شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۱

رخدادهای و حواشی جشن پانزدهم سینمای ایران؛

از خواندن سرود ای ایران، استقلالی بودن نیکی کریمی تا حق مدیری به گردن عطاران

تقدیر از فاطمه معتمد آریا بازیگر نقش اول زن در مراسم پانزدهمین جشن سینمای ایران

پانزدهمین جشن سینمای ایران که شب گذشته برگزار شد، حواشی متعددی چون شوخی‌های مهران مدیری و رضا عطاران، استقلالی بودن نیکی کریمی، تپق زدن ویشکا آسایش همراه بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سینمای ایران، در بخشی از این مراسم، مریلا زارعی و مهران مدیری روی سن آمدند و با معرفی طنزگونه جایزه بهترین بازیگر مرد را به رضا عطاران برای بازی در فیلم «اسب حیوان نجیبی است» تقدیم کردند.

مدیری: رضا عطاران شایستگی زیادی دارد

مهران مدیری در هنگام اهدای این تندیس گفت: خوشحالم که امشب در جشن حضور کوچکی دارم و چه شب زیبایی است امشب که استاد دولت آبادی و منوچهر اسماعیلی را دیدم. جای محمدرضا شجریان خالی است البته همایون این جا حضور دارد. خوشحالم که یکی از جوایز را من می دهم شاید کار دیگری هم کردم. رضا عطاران شایستگی زیادی دارد، امیدوارم که همین طور بدرخشد.

عطاران: مهران مدیری به گردم حق دارد، حالا هم که دکتر شده است

رضا عطاران با بیان اینکه خیلی خوب نمی تواند حرف بزند، توضیح داد: خیلی خوشحالم که جایزه ام را از دست مدیری و خانم زارعی می گیرم. مدیری به گردن من خیلی حق دارد الان که دیگه دکتر هم شده است. به ناصر تقوایی هم که چند روز پیش تولدش بود تبریک می گویم.

بهترین فیلمنامه اقتباسی با حضور کامبوزیا پرتویی و امین تارخ برای فیلمنامه «اینجا بدون من» به بهرام توکلی تقدیم شد.

در ادامه جشن محمود دولت آبادی و فرهاد توحیدی برای اهدای تندیس بهترین فیلمنامه روی سن آمدند و تندیس این بخش به اصغر فرهادی برای فیلمنامه «جدایی نادر از سیمین» اهدا شد.

دولت آبادی: یادی از پایه گذاران سینما و سلامی به تقوایی، بیضایی

محمود دولت آبادی با اهدای تندیس در حضور فرهادی گفت: به جهت موقعیت سینما این بخش موثر جامعه ایران این نکات را نوشتم تا روی سن بخوانم. باید یاد سهراب شهید ثالث را گرامی بدارم که برای اولین بار او این بنیاد را گذاشت و شخصیتی متفاوت در سینمای ایران بود.

وی ادامه داد: سپس از ابراهیم گلستان تشکر می کنم و همچنین از عباس کیاستمی که به شیوه خود مسیر سینمای متفاوت ما را به دنیا گشود و راه را هموار کرد. همین طور باید از امیر نادری یاد کنم و به ناصر تقوایی، بهرام بیضایی و ... سلام کنم.

این نویسنده خاطرنشان کرد: با آرزوی آزادبخشی برای رامبد جوان و همراهانش و مهران مدیری که مردم را می خنداند و سرانجام شوق اندیشه بیشتری آرزو می کنم.

وی افزود: برای اصغر فرهادی امیدواریم که او همچنان بتواند به سنجیدگی در خود بنگرد که اثر او میانگین درست و دقیقی از ضدین سینمای عام و خاص است . میانه گزینی پندی آموزانه از ابوالقاسم فردوسی است که البته روایت آن آسوده نبوده و نخواهد بود.

دولت آبادی در ادامه تصریح کرد: اگر در کار و آثار هنرمند ایرانی به کابوس دچار می‌شوید، آن یعنی آرزوی بیداری. اگر به روایتی زشت، چشم و گوشی می‌سپارید آن یعنی آرزوی پالایش و زیبایی و اگر به لحظه‌های ناچاری و نفس‌گیر دل می‌سپارید آن یعنی آرزومندی تفاهم، قانون‌مداری و آزادی که اصغر فرهادی در فیلمش به نمایش گذاشته است.

فرهادی: استاد دولت آبادی مرا تبرئه کرد

فرهادی در ادامه عنوان کرد: من دیروز صبح فکر نمی کردم اینجا باشم، با کمک دوستان آمدم. بعد جشن هم می روم. هیچ خستگی در من نماند، با صحبتهای دولت آبادی، خوشحالم از اینکه تبرئه شدم که خودم را بالاتر از جامعه و جدا از مرد می بینم و این کار توسط کسی صورت گرفت که نظرش از نوجوانی برایم مهم بود. امیدوارم سالیان سال این جشن باشکوه تر برگزار شود و خوشحالم به من زنگ زدید تا بیایم.

خوش آمدگویی به جانبازان حاضر در مراسم

کیومرث پور احمد و حسین یاری برای اهدا جایزه بهترین کارگردانی روی صحنه حاضر شدند. پور احمد گفت: به جانبازان که امشب در این مراسم حضور دارند، خوش آمد می گویم. ما تمامیت ارضی خود را مدیون آنها هستیم. از فرشته طائرپور که جایزه خود را میری تقدیم کرد هم تشکر می کنم.

