چهارشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۲

طراحی پوستر فیلم فجر در سی سالی که گذشت/6

حیدر رضایی: پوسترهای قبلی ابراهیم حقیقی از پوستر امسال بهتر بوده است

حیدر رضایی

حیدر رضایی معتقد است؛ طراحی پوسترهای قبلی ابراهیم حقیقی از پوستری که برای سی امین جشنواره فیلم فجر طراحی کرده بهتر بوده است.

حیدر رضایی؛ گرافیست و طراح پوستر در گفت و گو با خبرنگار تجسمی سینما پرس، در خصوص طراحی پوسترهای جشنواره فیلم فجر، گفت: معمولا گرافیک حاصل ارتباط دو مورد است؛ یکی سفارش دهنده که باید سفارش دهنده حرفه ای باشد و مورد دیگر خلاقیت هنرمندی است که این کار را انجام می دهد. این دو بسیار حائز اهمیت است و هر کدام به مشکل بربخورد در پایان پوستر خوبی نخواهیم داشت.

وی افزود: می توان گفت در مجموع پوسترهایی که در طی این سی سال کار شده است بیشتر روابط حاکم بوده است تا ضوابط و معمولا توانایی افراد خیلی مدنظر نبوده است. جشنواره فجر با جایگاهی که در کشور ما دارد و اینکه اتفاق سینمایی بزرگی است که در سال یک بار رخ می دهد با حساسیت خاصی پیگیری می شود از اینرو جا دارد که هم پیشکسوت ها و هم افراد حرفه ای در آن کار کنند تا در مجموع پوستری که برای آن طراحی می شود بتواند قابل قبول و حرفه ای باشد. حالا این کار یا به پیشکسوت ها سپرده شود و یا دانشجویان خلاق مهم این است که نتیجه خوبی از آن کسب شود.

این طراح پوستر تصریح کرد: متاسفانه در این سال ها بیشتر روابط حاکم بوده است و آشنایی ها و رفاقت هایی که وجود داشته کار را پیش برده است. در این سال ها عموما پوسترهایی که در شان جشنواره باشد و حرفه ای کار شده باشد شاهد نبوده ایم مگر موارد معدودی که اگر به پیشینه آن نگاه می کنیم می بینیم که روندی حاکم بوده است که چند سال یک گرافیست پوستر طراحی می کند باز تغییر می کند و چند سال گرافیست دیگر و همین طور این روند ادامه پیدا می کند. در کنار آن دخل و تصرفاتی هم روی این کار انجام می شود که گاهی این دخل و تصرفات به قدری زیاد می شود که نظر گرافیست و طراح کمرنگ می شود. از طرف دیگر اکثر کسانی که در این حوزه کار کرده اند رفته اند سراغ پیشکشوتان و افرادی که معروف بوده اند که باید گفت در مجموع کارنامه قابل قبولی برای پوسترهای جشنواره فیلم فجر وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که چه پوستری را در طی این سی سال پوستر خوبی می داند، اظهار کرد: یک پوستر کار حسین خسروجردی بوده است که مربوط به یازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر می شود؛ طرحی که در آن چند نفر فیلم ها را در دست گرفته و به بالا نگاه می کنند، دیگری پوستری که ابراهیم حقیقی طراحی کرده بود و در آن فیلم ها به صورت فریم های رنگی در هم تنیده شده اند، پوستر دیگر پوستر سیزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر است که کار مهدی محمدی بوده و طرح آن یک در نیمه باز است که از درون آن نور به داخل آمده است. در کل می توان گفت معمولا پوسترها متوسط و متوسط رو به پایین بوده است مخصوصا پوسترهای جنبی جشنواره.

رضایی ادامه داد: آنچه که وجود دارد این است که مشکل گرافیک ما این است که سراغ نخبه ها، فکرهای نو و جوان ترها نمی روند. ما در جشنواره های مختلف هنرهای تجسمی دنیا می بینیم که جوانان ما شرکت می کنند و جوایزی هم کسب می کنند اما در داخل این اتفاق نمی افتد و به سراغ آن ها نمی روند.

وی در پایان در خصوص پوستر سی امین جشنواره فیلم فجر ،خاطر نشان کرد: پوستر امسال اصلا پوستر بین المللی نیست و موضوعی کاملا داخلی و معمولی دارد. امسال علی رغم اینکه یک فرد پیشکسوت و خلاقی این پوستر را طراحی کرده ولی متاسفانه آنچه که باید در خور جشنواره باشد طراحی نشده است و در آن از عنصری استفاده شده است که کاملا داخلی است و مفهومی داخلی دارد.


انتهای پیام/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.