دوشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۶

«مکبث» نیمکتی برای پارک نشین‌های خانه هنرمندان

مکبث

اجرای «مکبث» در استخر شمالی خانه هنرمندان ایران در حالی ادامه دارد که بسیاری از تماشاچیان حرفه ای تئاتر این نمایش را اثری ضعیف می دانند که با متنی بسیار قوی اما ایده هایی در حد بالقوه باقی مانده است.


به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری سینمای ایران، نمایش میدانی مکبث، این شب ها در استخر شمالی باغ هنرمندان ایران، اجرا می شود. این نمایش که اقتباسی آزاد از تراژدی «مکبث» اثر شکسپیر است، در برخی صحنه ها از صدا پیشگی برخی هنرمندان سینما مثل رامبد جوان، بهرام تشکر و گلاب آدینه بهره برده است. استفاده ای در حد وله های صوتی باقی مانده و چندان تأثیری در پیشبرد داستان ندارد. بازیگرانی چون علی باروتی، آرمین بشرویه، امیر رجبی، مهدی مشهدی کاظمی، فرزین نوبرانی و مریم نوبرانی نیز در این نمایش یه ایفای نقش می​پردازند.
 
به طور کلی می توان گفت، «مکبث» پارک هنرمندان، علی رغم اجرای متفاوت و استفاده از بازیگران جوان، خوب داستان تعریف می کند. در واقع کسی که پیش از این، این تراژدی را خوانده باشد کم و بیش از اجرا فرمیک آن لذت می برد. البته ضعف هایی نیز متوجه داستان است که از آن جمله شاید بتوان به طراحی لباس نامناسب و حتی نور پردازی غیر حرفه ای به خصوص در مورد اجرای بانو مکبث اشاره کرد.

شخصیت زن مکبث، که در واقع تنها بازیگر زن این نمایش است، در تمام طول نمایش در طبقه فوقانی استخر ایستاده و جز چند حرکت کوتاه بازی چندای از او نمی بینیم. این بازیگر گرچه در استخر شمالی خانه هنرمندان خیس نمی شود ولی خدایگونه، حوادث داستان را به پیش می برد و نقش اساطیری بانوی اغواگر را این بار در یک نسخه ایرانی، و بر فراز داستان پیش می برد.

گرچه هنرپیشگان این نمایش تمام تلاش خود را برای بازسازی فضای چنین داستان بزرگی انجام داده اند اما استفاده از ساز ها و نواهای به اصطلاح دم دستی، نتوانسته همراه خوبی برای این اجرا باشد. همچنین استفاده از چتر، به عنوان ابزار رقص و مبارزه نیز سمبل خوبی به نظر نمی رسد. به خصوص پیش از آغاز نمایش که هنرپیشه زن به شیوه نمایش های سنتی خیابانی و برای گرم کردن، بر فراز سازه های نمایش حرکات غیر حرفه ای را برای جمع کردن مخاطب انجام می دهد. به طور کلی چتر ها در دکور مکبث تنها جنبه زیبایی شناسی دارند و گمان می رود اگر قرار بوده میان غوطه وری در آب و حضور خود حس تضاد را بیافریند چندان موفق عمل نکرده است.

این نمایش درحالی اجرا می شود که پارک نشینان خانه هنرمندان در میان نمایش وارد فضای تماشاچیان می شوند و پس از مدتی قبل پایان نمایش صندلی خود را ترک می کنند.

«مکبث» در استخر خانه هنرمندان ایران خوب و سرراست قصه تعریف می کند اما دکور و دیگر جنبه های میدانی این اجرا، نتوانسته اند از پس بازسازی چنین داستان عظیمی بر آیند.

«مکبث» با طراحی و کارگردانی بهروز پناهنده هر شب از ساعت 20:30 در استخر شمالی باغ هنرمندان ایران اجرا می رود.

انتهای پیام/ن.ف

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.