چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۶

دبیر جشنواره موسیقی نواحی:

«استان بوشهر» از نظر موسیقی‌شناسی اقوامیکی از «ارکان موسیقی ایران» است

شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران

سینماپرس: دبیرجشنواره موسیقی نواحی می‌گوید، در جشنواره نواحی غیر از مقوله پژوهش به افرادی رجوع می‌کنیم که در اجرا صحنه گردان باشند و برای مخاطب اصیل جذابیت داشته باشند، از این حیث بوشهر جایگاه ویژه‌ای در میان مخاطبان دارد.

به گزارش سینماپرس، محمدعلی مرآتی دبیر جشنواره موسیقی نواحی که همراه با مدیر کل دفتر موسیقی به استان بوشهر سفر کرده است، درباره ظرفیت‌های موسیقایی این استان به ایرنا، گفت: استان بوشهر از نظر موسیقی‌شناسی اقوام، یکی از ارکان موسیقی ایران است که تجسم و تلفیق موسیقی دستگاهی و نواحی را با خود همراه دارد. طبق تحقیقات تاریخی که داریم آواز دشتی از این نقطه وارد دستگاه‌ها شده و در موسیقی رسمی ایرانی جا خوش کرده است.

وی ادامه داد: در شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی نگاه ویژه‌ای به بوشهر داریم به دلیل ظرفیت‌های متنوع موسیقایی که دارد. ساز شاخص این منطقه نی جفتی است که در طول این ۵۰ سال اخیر با نی انبان تلفیق شده و استادانی بزرگ چون احمدعلی شرفی که متاسفانه به تازگی او را از دست دادیم، خدمات شایانی برای تجلی این نوع موسیقی انجام داد و در جشنواره نواحی نیز برای این موسیقی جایگاه ویژه‌ای ایجاد کرد.

دبیرجشنواره موسیقی نواحی اظهار کرد: ژانرهای موسیقایی که در جشنواره مدنظر داریم موسیقی نیمه‌خوانی(آواز کار) است که آواز قایقرانان و لنج‌داران این خطه است که با اشعارشان انگیزه کار ایجاد می‌کنند. غیر از این بزرگانی در موسیقی نواحی بوشهر کشف کردیم مثل نوازنده بزرگ نی جفتی استاد پاکدل، ناخدا ستوده که در شروه‌خوانی بی‌نظیر هستند و جایگاه ویژه‌ای در طبقه‌بندی موسیقی نواحی ایران دارند.

مرآتی خاطرنشان کرد: امیدوارم امسال در جشنواره هفدهم بتوانیم باتوجه به ظرفیت‌های موسیقایی ویژه استان جشنواره پرباری را تجربه کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.