دوشنبه ۶ تیر ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۶

در نشست رسانه‌ای رونمایی آلبوم سیمرغ عنوان شد

همایون شجریان: «سیمرغ» را برای اشعار فردوسی خواندم

همایون شجریان در نشست خبری پروژه سیمرغ

نشست رسانه‌ای انتشار آلبوم کنسرت «سیمرغ» ساعت 11 صبح امروز با حضور همایون شجریان (خواننده)، حمید متبسم (آهنگساز)، بهرنگ تنکابنی (مدیر ارکستر سیمرغ)، میرجلال‌الدین کزازی ( پژوهشگر ادبیات فارسی) در تالاروحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری سینمای ایران، در ابتدای این مراسم میر جمال کزازی در ابتدای مراسم گفت: من خنیادان نیستم اما از شیفتگان خنیا و موسیقی هستم حمید متبسم از من خواست در این برنامه خنیاگری صحبت کنم انگیزه ای مرا به این همکاری واداشت. سیمرغ یکی از پیچیده ترین و کهن ترین نمادها در افسانه ها و اسطوره های ایرانی است که در شاهنامه که نامه فرهنگ و منش ایرانی است بازیافته است، اگر ما بخواهیم نمادی را برگزینیم که چیستی ایرانی را برجسته کند و آشکارتر از هر چیز دیگر نشان دهد می توانیم با سیمرغ انگشت بنهیم.

وی افزود: این نماد هم فرزانه است هم پزشک و هم با خورشید به گونه ای در پیوند است. خواست من این بوده است که هنرمندی خوب و خنیایی حمید متبسم ذیل پرداختن به سیمرغ شایسته پرداختن به هنر و منش ایرانی است. آفریننده خنیا باید اگر زبان موسیقی را به زبان خنیا برمی گرداند این برگرداندن یکسره خنیایی باشد. موسیقی تنها هنری است که ناگاه از دل بر می آید و به یکبارگی به دل شنونده و هنر دوست چنگ می آویزد.

در ادامه حمید متبسم به خواندن متن مقدمه آلبوم سیمرغ پرداخت و اظهار کرد: آلبوم "سیمرغ" در اولین روز اجرای کنسرت همزمان توزیع خواهد شد و امروز جلد این آلبوم به صورت نمادین رونمایی خواهد شد. لوح فشرده از سایت "سی گذر" قابل خریداری است. این پروژه به همکاری موسسه نقطه تعریف و بنیاد رودکی کار شده است.

وی ادامه داد: تغییر و تحولات مهره های تشکیل دهنده یک مجموعه هنری گاهی اوقات ناگزیر است من به عنوان خالق این اثر در ابتدا این نظر را داشتم که با همکاری درویشی این کار به ثمر خواهد رسید اما در جایی من احساس کردم که حسی که از این کنسرت و برنامه می خواهم با صدای ایشان به خوبی به ثمر نمی رسد و حس نمی شود این است که من شخصا از ایشان خواهش کردم در پروژه حضور داشته باشند اما بخاطر تسلط بیشتر این امکان را ایجاد کنند که من رهبری گروه را داشته باشم.

متبسم عنوان کرد: از اجرای 14 تا 17 ارکستر را خودم رهبری می کنم و ضبط این اثر هم که در سالن رودکی انجام شده است با رهبری خودم صورت گرفته است.

در ادامه همایون شجریان گفت: هیچ دلیلی بالاتر از اشعار فردوسی و آهنگسازی خوب و دقیق حمید متبسم برای همکاری ام در این کار وجود ندارد. طبیعتا هر خواننده ای دلش می خواهد در این اثر حضور داشته باشد زیرا اشعار فردوسی جایگاه خوبی دارد. در مجموعه کارهایی که انجام داده ام چنین فرصت و کاری برایم مغتنم بود و خوشحالم که در این مجموعه حضور داشتم و این کار برایم تجربه تازه و خوبی به شمار می رود.

متبسم خاطرنشان کرد: من از آبان ماه که کار را ضبط کردیم در هلند برای آموزش رهبری یک استاد گرفتم البته تنها برای پروژه سیمرغ وگرنه اینکه بخواهم رهبری ارکستر را دنبال کنم نه چنین قصدی ندارم. به محض اینکه این امکان به وجود بیاید که کسی رمزگشایی این اثر را داشته باشد حتما با آغوش باز استقبال خواهم کرد.

وی ادامه داد: پروژه سیمرغ صد در صد روی پای خود حرکت می کند و از جایی سوبسید دریافت نمی کند. یارانی را داریم که ما را کمک می کنند اما بیش از پیش این پروژه روی دوش صاحبان خود حرکت می کند؛ از نوازنده، خواننده و تیم سیمرغ هرکسی به نوبه خود کار را یاری می کند.

این آهنگساز از دو اجرای دو کنسرت در اروپا خبر داد و گفت: اجرای کنسرت در اروپا قطعی شده است و به دلیل حضورم در هلند و ارتباط هایی که آنجا شکل گرفته است هردو کنسرت در هلند برگزار می شود. امیدواریم در آلمان و بهار سال آینده در لندن نیز "سیمرغ" را روی صحنه ببریم.

در این برنامه کلیپ مستند کوتاهی از مراحل پیشرفت پروژه سیمرغ در طول دو سال، نمایش داده شد؛ فیلمی که توسط سعید قاضی در دوسال گذشته از کلیه جلسات تمرین، کنسرت ها و جلسات ضبط پروژه تهیه شده است.

کنسرت پروژه سیمرغ در 14 و 17 تیرماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد این کنسرت دومین سال اجرای سیمرغ است.


انتهای پیام/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.