شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۲

معاون تنظیم بازار و توسعه کسب‌ و کار «ساترا» :

برخی سکوهای فعلی کار فرهنگی نمی‌کنند/ درآمدزایی از محل ترافیک نمی‌تواند برای ما کارکرد مناسبی داشته باشد

نفوذ فرهنگی؛ فضای مجازی؛ سبک زندگی

سینماپرس: معاون تنظیم بازار و توسعه کسب‌ و کار سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر، کار تنظیم‌گر را شکل دادن به هندسه بازار دانست و گفت: بخش خصوصی از نظر فکری و اجرایی باید بالغ شود. این بلوغ یعنی بتواند با حاکمیت کار کند و سکوها و حاکمیت یکدیگر را فهم کنند.

به گزارش سینماپرس، محمدحسن خلعتبری معاون تنظیم بازار و توسعه کسب‌ و کار ساترا در ششمین نشست نقد و بررسی نظام تنظیم‌گری شبکه نمایش خانگی که در محل اندیشکده ژرفا برگزار شد، گفت: برخی سکوهای فعلی کار فرهنگی نمی‌کنند و در عوض به کار اقتصادی می‌پردازند. سوال اینجاست که برخورد حاکمیت با این سکوها باید چگونه باشد؟

خلعتبری بیان کرد: در نظریه تنظیم‌گری به جای آنکه دولت‌ها در حوزه‌های مختلف همه کارها را خودشان به انجام برسانند آنها را برون‌سپاری می‌کردند و خودشان نظارت انجام امور را بر عهده داشتند و به این دولت‌ها به‌جای تصدی‌گر دولت تنظیم‌گر گفته می‌شد.

وی افزود: هم‌اکنون نگاه جدی که نسبت به تنظیم‌گری در جهان وجود دارد این است که خیلی نباید به‌صورت افراطی به سمتی رفت که دولت‌ها در هیچ حوزه‌ای تصدی‌گری نداشته باشند بلکه باید بخش‌های مهم و کلیدی در دست دولت باشد و در حوزه‌هایی که لازم است حتی شرکت دولتی داشته باشیم.

معاون تنظیم بازار و توسعه کسب‌ و کار ساترا خاطرنشان کرد: همیشه آنهایی که تحت تنظیم‌گری هستند در تصمیمات تنظیم‌گر تاثیرگذارند. این اثرگذاری میزان دارد و نباید به حوزه‌های اساسی کشیده شود که سیاست‌های اساسی تنظیم‌گر در راستای منافع آنهایی باشد که تحت تنظیم‌گری قرار دارند. اساسا تنظیم‌گری یعنی طراحی ابزار، مداخله در صنعت و بازار، اعمال مداخله‌ها و استفاده هنرمندانه از این ابزار.

خلعتبری بیان کرد: برخی سکوهای فعلی کار فرهنگی نمی‌کنند و در عوض به کار اقتصادی می‌پردازند. سوال اینجاست که برخورد حاکمیت با این سکوها باید چگونه باشد؟ آیا ساترا متولی تنظیم‌گری حوزه اقتصادی دیجیتال کشور است؟ به هر جهت ساترا مسئول تنظیم‌گری محتواست اما مسائل غیرمحتوایی که از نظر محتوا به ساترا ربط دارند با این سازمان ارتباط پیدا می‌کنند. نوع نگاه ما همیشه این بوده که نوع درآمدزایی از محل ترافیک که درحال حاضر در دنیا هم به این شکل نیست خیلی نمی‌تواند برای ما کارکرد مناسبی داشته باشد.

وی عنوان کرد: بعضی از دوستان با نگاهی سلبی فضای موجود را می‌بینند و معتقدند مسیر کنونی ما به نفع اقتصاد سکوهاست و ما درحال رسیدن به شیء‌وارگی فرهنگی و تحت فشار آنها هستیم. ما برای اینکه بتوانیم قواعد بازی را شکل دهیم و کاری کنیم که ذینفعان بتوانند طبق این قواعد بازی کنند آیا راهی جز استفاده از ابزارهای اقتصادی و بازار داریم؟

معاون تنظیم بازار و توسعه کسب‌ و کار ساترا گفت: اگر بخواهیم از لایه‌های سلبی عبور کنیم و به لایه‌های ایجابی برسیم باید بپرسیم که در دو سه سال گذشته چه اندازه توانسته‌ایم فضای مطلوب برای تولید محتوای مناسب و امیدبخش ایجاد کنیم. کار تنظیم‌گر شکل دادن به هندسه بازار است. اولویت ما در ساترا محتوایی است اما لایه دیگری وجود دارد که در آن باید به این درک برسیم که بخش خصوصی از نظر فکری و اجرایی باید بالغ شود. بلوغ بخش خصوصی هم یعنی اینکه بتواند با حاکمیت کار کند و سکوها و حاکمیت یکدیگر را فهم کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.