جمعه ۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۳

محمد ابهری:

مشکل تلویزیون در دهه‌های اخیر ماندن در چند سوژه و به تکرار افتادن است از این جهت نمی‌تواند ماندگاری هم داشته باشد

محمد ابهری

سینماپرس: بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون دلش برای سریال‌ "سربداران" و "بوعلی سینا" تنگ شده و انتظار دارد صداوسیما به دوران طلایی سریال‌سازی‌اش برگردد.

به گزارش سینماپرس، نقش هویدا نخست‌وزیر پهلوی را بارها در موقعیت‌هایی ایفا کرده است؛ اما خودش نقش هویدا در مجموعه تلویزیونی "پایان پادشاهی" کاظم بلوچی را بیشتر می‌پسندد. گرچه در "معمای شاه" ورزی در اپیزود اول نقش نخست وزیر رضاخان و در اپیزود دوم نقش محمود جم را ایفا می‌کند. بارها "محمد ابهری" در کارهای ماندگار سینمایی و تلویزیونی دیده‌ایم و نام ماندگاری را از خودش به جای گذاشته است. فعالیتش را با تئاتر آغاز کرده و در تلویزیون او را با نقش هویدا بیشتر می‌شناسند.

ابهری از "بوعلی سینا" و "سربداران" گرفته تا "خواستگاری" مهدی فخیم‌زاده، کوله‌باری از خاطره و نوستالژی، ثبت و ضبط کرده است؛ اما از "ایراندخت" محمدرضا ورزی که از شبکه یک سیما پخش شد مثل بسیاری از کاربلدهای پیشکسوت، کمتر در پروژه‌ سینمایی و تلویزیونی جلوی دوربین قرار گرفت. البته در دوران کرونا، نقش اول کار سینمایی به او پیشنهاد شد اما به دلیل ناآرامی و شدت و حدت این بیماری،  خانواده‌اش اجازه ندادند در آن پروژه باشد. علاوه بر "سربداران" و "بوعلی سینا"، ابهری "باغ گیلاس" مجید بهشتی، "آپارتمان" اصغر هاشمی و "کوچک جنگلی" بهروز افخمی را نیز تجربه کرده است.  

باندبازی‌ها و پخشِ نقش‌ها در میهمانی‌ها

غیبت و کمرنگی محمد ابهری در این چند سال اخیر، باعث شد به سراغ او برویم و لحظاتی هرچند کوتاه با او به گفت‌وگو بنشینیم که متن این مصاحبه به قرار زیر است:

محمد ابهری بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون درباره کمرنگ شدن در سریال‌ها و فیلم‌ها به تسنیم  گفت: اولاً با این اوضاع و احوالِ کرونایی نمی‌توان کار کرد و ثانیاً سن‌مان مثل گذشته اجازه نمی‌دهد در نقش‌های مختلف و شرایط طاقت‌فرسای برخی از پروژه‌ها حضور داشته باشیم. از طرفی هم کار یک مقداری کم شده و جشنواره‌ها آن تولید گذشته را ندارند. بخشی هم به باندبازی‌ها و پخشِ نقش‌ها در میهمانی‌هایی برمی‌گردد که ما در آن اتفاقات حضور نداشتیم و نداریم؛ در واقع مسائل پشت پرده‌ای وجود دارد که ما از آن‌ها بی‌خبریم. البته نقش اول فیلم سینمایی هم به من پیشنهاد دادند که به علت شدت و حدتِ کرونا، خانواده اجازه ندادند در آن کار حضور داشته باشم.

او در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود برخی از بازیگران به خاطر حضور در "معمای شاه" و کارهای این چنینی طرد می‌شوند، تأکید کرد: خوشحالم که در بسیاری از کارهای ماندگار و با کیفیت حضور داشتم و آرزویی به دل ندارم. نمی‌شود به برخی از کارها انگ زد و بازیگرانش را طرد کرد. کارهایی که از تاریخ می‌گوید و اتفاقاً بازیگرانش بانی روایتی می‌شوند که به ابهامات تاریخی جامعه خصوصاً نسل جدید پاسخ می‌دهد.  

