شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷

در برنامه «سودای سیمرغ» عنوان شد؛

منتظری: اگر این ۱۶ فیلم گلچین آثار هستند باید به حال سینمای ایران افسوس خورد/ چطور به مردم می گویند در مهمانی های خانوادگی شرکت نکنید اما جشنواره با حضور صدها نفر برگزار می شود؟

رضا منتظری برنامه نقد سینما

سینماپرس: در هفتمین ویژه برنامه «سودای سیمرغ» رادیو گفتگو سیدرضا منتظری از سینماپرس با اجرای امیرعباس صباغ در خصوص برخی مسائل مهم سی و نهمین جشنواره فیلم فجر از جمله: سطح کیفی پایین آثار حاضر در این رویداد، عدم رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در روند برگزاری جشنواره و همچنین ۲ فیلم سینمای «منصور» و «مامان» و... گفتگو کردند. منتظری در بخشی از این گفتگو اظهار داشت: اگر این ۱۶ فیلم گلچین آثار هستند باید به حال سینمای ایران افسوس خورد چرا که این فیلم ها موجی از انتقادات اهالی رسانه، منتقدان و صاحب نظران سینما را در پی داشته اند و بسیاری افراد که فیلم های دیگر متقاضی حضور در جشنواره را در محافل خصوصی تماشا کرده اند معتقدند سطح کیفی و محتوایی برخی از آن فیلم ها بسیار بالاتر از آثاری است که در جشنواره به نمایش درآمده است.

به گزارش سینماپرس اهم اظهارات سیدرضا منتظری در برنامه پخش شده جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ برنامه «سودای سیمرغ» در ذیل این مطلب گردآوری شده است.

منتظری در خصوص اولین ساخته سینمایی آرش انیسی اظهار داشت: فیلم «مامان» از وجوه مختلف قابل بررسی است. بازی هنرمند پیشکسوت سرکار خانم رویا افشار نقطه قوت این فیلم بود و به دل نشست. خیلی خوشحالم که ایشان را بعد از مدت ها در این کاراکتر کاریزماتیک دیدیم. ما در این اثر سینمایی یک شکاف بین نسلی را شاهد بودیم. بررسی چالش های موجود میان نسل ها و اتفاقاتی که به صورت یومیه در جامعه رخ می دهد و باعث عبوس شدن مردم شده و کنایات سیاسی را درون خود نهفته دارد تشکیل دهنده محتوای این فیلم هستند؛ از آثار پیشین مجید برزگر چنین چیزی بر می آید.

نکته قابل تأمل آنجا است که اخیرا خبرگزاری ایسنا مصاحبه ای داشته با آقای انیسی که ایشان نکات عجیبی را در این مصاحبه بیان کرده اند؛ در بخشی از این مصاحبه آمده است: «خانواده فیلم من پیش از انقلاب ساکن آبادان بوده‌ و به نظر از رفاه خوبی نیز برخوردار بوده‌اند. پس از انقلاب و با شروع جنگ ایران و عراق با از دست دادن خانه و زندگی‌ خود ناگزیر از آبادان مهاجرت می‌کنند و حالا ما بعد از ۴۰ سال به سراغ آن‌ها رفته‌ایم. این کارگردان در عین حال اضافه کرد: فیلم من درباره جنگ نیست بلکه درباره نتیجه تصمیماتی است که چهل سال پیش گرفته شده است.» این اظهارات آقای کارگردان بر سیاسی بودن محتوای این فیلم تأکید دارد.  

ما با فیلمی روبرو هستیم که قطعا به صورت آشکان و نهان سیاست زدگی دارد. فیلمی نیست که بتواند در زمان اکران عمومی مخاطب عام را جذب کند. از جمله فیلم های تلخ و خاکستری است که تولید می شوند و بودجه های دولتی برایشان خرج می شود و تعجب این است که مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از ساخت این فیلم حمایت کرده است.

منتظری در بخش دیگری از این گفتگو به اولین ساخته سینمایی سیاوش سرمدی اشاره کرد و گفت: بنده شخصا در مورد فیلم «منصور» پیش داوری داشتم و فکر می کردم با اثر سطح پایینی روبرو هستیم اما خیلی جذب فیلم شدم. این فیلم قطعا از نظر ساختاری ایراداتی دارد اما از آنجا که روایت تاریخی از زندگی شهید ستاری است و بخشی از زندگی این فرمانده را که کمتر نام شان سر زبان ها است را روایت می کند بسیار جذاب است.  

بازی محسن قصابیان به شدت به دل می نشیند و بسیار هم چهره شان شبیه به شهید ستاری است که باورپذیری این کاراکتر را بیشتر کرده است. این قهرمان در این فیلم به خوبی جلو می رود و فیلمنامه دقیق است. یک کاریزمایی دارد که مخاطب را با خود همراه می کند. فیلم نیاز به تدوین مجدد دارد که زمانش کوتاه تر شود. مخاطب با روح کلی حاکم بر فیلم ارتباط خوبی برقرار می کند.

«منصور» از آن دسته فیلم هایی است که می تواند زمان اکران با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبرو شود. ما شخصیت سرسخت و شجاع را می بینیم و شاید دقایق ابتدایی فیلم کمی فیلمنامه افت و خیز دارد اما وقتی داستان شروع می شود و این شخصیت را در قالب قهرمان می بینیم جذاب می شود. معمولا کارگردانان که تدوین گر هستند دلشان نمی آید زحمت خودشان را ببرند و باید ریتم تندتری بگیرد که در زمان اکران موفق باشد.

منتظری در بخش پایانی اظهاراتش با اشاره به مشکلات متعدد سی و نهمین جشنواره فیلم فجر گفت: متأسفانه فیلم های حاضر در جشنواره سی و نهم انتقادات جدی را در پی داشتند. خیلی از دوستان می گویند اگر این ۱۶ فیلم گلچین شده آثار هستند بدا به حال سینمای ایران که سال آینده چه اکران بدی را تجربه خواهد کرد.

فیلم هایی که پشت در مانده اند و در اکران های خصوصی دیدیم قوی تر و حرفه ای تر و شاخص تر بودند؛ حالا سوأل بسیاری از اهالی سینما و منتقدان این است که چرا این ۱۶ فیلم به نمایش درآمدند!

این روزها همچنان که از ماه ها قبل انتقاد جدی به برگزاری فیزیکی جشنواره وجود داشت همچنان شاهد موج انتقادات نسبت به برگزاری جشنواره در بحران کرونا هستیم. اینجا در برج میلاد آنطور که شایسته است پروتکل های بهداشتی رعایت نمی شود، خدا وضعیت سینماهای مردمی را به خیر کند که چندان از آن خبر نداریم.

حضور فیلمسازی که ترویج می کرد مردم ماسک نزدند نیز این روزها موجی از انتقادها را به همراه داشته است. سوأل این است که چطور ایشان را به برج میلاد راه دادند وقتی برخلاف پروتکل ها که مسئولان بهداشتی نسبت به رعایت آن ها تأکید دارند چرا با ایشان برخورد نمی شوند؟ از سوی دیگر این روزها پرسش های زیادی را می شنویم مبنی بر اینکه چطور به مردم می گویند در مهمانی های خانوادگی شرکت نکنید اما جشنواره با حضور صدها نفر برگزار می شود؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.