چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹

اظهارات جالب رییس سازمان صداو سیما:

«صداوسیما» همچنان در رأس اعتماد مردم قرار دارد/در جنگ نابرابر رسانه‌ای و نرم، خود را آماده مبارزه کرده‌ایم

علی عسگری؛ صدا و سیما

سینماپرس: رئیس رسانه ملی گفت: باوجود هجمه‌های فرهنگی و عملیات روانی دشمن، صداوسیما همچنان در رأس اعتماد مردم قرار دارد.

به گزارش سینماپرس، رئیس رسانه ملی در نخستین جلسه مشترک با اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس یازدهم گفت: باوجود هجمه‌های فرهنگی و عملیات روانی دشمن، صداوسیما همچنان در رأس اعتماد مردم قرار دارد و در میدان مبارزه جنگ نرم، پایدار و استوار به راهش ادامه می‌دهد.

علی عسکری در این نشست که به‌منظور تعامل بیشتر رسانه ملی و نمایندگان ملت برگزار شد، این دیدار را در راستای رسالت صداوسیما در مقام دانشگاه عمومی و ارتباط با دستگاه‌های ذی‌ربط در امر آموزش عالی و آموزش‌وپرورش ارزیابی کرد و گفت: شاید در ظاهر رسانه ملی در جنگ نظامی حضور ندارد، اما شرایط به‌گونه‌ای است که ما خود را در صلح مسلح می‌بینیم و در جنگ نابرابر رسانه‌ای و نرم، خود را آماده مبارزه کرده‌ایم و دائم در این میدان در حال رویارویی هستیم.

وی افزود: باوجود هجمه‌های فرهنگی و عملیات روانی دشمن، صداوسیما همچنان در رأس اعتماد مردم قرار دارد و در میدان مبارزه جنگ نرم، پایدار و استوار به راهش ادامه می‌دهد.

رئیس رسانه ملی، فضای کنونی رسانه‌ای جهان را فضایی بدون مرز دانست و گفت: سازمان صداوسیما در فضای رسانه‌های برودکست همواره با هجوم شبکه‌های ماهواره‌ای مواجه است و درحالی‌که هیچ کشوری حتی با دو شبکه معاند در بیرون مرزهایش مواجه نیست، ۲۷۰ شبکه ماهواره‌ای به زبان فارسی و قومیتی (۱۴۰ شبکه قومیتی و ۱۳۰ شبکه فارسی‌زبان) با تکیه‌بر حمایت‌های مالی علیه نظام اسلامی، محتوا تولید می‌کنند و صداوسیما در این جنگ نابرابر رسانه‌ای، یک‌تنه ایستاده است.

دکتر علی عسکری تصریح کرد: طراحی آمریکایی‌ها برای زمین زدن رسانه ملی، تلاش برای پیشبرد راهبرد فروپاشی از درون و جنگ فرهنگی و قومیتی است، اما همان‌طور که موشک‌های ایران در مقابل ناوگان عظیم دریایی آمریکایی‌ها رعب‌آورند، ایستادگی ما نیز در مقابل این‌همه هجمه، نتیجه‌بخش بوده است.

رئیس رسانه ملی حفظ مرجعیت صداوسیما نزد مخاطبان را ارزشمند خواند و گفت: رسانه‌های معاند به کمتر از حذف ما رضایت نمی‌دهند و اکنون برای کوچک‌ترین موضوع روی آنتن و حداقل خطای رسانه‌ای، موج سازی می‌کنند و به دنبال ضربه زدن به مرجعیت رسانه ملی هستند.

وی صداوسیما را همچنان پایدار و هوشیار توصیف کرد و گفت: ما با دشمنانی در خارج و غفلت‌کنندگان و غرض‌ورزانی در داخل روبرو هستیم، حتی برخی از دوستان در داخل هم دانسته یا نادانسته در این جنگ رسانه‌ای پیچیده، مقابل رسانه ملی قرار می‌گیرند و خستگی به تن ما می‌گذارند؛ اما در نهایت پیام این جنگ بزرگ رسانه‌ای برای ما تحمل و صبوری است و با بصیرت، تحمل و تلاش مضاعف، این مرحله را پشت سر خواهیم گذاشت.

دکتر علی عسکری با اشاره به محتوای ۶۶ شبکه تلویزیونی و ۹۹ شبکه رادیویی رسانه ملی که موردتوجه مخاطبان است، گفت: با وجود ناکافی بودن بودجه، سعی کرده‌ایم با تمام وجود خدمتگزار مردم و همه دستگاه‌ها باشیم، اما اگر رسانه ملی به‌اندازه کافی بودجه داشته باشد، می‌تواند به همه نهادها و دستگاه‌های دولتی خدمت مؤثر کند؛ چنانچه در ایام کرونا توانست با راه‌اندازی مدرسه تلویزیونی ایران، باری را از دوش دولت و نظام آموزش‌وپرورش بردارد.

رئیس رسانه ملی به قدردانی روسای قوه از اطلاع‌رسانی رسانه ملی برای مهار و کنترل ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: خدا را شاکرم که با وجود همه مشکلات، سعی کرده‌ایم در کنار مسئولان کشور در خدمتگزاری به مردم پیشگام باشیم و در عرصه‌های مختلف، مؤثر قدم برداریم.

