جمعه ۱۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۲

با معرفي برگزيدگان فيلم کوتاه؛

رخشان بني اعتماد مالک چهارمين نشان ايسفا شد

تقدیر از رخشان بنی اعتماد در چهارمین جشن مستقل فیلم کوتاه

در چهارمين جشن فيلم مستقل کوتاه نشان ايسفا به رخشان بني اعتماد؛ کارگردان باسابقه سينما تعلق گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري سينماي ايران، چهارمين جشن فيلم مستقل کوتاه به دبيري کيومرث پوراحمد و با حضور جمع کثيري از هنرمندان عرصه سينما روز گذشته در تالار ايوان شمس برگزار شد.


پوراحمد: مي توان با ساخت فيلم کوتاه تا مرز احساس ميليون ها نفر نفوذ کرد


کيومرث پوراحمد در ابتداي اين مراسم با تشکر از محمد مهدي عسگرپور و شوراي سياست گذاري گفت: سپاس ويژه از مازيار ميري دارم که شکل برگزاري جشن هاي امسال خانه سينما از نوآوري و رنج ها و صبر او بود.

دبير پانزدهمين جشن خانه سينما ادامه داد: هيچ فيلم کوتاهي براي هميشه مهجور نمي ماند و مي توان با ساخت فيلم کوتاه تا مرز احساس ميليون ها نفر نفوذ کرد که اين کار البته سماجت مي خواهد.


برزگر: 51 فيلم به بخش مسابقه فيلم کوتاه راه پيدا کردند


در ادامه مجيد برزگر؛ دبير آکادمي فيلم کوتاه و مدير برگزاري جشن فيلم کوتاه در مورد تعداد فيلم هاي کوتاه حاضر در جشنواره گفت: 349 فيلم کوتاه به دفتر آکادمي جشن خانه سينما رسيد که 14 نفر فيلم ها را طي دو هفته بازبيني کردند و 51 فيلم به بخش مسابقه راه پيدا کردند. همچنين در بخش مسابقه 61 داور فيلم را مورد بازبيني قرار دادند و در نهايت فيلم برتر انتخاب شد.

وي افزود: ما اهالي فيلم کوتاه معتقديم اهميت دادن به فيلم کوتاه موجب تعالي فرهنگي است هرچند سينماي کوتاه نياز به مراقبت دارد. از فرهاد توحيدي که در دو سال گذشته براي تشکيل آکادمي فيلم کوتاه تلاش کرد و هيأت موسس و مديره و داوران ميهمان آکادمي، کيومرث پوراحمد و مازيار ميري تشکر مي کنم.


بهترين هاي چهارمين جشن فيلم کوتاه


در بخش بهترين بازيگري ديپلم افتخار با حضور مريلا زارعي و امير اثباتي به مجيد بهرامي براي بازي در فيلم «کمتر از چند دقيقه» اهدا شد اما به دليل بيماري اين بازيگر در يکي از بيمارستان هاي آلمان بستري بود و جايزه وي را کارگردان فيلم دريافت کرد.

ديپلم افتخار بهترين طراحي صحنه و لباس هم به رضا قادري فر براي فيلم «زمان» تعلق گرفت.


تقدير از شهاب حسيني و نگار جواهريان براي حضور فعال در عرصه فيلم کوتاه


دو ديپلم افتخار به شهاب حسيني و نگار جواهريان براي حضور فعال در عرصه فيلم کوتاه اعطا شد که در اين بخش بيژن ميرباقري و مجيد برزگر براي اعطاي ديپلم ها روي سن آمدند.

نگار جواهريان با ابراز خرسندي از حضور در اين جشن به هنگام دريافت ديپلم افتخار گفت: افتخار مي کنم که جريان فيلم کوتاه جرياني مستقل، زنده و پيش رو است و بسيار خوشحالم که روي سني ايستاده ام که دقايقي ديگر رخشان بني اعتماد قرار است روي آن بايستد.

