دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱

جهانگیر الماسی:

اگر فوتبالیست‌ها به این راحتی می‌توانند بازیگر شوند، چرا بازیگرهایمان نمی‌توانند به این راحتی وارد تیم‌های فوتبال شوند؟

جهانگیر الماسی در عوامل فیلم های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در موزه سینما

سینماپرس: جهانگیر الماسی از نمایش ماشین‌های گران‌قیمت و آپارتمان‌های لاکچری در فیلم و سریال‌ها انتقاد و دلیل دوری چند ساله‌اش از بازیگری را تحریف حقایق در سینما عنوان کرد.

به گزارش سینماپرس، این بازیگر درباره دلایل دوری‌اش از بازیگری در چند سال اخیر به ایسنا گفت: این اتفاق علت‌های مختلفی دارد؛ یکی از آن‌ها تحریف در سینما است. نسل من به دلایل دیگری سینما را به عنوان فعالیت‌ اجتماعی و منبع درآمدش انتخاب کرده بود. دلیل فعالیت ما در بازیگری شهرت و پول نبود.

الماسی افزود: بازیگر وقتی نقشی را بازی می‌کند، باید به مسایل و موضوعات مهم کشور مرتبط باشد؛ این در حالی است که وقتی نگاه می‌کنم، می‌بینم اغلب فیلم‌ و سریال هایی که این روزها تولید می شوند، عملا همان فرهنگی را تبلیغ می کنند که ما با آن مبارزه می‌کنیم.

انتقاد از تجمل‌گرایی در فضای هنری

این بازیگر با انتقاد از تجمل گرایی در فضای هنری سال‌های اخیر، عنوان کرد: در سال‌های اخیر دو کلمه سلبریتی و لاکچری میان مردم جا افتاده است. چه شد که این دو کلمه وارد فرهنگ ما شد؟ اصلا معنی سلبریتی این است؟ یعنی هر کسی پولدار یا مشهور است سلبریتی است!؟ سلبریتیِ آمریکا محمدعلی کلی بود. هیچکس راجع به این چیزها حرفی نمی‌زند.

چند سال است که در تمام سریال‌ها و فیلم‌های ما ماشین‌های آخرین سیستم و آپارتمان‌های سوپر لاکچری نمایش داده می‌شود. آن زندگی سنتی که کارگر روی زمین می نشیند و غذا می‌خورد و شاید خوشبخت تر هم باشد چه می‌شود؟

فوتبالیست‌ راحت بازیگر می‌شود اما برعکس آن اتفاق نمی‌افتد

الماسی با اشاره به ورود چند چهره ورزشی و فوتبالی به عرصه بازیگری در سال‌های اخیر خاطرنشان کرد: عده‌ای از دنیای فوتبال وارد سینما شده اند. به خاطر این است که بازیکن فوتبال خوبی هستند یا واقعا توانمندی شان در ایفای نقش این اتفاق را رقم زده است!؟ نمی‌خواهم بگویم یک فوتبالیست هیچوقت نمی‌تواند بازیگر خوبی باشد اما این‌هایی که الان هستند به خاطر چه ویژگی خاصی است؟ اغلب آن‌ها هم در جهت مسخره کردن مردم فعالیت می‌کنند؛ اصلا غیر از کمدی می توانند کاری کنند؛ چرا اینطور است؟ اگر فوتبالیست‌ها به این راحتی می‌توانند بازیگر شوند، چرا بازیگرهایمان نمی‌توانند به این راحتی وارد تیم‌های فوتبال شوند؟

این بازیگر قدیمی در عین حال گفت: مساله فوتبال نیست، مساله درک این افراد از سینما است. خیلی‌ها پول و وقت زیادی را صرف یادگیری بازیگری در دانشگاه می‌کنند؛ وقتی به راحتی می‌توانند از دنیای فوتبال و ورزش بازیگر بیاورند چرا افراد را وادار به درس خواندن می‌کنند؟ مگر چند نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های ما وارد سینما و تلویزیون شده‌اند؟ اصلا از کجا جذب می‌شوند؟

روزگار سخت می‌گذرد

بازیگر سریال های «هزاردستان»، «در چشم باد» و «پس از باران» که در سال‌های اخیر بسیار کم کار بوده است، در بخش دیگری از این گفت وگو در شرح سختی‌های زندگی، اظهار کرد: مدتی کار نکرده‌ام. یکی از شما نگفت این آقای الماسی که کارمند جایی نیست از کجا مخارجش را تامین می‌کند؟ من اجاره نشین هم هستم. خیلی از هنرمندان ما همین وضعیت را دارند. فکر می‌کنید من نمی‌توانستم کارهای دیگری بکنم؟ چون با اعتقاداتم نمی‌خواند این کارها را نکرده‌ام. من هیچ شغل دیگری به جز بازیگری ندارم فقط تحقیق و پژوهش می‌کنم. خیلی خیلی سخت می‌گذرد اما اخیرا بزرگواری جمله‌ای گفته است که برای من خیلی ارزشمند بود و باید آن را با طلا نوشت و آن این است که «برای پاک زندگی کردن خیلی باید تقاص بدهی.»؛ این تقاص را هر کسی نمی تواند بدهد، مرام و معرفتی می‌خواهد.

