یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۱

بازیگر سریال «هفت سر اژدها» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

متأسفانه سکانس‌های مهمی از بازی من در «هفت سر اژدها» حذف شده است/ برایم اهمیت دارد کاری را انجام دهم که بدانم مخاطب آن را می‌پسندد

محمدرضا رهبری

سینماپرس: محمدرضا رهبری بازیگر سینما و تلویزیون که این شب ها سریال تلویزیونی «هفت سر اژدها» با بازی متفاوت وی در حال پخش است گفت: متأسفانه خیلی از سکانس ها و به خصوص سکانس های بازی من در این سریال سانسور و حذف شده است. این اتفاق به شدت برایم ناراحت کننده بود؛ یک بازیگر دوست دارد نقش های متفاوتی بازی کند تا توانایی خود را به کارگردانان و تهیه کنندگان در ژانرهای مختلف نشان دهند اما متأسفانه خیلی از قسمت های بازی من حذف شده است.

بازیگر سریال های تلویزیونی «میوه ممنوعه» و «رستگاری» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در خصوص اهمیت تولید فیلم ها و سریال ها در ژانرهای متنوع اظهار داشت: مردم هر کشوری به تنوع ژانر فیلم های مختلف قطعاً احتیاج دارند.

وی در همین راستا یادآور شد: چند وقت قبل بنده در مسابقه ای به عنوان مجری بازیگرنقش کارآگاه حضور داشتم، یک فردی به من گفت من فقط فیلم های پلیسی و کارآگاهی را دنبال می کنم و فقط مخاطب این ژانر هستم و چرا از این قبیل فیلم ها زیاد ساخته نمی شود! به هر صورت سلیقه مخاطبان یکی نیست؛ گاهی ممکن است یک نفر ژانر کمدی را ترجیح دهد و دیگری فیلم وحشت را بپسندد نکته مهم این است که ما برای طیف وسیع مخاطبان کار می کنیم و باید برای مخاطب احترام و وقت بگذاریم و و نیازهای آن ها را تأمین کنیم.

بازیگر سریال های تلویزیونی «دولت مخفی» و «خانه امن» تولید فیلم و سریال در ژانرهای متنوع را نیاز هر جامعه ای برشمرد و تصریح کرد: نه فقط فیلم ها و سریال های امنیتی پلیسی و سیاسی که باید فیلم ها و سریال های تاریخی، دینی، اجتماعی و... نیز تولید شوند. همه ژانرها به یک اندازه اهمیت دارند و ما نمی توانیم بگوییم ژانر پلیسی اهمیتش بیشتر از فلان ژانر است. سینما و تلویزیون باید مانند رستورانی باشد که منوی متنوعی را به مشتریان خود ارائه می دهد و ممکن است فردی در آن غذای دریایی انتخاب کند و یکی دیگر غذای سنتی بپسندند و فرد دیگری فست فود میل کند.

وی افزود: باید بستر برای مخاطب آماده باشد تا بر اساس نیاز و علایق خود فیلم و سریال را انتخاب کند نه اینکه چیزی را به زور به خورد مخاطب بدهیم؛ بنده خوشحالم که سینما رونق پیدا کرده و فروش فیلم ها بیشتر شده اما این اتفاق کمی ناامیدکننده است که تهیه کننده به سمتی می رود که می بیند پر فروش تر است. الآن ژانر اجتماعی در سینما به نابودی کشیده شده و این در حالی است که در قدیم این ژانر ارج و قربی داشت اما الآن تقریبا فیلم های کمدی سایه افکنده بر ژانر اجتماعی و سایر ژانرها و این باعث می شود مخاطب را عادت دهیم و هل دهیم به این سمت و آن تأثیرگذاری که لازم است را نداشته باشیم. این مسأله در حالی است که ما فیلم می سازیم که آگاهی را به مخاطب منتقل کنیم. بنده نمی گویم کمدی اثر ندارد اما همه ابعاد زندگی را نمی توان در کمدی گنجاند. مخاطب نیاز به تفکر بیشتر دارد؛ شاید لازم باشد در یک اثر فاجعه ببیند که از آن پند بگیرد و همه ابعاد زندگی در یک ژانر خلاصه نمی شود.