وی افزود: من زمانی که فرهادی «رقص در غبار» را ساخته بود، نوشتم، او فیلمساز بزرگی است.

فرهادی: من و نادری هفته پیش یکدیگر را دیدیم

فرهادی نیز عنوان کرد: من و نادری هفته پیش باهم بودیم. پر از حسرتم که حالا در میان ما نیست. من این جایزه را به کارگردان "هفت تیر چوبی" شاپور غریب اهدا می کنم.

جایزه بهترین فیلم توسط محمد مهدی عسگرپور، ابوالحسن داوودی و محمد علی نجفی به اصغر فرهادی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» اهدا شد.

داوودی گفت: حضور ما سه نفر بر روی این صحنه خیلی معنا دارد. خانه سینما در دوره های مختلف پای اصول پیش آمده است. به اصغر فرهادی هم تبریک می گویم و امیدوارم باعث افتخار در عرصه جهانی شود.

در پایان مراسم مهران مدیری بر روی صحنه آمد و در کنار شهداد روحانی رهبر مهمان ارکستر سمفونیک، وی قطعه «وطنم» را به اجرا در آورد. همچنین پس از آن نیز روحانی به همراه گروه ارکستر قطعه «کارمینا بورانا» را اجرا کرد.

در انتهای مراسم قبل از آتش بازی با حضور مسعود رایگان، کوروش تهامی، صابر ابر، هنگامه قاضیانی، مریلا زارعی و حسن پور شیرازی قطعه «ای ایران» اجرا شد.

مراسم شب گذشته با حاشیه هایی نیز همراه بود.

- مجری برنامه بدون حضور روی سن برنامه را آغاز کرد و در حالی که حاضران در پی صدا تصویری از مجری نداشتند و بعد از اهدای جایزه بهترین فیلم مجری احسان کرمی رونمایی شد.

- مراسم پس از سرود جمهوری اسلامی با پخش کلیپی از رفتگان شروع شد.

- 15 لحظه از این جشن به 15 هنرمند تقدیم شد که این هنرمندان عبارت بودند از: اصغر بیچاره،بهرام بیضایی، سیف اله داد، پرویز دوایی، اصغر شاهوردی، ملک جهان خزایی، ابراهیم حاتمی کیا، جلال الدین معریان، محمدرضا شجریان، عباس گنجوی، مازیار پرتو، پرویز پرستویی، هوشنگ مرادی کرمانی، امیر نادری و هارون یشایایی.

- مجری برنامه در مورد شاهوردی گفت: منوچهر شاهوردی ترجمه سکوتی سرشار از فریاد است. امشب تولدشان است و زیر همین آسمان بزرگ آرزو می کنیم تا سال دیگر این مرد به حق همه چیزهایی که به آن باور داریم صحیح و سالم در کنار ما باشد.

- نیکی کریمی که شالی آبی رنگ سر کرده بود به همه استقلالی ها برد را تبریک گفت و اعتراف کرد که طی بیست سال این دومین بار است که در جشن خانه سینما شرکت می کند.

- رامبد جوان در پاسخ به شوخی مجری که ادعا کرد این کارگردان نمی تواند شماره های بعدی فیلم اخیرش را بسازد گفت که ورود آقایان ممنوع شماره های بعدی را هم خواهد ساخت.
وی با خنده ادامه داد: ویشکا آسایش بهترین گزینه برای معرفی فرد برگزیده است زیرا که استاد تپق است و فارسی زبان 26 اوست و همه باید انرژی مثبت بفرستید تا ایشان بتوانند برگزیده را اعلام کنند.

- صابر ابر با مجری فرضی روبوسی کرد.

- شهاب حسینی؛ پسر نجیب سینمای ایران و حامد بهداد برای ادای احترام به سمت جایگاه جانبازان رفتند و با این عزیزان خوش و بشی داشتند.

- با اهدای یکی از لحظه های مراسم به محمدرضا شجریان حاضران وی را ایستاده مورد تشویق قرار دادند و مجری برنامه با اشاره به اینکه جمعه هفته آینده تولد شجریان است به وی تبریک گفت.

- مریلا زارعی در معرفی بهترین بازیگر مرد به مهران مدیری گفت: برنده امشب دارای قامتی بسیار بلند است. مردی با چشمان سیاه و نگاهی نافذ . مهران مدیری گفت: کیومرث پوراحمد. زارعی گفت: خیر، بگذارید بیشتر توضیح بدم. مردی با گیسوان بلند است. مدیری این باز از علیرضا عصار به عنوان حدسیاتش نام برد. زارعی دوباره توضیح داد: مردی باهوش و زیرک. مدیری گفت: اصغر فرهادی است. زارعی گفت: ببخشید فکر کنم خوب توضیح ندادم مردی با قامتی کمی کوتاه و با کیسوانی که در جوانی بلند بوده است. مدیری گفت: کمی هم گیج است. رضا عطاران با خنده حاضران روی سن آمد.

- تارخ از حاضران خواست تا برای دلجویی منوچهر اسماعیلی چند دقیقه بایستند و وی را تشویق کنند.

- جایگاه بسیار نامناسبی برای خبرنگاران در نظر گرفته شده بود به شکلی که صدا واضح نبود و به سختی سخنرانی ها شنیده می شد.


انتهای پیام/ ف/ ا گ



ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.