یکشنبه ۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۴

خبرگزاري سينماي ايران بررسي مي کند: چرا فعاليت مجريان سيما «ثبات و امنيت» ندارد؟ ـ قسمت ششم و پاياني

رسالت بوذري: مجري‌ها با برنامه‌ها شناخته مي‌شوند

رسالت بوذری

«رسالت بوذري» مجري برنامه هاي معارفي و صبحگاهي تلويزيون مي گويد زماني که مجري در يک برنامه براي مردم مقبول و قابل پذيرش شده باشد دليلي براي تعويض او وجود ندارد و مجري‌ها با برنامه‌ها است که شناخته مي‌شوند».

به گزارش خبرنگار تلويزيون خبرگزاري سينماي ايران، در چند سال اخير شاهد جابجايي متعدد مجريان تلويزيوني بوده‌ايم. امري که شايد بتوان از آن به عنوان «خانه به دوشي مجري‌ها» ياد کرد! در حالي که ثبات مجري در يک شبکه و حضور مداوم او در يک برنامه مي‌تواند هم به موفقيت آن شبکه و برنامه خاص منجر شود و هم بر اعتبار و محبوبيت مجريان بيفزايد، پس چرا اين اتفاق نمي‌افتد؟

«رسالت بوذري» مجري تلويزيون و راديو در اين باره مي گويد: «زماني که برنامه اي طراحي مي شود، از همان مراحل اوليه تا تصويب طرح و چينش گروه، تهيه کننده متناسب با جنس برنامه به انتخاب مجري اقدام مي کند. براي مثال من حدود 120 روز برنامه «سلام تهران» را اجرا مي‌کردم. اميرحسين خرمشاهي نيز زماني که براي اين برنامه با من صحبت کرد برنامه ريزي بلند مدتي در نظر داشت که با نگاه تعويض مجري جلو نمي‌رفت. اما گاهي اوقات اتفاقي مي‌افتد که بخشي از آن گفتني است و بخشي نگفتني.»

وي ادامه داد: «براي مثال طبيعي است اجراي مکرر يک برنامه صبحگاهي مجري را به شدت تحليل ببرد اما برخي تغييرات مديريتي نيز به اعمال تغييراتي جزئي‌تر مي‌انجامد. برنامه باسابقه‌اي چون «تهران 20» را به ياد بياوريد که مجري‌هاي متعددي داشته که هر کدام در دوره‌اي خوش درخشيدند. از مرحوم عليقلي تا علي درستکار و ناصر خيرخواه و محمدرضا شهيدي فر و حتي خود من. اما چون «تهران 20» برنامه ثابتي است که از ابتداي تاسيس جزو برنامه هاي مشهور به حساب مي آمده هميشه دستخوش اتفاقات بسياري شده و با تغيير مدير شبکه و مدير گروه و تهيه کننده، طبعا مجريان آن نيز تغيير کرده اند.»

بوذري با بيان اين مطلب که «خوب است قاعده‌اي مبني بر ماندگاري مجريان محبوب در تلويزيون گذاشته شود» تصريح کرد: «زماني که مجري در يک برنامه براي مردم مقبول و قابل پذيرش است و به جنس برنامه خو کرده دليلي براي تعويض او وجود ندارد. قابل پذيرش تر است که برنامه «تهران 20» با يک
مجري شناخته شود، «ماه عسل» با يک مجري شناخته شود و اصلا مجري‌ها با برنامه‌ها است که شناخته مي‌شوند».

وي افزود: «براي مثال گيتي خامنه با اجراي برنامه کودک در خاطرها مانده است و اصلا او را پيش از نام خود با نام مجري برنامه کودک به ياد مي آورديم. يا محمدرضا حسينيان به نوعي شناسنامه برنامه‌اي با نام «پنجره» بود که سال‌ها پيش از شبکه سوم سيما پخش مي‌شد و زمينه ساز بر زبان افتادن تعبير ساعت صفر عاشقي که به نوعي اشاره به ورود به روز جمعه و ارادت به ساحت امام زمان (عج) دارد.»

مجري برنامه «شب‌هاي روشن» با طرح اين پرسش که چرا نبايد مجريان در برنامه‌هايشان ثابت باشند، اظهار کرد: «علي ضيا اين روزها خيلي خوب در برنامه «نيمروز» ظاهر شده است. مردم هم او را پذيرفته‌اند و شايد لزومي براي تغييرش وجود نداشته باشد. درباره خودم که مي‌گويند به نوعي مجري
معارفي جا افتاده‌ام هم بايد نکاتي را ذکر کنم.»

بوذري ادامه داد: «زماني که وارد تلويزيون جمهوري اسلامي ايران مي‌شويم اعتقادات پذيرفته شده و مسلمي داريم که با ما همراه است. بنابراين زماني که مي‌خواهيم حرف اجتماعي بزنيم نيز خارج از دايره اعتقاداتمان حرف نمي‌زنيم. بنابراين من تعاريف مناسبتي و معارفي را نمي‌پسندم و در اجراي هر کدام از حوزه‌ها خارج از دايره اعتقاداتم سخني نمي‌گويم. حتي تحليل هاي اجتماعي که در «تهران 20» داشتم نيز خارج از دايره اعتقادات من نبود.»

وي تصريح کرد: «بنابراين همه ما در دايره اعتقاداتمان تعريف مي‌شويم اعتقاداتي که در مباحث اجتماعي نيز جاي مي‌گيرد و مربوط به اخلاق مطلقي است که دينمان به آن اشاره مي‌کند. من خطم را در برنامه اجتماعي مي‌گذارم و معتقدم صبغه اجتماعي «شب‌هاي روشن» نيز پررنگ‌تر بود و با وجود اينکه در گروه معارف توليد مي‌شد اما دايره مخاطب را آنقدر وسيع گرفته بود که وقتي مي‌خواستيم از نماز خواندن حرف بزنيم مي‌گفتيم حتي فردي که نماز نمي‌خواند نيز مخاطب ما بود و همين نگاه اجتماعي بود که برنامه را در نزد مخاطبان محبوب کرد.»

انتهاي پيام/ م ع ـ ر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.