او افزود: بیمه هنرمندان را من در سال ۱۳۷۰ درست کردم اما به خاطر منازعات سیاسی سابقه بیمه من الان ۱۱ سال است. این خودش گویای همه چیز است؛ یعنی من اگر بخواهم بازنشسته بشوم با ۱۱ سال باید بازنشسته بشوم، در صورتی که کسی بودم که کارهای تصویب بیمه هنرمندان را انجام دادم. برای پیگیری کار مسکن هنرمندان در سعادت آباد هم من در رأس بودم. الان برخی از دوستان دو آپارتمان دارند و من مستاجرم.

الماسی در واکنش به اینکه عنوان شد «خدا را شکر که سلامت هستید بقیه مسایل حل می‌شود» با لبخندی متفکرانه عنوان کرد: سلامتی تنها به درد نمی‌خورد! البته روزی را خدا می‌رساند. مهم این است که لیاقت داشته باشیم خداوند ما را به عنوان بنده خودش بپذیرد. لیاقت اینکه ناممان انسان باشد و از آدمی رشد کنیم و به انسانیت برسیم. ما در این مملکت انسان‌های شریفی داریم که خیلی چیزهایشان را فدای ملت کردند. شهدای ما جانشان را تقدیم مردم و مملکت کردند. خیلی از هنرمندان هم به همین پاکی و شرافت زندگی کردند و کسی هم نامی از آن‌ها نمی‌برد اصلا نمی‌دانند کجا هستند و چه کار می‌کنند.

او در شرح اهمیت و اعتبار واژه «هنرمند» گفت: خواهش می‌کنم واژه هنرمند را برای همه به کار نبرید. هنرمند یک لقب است با اعتباری دیگر؛ هنرمند یعنی کسی که از زندگی خودش در راه زندگی دیگران گذشته است. هنرمند شهید زنده است. شهیدان بزرگوار ما هم می‌توانستند با دشمن سلام علیکی بکنند و الان در کشورهای اروپایی زندگی خوبی داشته باشند.

مردم با هم رفیق نیستند

الماسی درباره شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای فارسی زبان گفت: چند کشور در دنیا می‌شناسید که این همه شبکه به زبان سرزمینشان صحبت بکند؟ هر شبکه‌ای که می زنی فارسی صحبت می‌کند و حرف‌های عجیب و غریبی هم می‌زنند. شما فکر می‌کنید آن‌هایی که در شبکه‌های فارسی زبانی که تهیه کننده‌اش عربستان، آمریکا و یا انگلیس هستند کار می‌کنند به منافع ما فکر می‌کنند؟ چه شده است که همه این کشورها دلسوز ایران شده‌اند. این‌ها فقط از این سوء استفاده می‌کنند که برخی مردم با هم رفیق نیستند و نمی‌دانند چرا با هم زندگی می‌کنند. نمی‌دانند چرا اسم این دفاع شده‌است دفاع مقدس.

اجرای یک برنامه رادیویی درباره سینما

جهانگیر الماسی که به تازگی به عنوان گوینده برنامه رادیویی «سینما و فرهنگ» انتخاب شده است، یادآوری کرد که در سال‌های گذشته نیز در برنامه‌های مختلف برای رادیو گویندگی کرده و در برنامه «سینما و فرهنگ» قرار است درباره تاثیر متقابل سینما بر فرهنگ و فرهنگ بر سینما صحبت ‌شود.

او در پایان گفت: کرونا تمرین بزرگی بود برای اینکه بشر دیگر از خانه‌اش خارج نشود. پاکسازی بزرگی در راه است؛ جهان وارد دوره پاکسازی بزرگی می‌شود.

جهانگیر الماسی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، متولد سال ۱۳۲۹ است. او در سریال‌هایی همچون: «سال‌های برف و بنفشه»، «در چشم باد»، «طفلان مسلم»، «پس از باران» و «اغما» ایفای نفش کرده است.

ایفای نقش در فیلم هایی از کیانوش عیاری با عناوین «کاناپه»، «تنوره دیو» و «شبح کژدم» (دو فیلم آخر در دهه ۶۰) و همچنین آثاری چون لنگرگاه (۱۳۶۷ کیومرث پوراحمد)، تفنگ‌های سحرگاه (۱۳۶۷ بهروز افخمی)، آذرخش(۱۳۷۱ احمدرضا درویش) و کمیته مجازات (۱۳۷۷ علی حاتمی) از دیگر هنرنمایی های این بازیگر است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.