یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۶

تهیه کننده «بچه زرنگ» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

پرداختن به موضوع «کرونا» در سینما اهمیت ویژه‌ای دارد/ «کالای سینمایی» می‌تواند ماندگار شده و در طول «تاریخ» به آن «استناد» شود

ابوالفضل حاجتمند

سینماپرس: ابوالفضل حاجتمند تهیه کننده سینما و تلویزیون که خود سابقه ساخت اثر در خصوص کرونا را در کارنامه اش دارد به بررسی کیفیت روایت جهاد مقابله با کرونا در سینما و تلویزیون پرداخت و در این باره با سینماپرس گفتگو کرد.

تهیه کننده ویژه برنامه رمضانی «سر سحر» و سریال تلویزیونی «بچه زرنگ» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: کرونا پدیده ای خاص در دنیا بود که اتفاقات عجیبی را رقم زد، اتفاقاتی که هریک می توانند دستمایه ای برای تولید درام های گوناگون باشند.

وی ادامه داد: کادر درمان ایثارگر، قهرمانان گمنامی بودند که دوران کرونا جان مردم را نجات دادند در دیگر عرصه ها نیز ایثارگرانی را شاهد بودیم که به پشتیبانی از خط مقدم مبارزه با کرونا می پرداختند و بدیهی است که یکایک این افراد می توانند سوژه تولید یک فیلم یا سریال جذاب و پر مخاطب باشند.

حاجتمند سپس با بیان اینکه ما باید از قهرمانان و ایثارگران دوران کرونا تجلیل کنیم اظهار داشت: پرداختن به موضوع «کرونا» در سینما اهمیت ویژه ای دارد به خصوص به این دلیل که کالای سینمایی می تواند ماندگار شده و در طول تاریخ به آن استناد شود.

این سینماگر یادآور شد: در دوران کرونا مردم به صورت جهادی دست به دست هم دادند، اتحاد و همبستگی ملی در آن روزگار زیاد شد و همه این اتفاقات می تواند به صورت جزئی در آثار فرهنگی و هنری نمود پیدا کند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «مدیترانه» تأکید کرد: ما در سریال «بیست کووید» تلاش کردیم به بخش هایی از دوران کرونا که می توانست برای مخاطب شیرین تر باشد بپردازیم. چرا که مقوله کرونا اصولاً مقوله ای تلخ است. ما در آن زمان مرگ و میرهای زیادی را در سطح کشور شاهد بودیم؛ بعضاً با غسالخانه هایی روبرو می شدیم که تعداد زیادی جنازه پشت درهای شان مانده بود. مردم نمی توانستند موقع دفن عزیزان شان بر سر مزار آن ها حضور داشته باشند و خلاصه همه این اتفاقات می تواند دستمایه ای برای تولید آثار متعدد شود.

وی خاطرنشان کرد: ما اگر نمی خواهیم تلخی را در فیلم ها و سریال ها نشان دهیم می توانیم آثارمان را تلطیف کنیم به این معنا که نکات شیرین این ماجرا را بیرون بکشیم و سعی کنیم تمرکزمان را از روی نقاط منفی دور کنیم تا مخاطب بتواند با آرامش بیشتری با اثرمان ارتباط بگیرد.

حاجتمند در پاسخ به این پرسش که به عقیده شما آثار مرتبط با کرونا که تاکنون در قالب های مختلف تولید شده از کیفیت مطلوبی برخوردار بوده اند یا خیر گفت: برخی آثار کیفیت داشتند و برخی کیفیت خوبی نداشتند. قطعاً هر کاری ایرادات خاص خود را دارد. به عقیده من مهمترین مسأله اینجا است که ما در سینما اصولاً کار جدی در این خصوص شاهد نبودیم. از این رو نیاز است که سینما به این مقوله ورود جدی داشته باشد.

این هنرمند تأکید کرد: زنان و مردانی که به تولید ماسک و تولید آبمیوه طبیعی برای بیمارستان ها و کادر درمان روی آورده بودند، عزیزانی که پای کار آمدند تا مواد ضدعفونی کننده و وسایل محافظتی را تولید کنند و در زمان اندک در اختیار کادر درمان و مردم قرار دهند همه این ها می تواند دستمایه تولید فیلم های خوبی در سینما شود.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: خوشبختانه حوزه نشر و کتاب کارهای جدی تری در خصوص کرونا انجام داده به این نحو که حتی خود ما سریال «بیست کووید» را با استناد به چندین کتابی که در این رابطه منتشر شده بود تولید کردیم و قطعاً این کتاب ها نیز می توانند منشأ ظهور و بروز فیلم ها و سریال ها شوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.