شهاب حسيني هم با اشاره به فيلم «يک ساعت پيش» توضيح داد: زماني که قبول کردم در اين فيلم بازي کنم اول خود کارگردان و بعد تفکرش را باور کردم باز هم اگر بتوانم فيلمنامه و کارگردان فيلم کوتاهي را باور کنم هر کاري از دستم بربيايد کوتاهي نمي کنم.


عسگرپور: در يکسال اخير ريزش ها و رويش هاي زيادي داشته ايم


مديرعامل خانه سينما هم در اين مراسم با تبريک به ايستادگي يک سال اخير اعضاي خانه سينما اظهار کرد: دوره سختي را سپري کرديم و اين اشتباه هاي محاسباتي که در توان خانه سينما تصور نمي شد موجب شد ما به بخش زيادي از توان هاي پنهان خود آگاه شويم به همين دليل بايد از کساني که در يک سال گذشته بدخواهي کردند تشکر کنم.

محمد مهدي عسگرپور در مورد ريزش ها و رويش هاي خانه سينما بيان کرد: ريزش ها و رويش هاي زيادي داشته ايم اما کيفيت اين دو مهم است اگر قرار باشد ريزش ها از ميان آدم هاي خوب و رويش ها از ميان آدم هاي بد اتفاق افتد ما باخته ايم به هر حال کار صنفي مشقات و سختي هاي خاص خود را دارد، در يکسال گذشته برخي مستقيم و برخي با پشتيباني جانانه به ما کمک کرده اند. از ميان رويش ها مي توان به حضور اميرشهاب رضويان به عنوان مجري و از ريزش ها مي توان به کساني که فقط براي دولتمردان عربي نرقصيده اند تا ارادت خود را ثابت کنند اشاره کرد.

در بخش بهترين موسيقي ديپلم افتخار به وسيله کريستف رضايي و مسعود بهنام به ميلاد موحدي براي فيلم «زندگي نسبتا معمولي» تعلق گرفت همچنين ديپلم افتخار بهترين صداگذاري به بامداد افشار براي فيلم «نيوزيف» اهدا شد.

عباس گنجوي و محمدرضا معيني ديپلم افتخار بهترين تدوين را به مجتبي اسماعيل زاده براي فيلم «نيوزيف» اعطا کردند و تنديس شايستگي و ديپلم افتخار بهترين تصويربرداري هم براي فيلم «دوست داشتم کسي جايي منتظرم بود» به اشکان اشکاني تعلق گرفت براي اهداي اين تنديس صيف الله صمديان و اميد روحاني روي سن آمدند.


اعطاي نشان ايسفا به رخشان بني اعتماد


نشان ايسفا به وسيله ناصر تقوايي و جعفر پناهي به رخشان بني اعتماد اهدا شد. رخشان بني اعتماد به هنگام دريافت اين نشان گفت: از انجمن فيلم کوتاه که تقاضاي عضويت من را پذيرفتند و به من کارت عضويت دادند سپاسگذارم. همچنين از اين که من را شايسته دريافت اين نشان دانستيد ممنونم.

وي ادامه داد: خوشحال تر مي شدم اگر جعفر پناهي فيلم مي ساخت. سياستگذاران سينمايي کشور که به فکر به وجود آوردن آيين نامه هاي بيشتر براي محدوديت گسترده تر هستند پس از چند سال چه کسي پاسخ مي دهد که چرا چندين سال است که پناهي فيلم نساخته است. اي کاش روزگار تلخ براي ناصر تقوايي به خاطر شرايطي که براي همسرش پيش آمده از بين مي رفت.

ناصر تقوايي هم درباره رخشان بني اعتماد تصريح کرد: زماني که ما فيلمساز بوديم دوست داشتيم بين ما يک فيلمساز خانم هم وجود داشته باشد چندي دلمان به فروغ خوش بود که او هم عمرش کوتاه بود. خوشحالم که نسل بعد از ما بانويي به نام رخشان بني اعتماد را در ميان فيلمسازان دارد.

وي در ادامه يادآور شد: تا چند سال پيش همه دختران عشق بازيگري داشتند اما در حال حاضر در همه رشته ها شرکت مي کنند که دليل آن توفيق رخشان بني اعتماد در اين سال ها است.