کدام نقش هویدا، بهتر شد؟

ابهری با اشاره به بازی در نقش هویدا، تصریح کرد: هویدا را در چند کار با محمدرضا ورزی، کاظم بلوچی و چندی دیگر کار کردم اما به نظرم این نقش در "پایان پادشاهی" بلوچی بهتر دیده شد و جا افتاد. این نقش را دوست داشتم چون همیشه از نقش‌هایی استقبال می‌کنم که پیچیده باشد و بازیگر را به جستجو و کنکاش برای ایفای آن وادار کند.

بازیگر سریال "عمارت فرنگی" و "معمای شاه" درباره رسیدن به نقش هویدا، توضیح داد: یادم می‌آید برای رسیدن به این نقش از من خواستند مستندات و فیلم‌های موجود را ببینم اما من خواستم آن کارها را نبینم تا برداشت ذهنی خودم را از "هویدا" جلوی دوربین بازی کنم. چرا که برداشتی از ایشان داشتم؛ زمانی که به اداره فرهنگ و هنر آمدند و "هویدا" را از نزدیک دیدم. اجازه خواستم آن برداشت ذهنی را ارائه بدهم.

دلیل بازی نکردن نقش هویدا در "معمای شاه"

او در پاسخ به این سؤال چرا نقش هویدا در "معمای شاه" به داریوش کاردان واگذار شد، گفت: کارگردان صلاح دانست این اتفاق بیفتد. آقای ورزی و دوستانِ دیگر با توجه به حضور در چند پروژه و ایفای نقش هویدا، بارها می‌خواستند من این نقش را بازی کنم اما عواملِ معمای شاه نظر دیگری داشتند. چرا که آقای ورزی می‌خواستند من نقش هویدا را در سریال "معمای شاه" هم بازی کنم.

سریال ایرانی نمی‌بینم!

ابهری درباره محتوای ضعیف سریال‌های امروز تلویزیون، افزود: اولاً سریال ایرانی کم می‌بینم چون محتوا، داستان و سوژه تکراری و ضعیفی دارند. مشکل تلویزیون در دهه‌های اخیر ماندن در چند سوژه و به تکرار افتادن است از این جهت نمی‌تواند ماندگاری هم داشته باشد. وقتی نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان خوب و کاربلد کمتر در تلویزیون پیدا می‌شود! از طرفی دستِ عوامل کارها را هم بعضاً می‌بندند و نمی‌گذارند آن خلاقیت‌ها و ایده‌پردازی‌ها در مسیرِ خودش پیش برود.  

چرا اجاره‌نشین‌ها و سریال‌های علی حاتمی هنوز ماندگارند؟

وی خاطرنشان کرد: چرا اجاره‌نشین‌ها و سریال‌های علی حاتمی هنوز ماندگارند؟ چون محتوا، پایه و انگیزه داشتند، اتفاقی که امروز کمتر در سینما و تلویزیون می‌افتد. من در "سربداران" و "بوعلی سینا" بازی کردم و این عظمت و بزرگی‌ها در نوشته، کارگردانی و بازیگری تکرار نمی‌شود. برخی از کارها بعضاً می‌گویند کلید می‌زنیم ببینیم چه می‌شود؟ نه تماشاچی دارند و نه ماندگاری! می‌آیند و می‌روند؛ چون اندیشه در پشتِ آن کارها نیست. دلیل دیگر هم این است که سرسری با موضوعات برخورد نمی‌کردند نمی‌دانم چرا در تلویزیون با همه‌چیز سرسری برخورد می‌شود؟

بازیگر سریال "سربداران" در پایان تأکید کرد: دست‌اندرکاران باید همّ و غمّ‌شان را بر پرورش و مراقبت از جوان‌ها بگذارند؛ به جوانان میدان بدهند و امکان و کار برای آن‌ها فراهم کنند.  

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.