چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲

در دهمین دوره؛

اعلام برنامه اجراهای اولین روز «تئاتر صاحبدلان»

دهمین دوره تئاتر «صاحبدلان»

سینماپرس: «فقط بخاطر تو»، «آسمانی دیگر» و «هشت» عنوان سه نمایشی است که عصر امروز اول بهمن با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دهمین دوره «تئاتر صاحبدلان» اجرا می‌شوند.

به گزارش سینماپرس، امروز اول بهمن ماه در ادامه اجراهای دهمین دوره «تئاتر صاحبدلان» نمایش‌های «فقط بخاطر تو» به کارگردانی مرتضی وکیلیان و «آسمانی دیگر» به کارگردانی شهاب راحله در محوطه تئاتر شهر تهران و «هشت» به کارگردانی مجتبی خلیلی در اصفهان اجرا می‌شوند.

«فقط بخاطر تو»

نمایش «فقط بخاطر تو» به نویسندگی و کارگردان مرتضی وکیلیان در دهمین دوره «تئاتر صاحبدلان» امروز اول بهمن ساعت ۱۷ در محوطه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

نمایش «فقط به خاطر تو» مضمونی دینی، حماسه ای و اسطوره ای دارد و بازیگران «فقط به خاطر تو» مرتضی وکیلیان، شاهین وکیلیان، پریناز وکیلیان و پروین ملک علایی هستند و المیرا آبرون آنها را به عنوان دستیار و منشی صحنه همراهی می‌کند.

مرتضی وکیلیان درباره این نمایش می‌گوید: بن مایه «فقط به خاطر تو» به داستان رستم و شاهنامه فردوسی مرتبط است و به سبک نقالی توسط نقال و بازی توسط بازیگران اجرا می شود. نقال، نقل رستم و سهراب را می گوید که رستم در پی رخش به سمنگان رفت و با تهمینه ازدواج کرد و سهراب حاصل این ازدواج است و او در جوانی در معرکه نبرد می خواهد رستم را بکشد. نقال در بین نقل رستم وسهراب به نقل امام حسین (ع) نیز می پردازد که امام حسین(ع) سفر حج را نیمه کاره رها کرد و به طرف کوفه رفت. از این به بعد یک قسمت نقالی رستم و سهراب و یک قسمت نقل امام و حضرت علی اکبر (ع) نقالی و بازی می شود تا آنجا که سهراب توسط رستم کشته می شود و با این روند نمایش تمام می شود. ولی بازیگر نقش رستم هنوز گریه می کند، او برای سهراب  گریه نمی کند، او بیاد علی اکبر امام حسین (ع) گریه می‌کند.

«آسمانی دیگر»

«آسمانی دیگر» به نویسندگی و کارگردان شهاب راحله دیگر نمایشی است که پس از ۲ اجرا در روزهای گذشته امروز ساعت ۱۶:۳۰ برای سومین و آخرین‌بار در محوطه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

نمایش کاری است از گروه تئاتر بیان که در آن امیرحسین مهماندوست به ایفای نقش می‌پردازد.

شهاب راحله درباره نمایش می‌گوید: مردی از دستفروشان کنار تئاتر شهر در حال فروش لباس های خاص برای افراد خاص است. مثلا هنرمندان، سیاستمداران، ورزشکاران و سلبریتی ها و ... او درمیان بساط خود یک شلوار خاکی دارد و حاضر به فروش آن نیست زیرا جنسی است قیمتی که برایش شانس می آورد و صاحبش فردی بوده که گویا زمین، زمان و آسمانش متفاوت بوده است.

«هشت»

نمایش «هشت» به کارگردان مجتبی خلیلی در دهمین دوره «تئاتر صاحبدلان» امروز اول بهمن ساعت ۱۷ در خانه هنرمندان اصفهان اجرا می‌شود. اجرای این نمایش دوم و سوم اسفند نیز ادامه خواهد داشت.

نمایش خیابانی «هشت» به نویسندگی حیدر رضایی و به کارگردانی مجتبی خلیلی با بازی سید پویا امامی، نجمه مهرابی خوزانی، امیر حسین بدیعی اجرا می‌شود. طراح فضا و لباس را آدینه رحیم نژاد و موسیقی را محمد نادری بر عهده دارد.  

مجتبی خلیلی درباره این نمایش می‌گوید: حضور معنوی حضرت ثامن الحجج (ع) در زندگی و کار یکی از بدیهیات ذهن و ضمیرمان بوده و هست. چه بسیار استمدادهایی که به مدد حمایت و توسل به وجود منورش به اجابت مبدل شده و چه بسیار گره ها که با گوشه نگاهی از کرم و مهربانی اش باز شده است. امام رضا (ع) در سال های دفاع مقدس نیز پشتوانه معنوی رزمندگان و پیروزی های کشور در جنگ بود.

نمایش خیابانی «هشت» برداشتی از معجزات حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام است که روایتگر قصه ای فوکلور از اقوام لر است که با شخصیت های شاهنامه ادابته شده است، ما در این اثر سعی کردیم جدا از اینکه یک فرهنگ و رسم و رسوم قومی را معرفی می‌کنیم که برای مخاطب جذابیت دارد یک زندگی شهید را در بطن این اتفاق بگنجانیم. ارادت شهید علی عباس حسین پور به امام رضا (ع) و آرزوی دیدار دوباره سبب شد پیکرش به‌جای انتقال به زادگاهش خرم‌آباد، به مشهد الرضا منتقل شود و برای وداع، به طواف امامش برود.

کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی در ادامه برگزاری «تئاتر صاحبدلان «در ادوار گذشته، ماه صفر امسال نیز دوره دهم این رویداد تئاتر دینی را  در تهران و استان های کشور در بخش صحنه ای، محیطی و خیابانی و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار کرد اما با افزایش فراگیری کرونا در کشور اجرای نمایش‌های «تئاتر صاحبدلان» نیز متوقف شد و این روز ها با بهبود شرایط  آثار باقی مانده از اجرا در تهران و دیگر استان ها اواخر دی و اوایل بهمن ماه اجرا می شوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.