رهبری در پاسخ به این پرسش که آیا شما بازیگر سخت گیری هستید یا خیر و اینکه ملاک و معیارتان برای حضور در سریال «هفت سر اژدها» چه بود متذکر شد: نقشی که من در این سریال بازی کردم منفی است؛ معمولا مرسوم است یک بازیگر را بر اساس شرایط فیزیکی و سنی اش برای ایفای یک نقش انتخاب می کنند و به این فکر نمی کنند که ممکن است بازیگری آنقدر تبحر داشته باشد که بتواند نقش سن و سالی را بازی کند که از خودش بزرگتر یا کوچکتر است یا برای نقش های منفی معمولا بازیگرانی را انتخاب می کنند که چهره شان منفی است تا بیننده بتواند آن ها را در قالب نقشی که بازی می کنند باور کند؛ بنده هم همیشه به دلیل چهره ام نقش پسرهای خوب دکتر و مهندس را بازی کرده ام و کم پیش آمده که مثلا بازی در نقشی کمدی یا منفی به من پیشنهاد شود.

بازیگر فیلم های سینمایی «شانه دوست» و «بهت» در همین راستا ادامه داد: در حالی که بازیگری بازیگر است که بتواند نقش های متفاوت از شخصیت خود را بازی کند. تهیه کنندگان و کارگردانان ما همواره کم ریسک هستند و همه چیز را آماده و شسته رفته می خواه از این رو وقتی پیشنهاد بازی در سریال «هفت سر اژدها» شد به شدت از آن استقبال کردم و احساس کردم می توانم بعد دیگری از هنر بازیگری خود را در «هفت سر اژدها» ارائه کنم چرا که این نقش جزو نقش های مکمل خوب این سریال بود.

این هنرمند جوان خاطرنشان کرد: البته متأسفانه خیلی از سکانس ها و به خصوص سکانس های بازی من در این سریال سانسور و حذف شده است. این اتفاق به شدت برایم ناراحت کننده بود؛ یک بازیگر دوست دارد نقش های متفاوتی بازی کند تا توانایی خود را به کارگردانان و تهیه کنندگان در ژانرهای مختلف نشان دهند اما متأسفانه خیلی از قسمت های بازی من حذف شده است.

وی تأکید کرد: در «هفت سر اژدها» من نقش آدمی را بازی می کنم که مثلاً مأمور وزارت اطلاعات است و کارهایی را می کند که خیلی از خط قرمزها عدول می کند. شاید اگر در هر کشور دیگری بود با این خط قرمزها مواجه می شد چون مسائل امنیتی جزو منافع ملی است.

رهبری در خصوص سخت گیر بودن خود برای انتخاب نقش ها گفت: فکر می کنم باید در سن ۴۰ سالگی کمی تعادل برقرار کرد. بعد از بازی در سریال «بچه مهندس» من خیلی سخت می گرفتم و به همین علت بسیاری از کارها را رد کردم که اگر برمی گشتم به عقب این کار را نمی کردم.

وی ادامه داد: بخشی از کار ما برای گذران زندگی است و بخش دیگر این است از کارمان لذت می بریم و عاشق کارمان هستیم؛ من آدم دلی هستم و با دلم جلو رفتم و احساس کردم به غیر از این کار کار دیگری نمی توانم انجام دهم. من سخت گیری کردم و گفتم دغدغه نان و مشکلات زندگی و خرج زندگی را از جای دیگر و شغل دیگر تأمین کنم که بتوانم گزیده کار باشم و سر هر کاری نروم اما دیدم نمی شود و همه چیز دست من نیست!

رهبری در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: اگر امروزه سخت گیرم می گویم کار تکراری نکردم. نقش کوتاه کار نکنم اما برایم اهمیت دارد کاری را انجام دهم که بدانم مخاطب آن را می پسندد. ما تلاش می کنیم که کارمان توسط مردم دیده شود. اگر بخواهیم فیلم و سریال کار کنیم که در کمدها و کشوها خاک بخورد و پخش نشود قطعا برایمان به شدت ناراحت کننده است. ما وقتی نتیجه کارمان را در قاب تلویزیون یا روی پرده سینما می بینیم خستگی مان در می رود در غیر این صورت دلسرد می شویم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.