بچه هاي سينما مشغول جمع آوري امضا براي تقاضاي از شهرداري


اميرشهاب رضويان با اشاره به اينکه تالار ايوان شمس را براي جشن فيلم کوتاه امسال شهرداري در اختيار خانه سينما گذاشته است توضيح داد: اميدواريم شهرداري با بودجه اي که دارد خانه دايي جان ناپلئون و پروين اعتصامي را خريداري کند در اين روزها بچه هاي سينما مشغول جمع آوري امضا براي تقاضاي از شهرداري براي خريد خانه دايي جان ناپلئون هستند.

آناهيتا قزويني زاده براي فيلم «بچه وقتي بچه بود» جايزه بهترين فيلمنامه را از فرهاد توحيدي و فرشته طائرپور دريافت کرد و محمد اسماعيلي براي فيلم «نيوزيف» ديپلم افتخار بهترين کارگرداني تجربي را از دستان کمال تبريزي و هوشنگ گلمکاني گرفت.


کمال تبريزي: کلمه مستقل يکي از ويژگي هاي مهم سينماي کوتاه است


کمال تبريزي ددر هنگام اهداي اين ديپلو افتخار گفت: کلمه مستقل يکي از ويژگي هاي مهم سينماي کوتاه است. استقلال فيلمسازان فيلم کوتاه که متکي به کار خود جلو مي روند قابل ستايش است.
خيلي از قوانين نطفه اش از فيلم کوتاه شروع مي شود اميدوارم روزي اين کلمه استقلال به نام خانه سينما اضافه شود.

هوشنگ گلمکاني هم با بيان اينکه اشکال جشن مستقل اين است که کسي که به جشن مي آيد نمي داند چه کسي را تشويق مي کند عنوان کرد: «نيوزيف» از حيث تدوين، فن و انديشه فيلم خوبي است. مطمئن هستم به زودي اسماعيلي يکي از آدم هاي مطرح عرصه خود خواهد شد.

وي ادامه داد: از آنجا که «نيوزيف» فيلم اول اين کارگردان است من اين جايزه را پيش خودم به امانت نگه مي دارم تا هر زمان که اين کارگردان احساس کرد به اين جايزه نيازي ندارد آن را به او پس دهم تا به کلکسيون تنديس هايش اضافه کند.

ديپلم افتخار و تنديس بهترين کارگرداني فيلم کوتاه داستاني با حضور کيومرث پوراحمد و همايون اسعديان به ناصر ضميري براي فيلم «شير تلخ» اهدا شد.

فيلم «بچه وقتي بچه بود» به کارگرداني آناهيتا قزويني زاده نيز به عنوان بهترين فيلم کوتاه معرفي شد.


حاشيه هاي جشن چهارم فيلم کوتاه

- چهارمين جشن فيلم کوتاه خانه سينما هرچند با دقايقي تاخير آغاز شد اما نسبت به سال هاي گذشته در زمان کوتاهتري پايان يافت و همين موجب شد بسياري از ميهمانان تا دقايق پاياني مراسم در سالن باقي بمانند.

- اميرشهاب رضويان به عنوان مجري جشن با صحبت هاي سراسر طنز خود ميهمانان را حسابي خنداند. وي در اين جشن يادي از پيمان ابدي کرد و با خبري دروغين مبني بر دستگيري قذافي حاضران را سر ذوق آورد.

- بيشترين زمان جشن به پخش کليپ اختصاص يافته بود اما به اين دليل که ايده ها براي ساخت اين کليپ ها جالب بود اين بخش از مراسم جزء بخش هاي جذاب جشن محسوب مي شد.

- مريلا زارعي با هماهنگي خانه سينما و آوردن يک کيک روي سن و تبريک تولد امير اثباتي را غافل گير کرد و اثباتي شمع هاي تولدش را در مقابل نگاه حاضران فوت کرد.

- رخشان بني اعتماد به هنگام دريافت نشان ايسفا با تشويق بسياري از سوي حاضران رو به رو شد.

- مراسم چهارمين جشن فيلم مستقل کوتاه با نمايش فيلم «بچه وقتي بچه بود» به پايان رسيد.

انتهاي پيام/ ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.