است.

فقدان کاری برای حضرت زهرا(س)

هنوز نه فیلم و نه سریالی درباره زندگی حضرت زهرا(س) ساخته نشده است. اگرچه برخی از هنرمندان برای این کار ابراز تمایل کرده‌اند. در این حال و احوال، فیلمی به نام "بانویی از بهشت" ساخته می‌شود که بسیار بحث‌برانگیز است تا جایی که از سوی سازمان تنظیم و مقررات صوت و تصویر فراگیر (سازمان صداوسیما) از رسانه‌های داخلی حذف شد. کاری که به دلیل داشتن محتوایی با موضوعات نفرت‌پراکن، تفرقه‌افکن، تهییج تعصبات نژادی و توهین به مذاهب اسلامی، وحدت جهان اسلام را مورد حمله قرار می‌دهد.

چرا ما خود تولیدکننده نبوده‌ایم؟

گفته می‌شود این فیلم به حمایت رسانه‌هایی همچون BBC ساخته شده  و در آن به زندگی حضرت فاطمه (س) پرداخته شده در ادامه همان کارهایی است که پیشتر درباره اسلام ساخته شده بود. به تعبیر برخی از فیلمسازان،  هر بار که چنین تولیداتی روانه پرده شده تنها اعتراضات مقطعی را شاهدیم، اما هیچ‌گاه نیامده‌ایم بررسی کنیم چرا ما خود تولیدکننده نبوده‌ایم؟ بنابراین حال که چنین وضعیتی پیش آمده مسئولان هنری و فرهنگی باید پاسخگوی کم‌کاری‌ها باشند.

مصطفی عقاد ثابت کرد که می‌شود

نادر طالب‌زاده در این باره گفت‌وگوی کوتاهی با تسنیم  داشته که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

او تأکید کرد: مصطفی عقاد ثابت کرد که می‌توان چهره معصوم را نشان نداد اما تاریخ را روایت کرد. همچون وجود مبارک حضرت رسول(ص)، چهره حضرت زهرا(س) را هم نشان نداد اما در وصف‌شان فیلم قوی و پرکششی ساخت. من از نزدیک چند روز در معیتِ مصطفی عقاد بودم و آن متانت و صداقت و عمقِ توجه به این روایتگری بزرگ را دیدم. باید کاری کنیم و از آن الگوی فیلم "الرساله" بهره ببریم. تاریخ را باید گفت و می‌توان همه عوامل دراماتیک را هم به طور حرفه‌ای در این نوع آثار رعایت کرد. حتی مسیحی‌ها هم در روایتی چهره حضرت مسیح را نشان ندادند؛ لذا امروز می‌توانیم با روایتِ تاریخ و ساخت اثری برای حضرت زهرا(س) کم‌کاری‌هایمان را جبران کنیم.  

هنوز کم‌کاریم

طالب‌زاده با اشاره به کم‌کاری در ساخت آثاری درباره قرآن کریم و روز قیامت، گفت: در بخش به تصویر کشیدن آیات قرآن کریم و روز قیامت هم کاری نکردیم. صداوسیمای ما نتوانست با ساخت این نوع آثار مؤثر، حرفی در مقابل تحریف‌های تاریخی و دینی غربی‌ها داشته باشد. بنیاد فارابی و مراکز سینمایی هم نتوانستند با زبانِ گویای سینما جلوی نفوذ غربی‌ها بایستند. به صراحت می‌توان گفت این اتفاق فکرها آن کاربردی که باید داشته باشند را از خودشان نشان داده‌اند.

غافلگیر شدیم

وی در پایان خاطرنشان کرد: این کاری که این روزها سرزبان‌ها افتاده و در لندن ساخته شده بسیاری را حساس کرده است. این روایت با اجازه چه کسی یا چه کسانی ساخته شده و چرا این حرف‌ها را زده‌اند و این روایت‌ها را بیان کرده‌اند؟ نشان می‌دهد که بسیاری را غافلگیر کرده است. باید بررسی شود که چه کسانی غفلت کرده‌اند و چه کسانی می‌توانستند قدمی بردارند و برنداشتند.  

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.