دکتر علی عسکری با اشاره به توصیه عده‌ای مبنی بر درآمدزایی سازمان صداوسیما گفت: عده‌ای می‌گفتند صداوسیما باید مستقل شود و از راه‌های مختلف هزینه‌هایش را تأمین کند؛ هرچند موظفیم امسال ۲۷۰۰ میلیارد تومان از محل آگهی‌ها درآمد کسب کنیم تا بتوانیم برنامه بسازیم، اما ما خودمان را رسانه توسعه‌محور و پیشرفت‌مدار می‌دانیم و مبنایمان کسب درآمد نیست؛ بلکه کارهای کلان فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در دستور کار ماست.

رئیس رسانه ملی با تأکید بر اینکه ما باید در سکوت و به‌دوراز هیاهو کار خود را جلو ببریم گفت: مظلومیت ما در این است که باید وانمود کنیم در شرایط خوبی هستیم، اما باید در سکوت کار خود را بکنیم و مراقب باشیم تا جامعه در آرامش و امنیت به سر ببرد.

رئیس رسانه ملی در ادامه در پاسخ به پرسش نمایندگان در زمینه سرعت خبررسانی در سازمان گفت: ما در تولید خبر، نگاه کاملاً شفافی داریم و سعی می‌کنیم هر بحرانی را در کمترین زمان ممکن پوشش دهیم. البته در انتشار اخباری که باید مراجع بالاتر نظر دهند، این حرکت کند می‌شود.

وی همچنین درباره لزوم جوان‌گرایی در رسانه ملی گفت: صداوسیما از موفق‌ترین نهادها در توجه به جوان‌گرایی بوده است؛ البته این امر پیچیدگی خاص خود را دارد، بااین‌حال در این زمینه همچنان فعال هستیم.

۹ هزار کلاس درس تا پایان سال تحصیلی روی آنتن رسانه ملی

در ادامه این نشست، حسن گروسی، معاون حقوقی و امور مجلس صداوسیما با ارائه گزارشی درباره برنامه‌های آموزشی که روی آنتن رسانه ملی می‌رود، گفت: تعداد ۱۵ هزار و ۷۴۵ برنامه آموزشی در قالب ۶۵۷۵ ساعت در ۱۰ ماه گذشته از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی پخش شده است.

وی با اشاره به حضور موفق مدرسه تلویزیونی ایران که تولیداتش در چندین شبکه تلویزیونی روی آنتن می‌رود، گفت: تاکنون بیش از ۲۰۰۰ کلاس درس روی آنتن رفته است و پیش‌بینی می‌شود این تعداد تا پایان سال تحصیلی به ۹ هزار کلاس برسد.

نقش مهم رسانه ملی در آموزش همگانی

علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری نیز در ابتدای این نشست پایش فرهنگی کشور را مهم‌ترین وظیفه این کمیسیون دانست و گفت: رصد رسانه ملی یکی از دغدغه‌های مهم ما است و حمایت از فضای برنامه‌سازی آن برایمان اهمیت دارد.

منادی سفیدان حضور رسانه ملی در عرصه آموزش ابتدایی و متوسطه اول و دوم را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در فضایی که برخی از دانش‌آموزان به دلیل نداشتن رایانه و تلفن همراه به فضای مجازی دسترسی ندارند، مدرسه تلویزیونی ایران این وظیفه را به عهده گرفت و بخشی از بار آموزشی در نظام آموزشی کشور را پذیرفت که جای قدردانی دارد.

در این نشست همچنین دیگر اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری به بیان دیدگاه‌های خود درباره فضای آموزشی کشور و مطالبات مجلس از سازمان صداوسیما پرداختند. توجه به اقوام و گویش‌های مختلف در تولیدات تلویزیونی، اهمیت آنتن‌دهی جاده‌ای و سیگنال‌رسانی در مناطق محروم برای فراهم شدن آموزش از طریق تلویزیون، حفظ مرجعیت صداوسیما و اعتمادآفرینی در فضای خبر، مراقبت از بیان مجریان برای به حداقل رساندن خطاهای برنامه‌سازی، پرداختن عادلانه به موضوعات معیشتی مردم و پرهیز از پخش آگهی‌های بازرگانی با محتوایی دور از زندگی طبقه متوسط جامعه، ازجمله موضوعاتی بود نمایندگان در این نشست بیان کردند.

نظرات

  • ماریا ۱۳۹۹/۱۱/۰۲ - ۲۰:۲۹
    0 0
    تا وقتی این واقعیتو قبول نکنیم که تعداد بسیار بسیار کمی برنامه های تلویزیونو نگاه میکنن نمیتونیم در مقابل ماهواره حرفی برای گفتن داشته باشیم. نمیشه که به مردمی که اصلا تلویزیون نگاه نمیکنن مگر برای دیدن فوتبال یا یک سریال خاص، دروغ گفت. به جرات شاید 20 درصد مردم تلویزیون می بینند تازه اون دسته هم آدمهای سن بالا هستن مگرنه تو خونه همه آدمها حتی مذهبی ها ماهواره هست.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.