یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲

در نشست خبری «یدو» عنوان شد؛

مصباح: اولویت من جنبه عقیدتی فیلم ها است/ جعفری: قبل از انتخاب ستاره پسیانی ۳-۴ گزینه دیگر را در نظر داشتم

مهدی جعفری در نشست خبری فیلم سینمایی«یدو»

سینماپرس: نشست خبری فیلم سینمایی «یدو» به کارگردانی مهدی جعفری با اجرای علیرضا غفاری در سالن همایش های برج میلاد تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس مهدی جعفری در ابتدای این نشست اظهار داشت: من راجع به دفاع مقدس تحقیق زیادی داشتم و فیلم زیادی ساختم یکی از فیلمسازان به من قصه ای پیشنهاد داد که آن را خواندم؛ در این داستان مصیبت های مردم به خوبی بیان شده بود و من سعی کردم آن را به فیلمنامه بدل کنم که همراه با همسرم مهین عباس زاده آن را بسط دادیم تا تبدیل به این فیلمنامه شد.

مصباح تهیه کننده این فیلم در خصوص ژانر این فیلم توضیح داد: فیلم «یدو» ترکیبی از ژانر دفاع مقدس به حوزه خانواده و توجه به نوجوانان است؛ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بنیاد سینمایی فارابی مردانه کنار ما ایستادند. این روزها پرداختن به این موضوعات یک شجاعت و آرمان خواهی را طلب می کند. عوامل در سخت ترین شرایط کنار ما ماندند تا این فیلم به ثمر رسید.

ستاره پسیانی نیز در این نشست خبری گفت: من با آقای جعفری قبلا چندین همکاری داشتم؛ وقتی فیلمنامه را خواندم عاشقش شدم؛ فیلمنامه ای ظریف و انسانی بود. نقش من از سنم بیشتر بود و ما جلسات متعددی داشتیم تا این نقش باورپذیر شود که طراحی لباس و طراحی گریم خیلی به ما کمک کرد. ما ۶۰ روز در آبادان در بحران کرونا و گرمای ۵۱ درجه کار کردیم.

جعفری نیز در حصوص انتخاب ستاره پسیانی گفت: من اول به ۳-۴ نفر دیگر پیشنهاد دادم اما به دلایلی همکاری صورت نگرفت. خانم پسیانی جزو اولین نفرات لیست ما بود اما این نگرانی را داشتم که آیا دوست دارد در سن بالاتر بازی کند چون معمولا خانم ها دوست ندارند در سن بالاتر بازی کنند اما ستاره پسیانی ریسک کرد و قصه را دوست داشت و سختی کار را پذیرفت. ما در این فیلم فقط ستاره پسیانی را کنار نابازیگران داشتیم و باید با هم بالانس می شدند تا همسان سازی صورت بگیرد.  

میلاد صویلاوی بازیگر نوجوان این فیلم گفت: من وقتی به سینما وارد شدم راهی را که می خواستم پیدا کردم و خیلی نکات را از آقای جعفری یاد گرفتم.

ریحانه آریامنش بازیگر کودک این فیلم نیز اظهار داشت: من خیلی خوشحالم که در تست بازیگری قبول شدم و توانستم این نقش را بازی کنم.  

مصباح در خصوص شکست تجاری فیلم های قبلی اش گفت: ما در فیلمسازی به غیر از ملاک تجاری باید ملاک آرمانی هم داشته باشیم؛ اولویت اول من جنبه هنری و عقیدتی فیلم ها است.  

مرتضی نجفی مدیر فیلمبرداری «یدو» با اشاره به اینکه همیشه خودم را مدیون شهدای دوران دفاع مقدس می‌دانم،  اضافه کرد: این فیلمنامه ادای دینی بود به خانواده هایی که در حاشیه جنگ بودند، به نظر من این فیلم برای آنها ساخته شده است، آبادان و مردمش همیشه برای من الهام‌بخش بود، من همیشه خودم را مدیون شهدای دوران دفاع مقدس می‌دانم. بعد از برگشت از آبادان تا ماه‌ها همچنان لهجه شیرین آبادانی را حفظ کردیم. گروه فیلمبرداری زحمات فراوانی کشیدند، یادم نمی‌رود که در سکانسی از فیلم چهار نفر از گروه فیلمبرداران زیر سرم رفتند.  

آیدین ظریف درباره طراحی صحنه «یدو» گفت: ما تمامی دکور فیلم «یدو» را ساختیم، جاهایی بودند که از پایه مناسب بودند اما آن‌ها را هم برای رساندن به فضای داستان روتوش کردیم.  

ستاره پسیانی درباره احتمال دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر افزود: سیمرغ بلورین جشنواره دستِ من نیست که به چه کسی برسد اما نقدهای خوب و بازخورد مخاطبان جایزه اصلی من هستند، بازی در نقش‌های متفاوت برای هر بازیگری چالشی است که من هم آن را دوست دارم.  

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.