چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۸

به مناسبت زادروز لاسه هالستروم؛

بازگشتی به سرزمین مادری برای «هیپنوتیزم کننده» سوئدی

لاسه هالستروم

سینماپرس- گروه هنرمندان: امروز سال‌روز تولد لاسه هالستروم کارگردان مشهور سوئدی شاغل در هالیوود است که برای فیلم‌های «زندگی من به عنوان یک سگ» و «قوانین خانه شراب سفید» نامزد اسکار بهترین کارگردان شد.

به گزارش سینماپرس، امروز سال‌روز تولد لاسه هالستروم کارگردان مشهور سوئدی شاغل در هالیوود است که برای فیلم‌های «زندگی من به عنوان یک سگ» و «قوانین خانه شراب سفید» نامزد اسکار بهترین کارگردان شد.

لاسه هالستروم در 2 ژوئن 1946 استکهلم سوئد متولد شد. پدرش یک دندانپزشک و مادرش کارین لیبرگ نویسنده سوئدی بود. پدربزرگ مادری او، وزارت دارایی سوئد و رهبری حزب لیبرال سوئد در دهه سی را برعهده داشت.
هالستروم ابتدا با ساخت موزیک ویدیو شروع کرد و مهارت خود را در ساخت موزیک- ویدیو مدیون گروه ABBA است. پس از سالها ساخت موزیک-ویدیو در سال 1977 اولین فیلمش «آبا» را ساخت اما با ساخت دومین فیلم اش بود که موفقیت های بین المللی نسیبش شد. موفقیت فیلم «زندگی من به عنوان یک سگ»(1985) که او را دو جایزه فیلم‌نامه و کارگردانی اسکار کرد، باعث شد هالستروم به آمریکا بیاید و فیلم آمریکایی بسازد. پس از آن با فیلم «گیلبرت گریپ چی می خوره؟»(1993) دوباره مورد توجه منتقدین قرار گرفت. بازی درخشان جانی دپ و لئوناردو دی کاپریوی گمنام در آن زمان تماشایی ست. به ویژه که تماشای دی کاپریو برادر عقب افتاده گیلبرت خالی از لطف نیست. لاسه در قدم بعدی برای فیلم «قوانین خانه شراب سفید»(1999) تحسین منتقدین را برانگیخت و برای بار دوم نامزد دریافت جایزه اسکار برای کارگردانی شد. سومین نامزدی اسکار در سال بعد برای فیلم «شکلات»(2000) با بازی ژولیت بینوش و جانی دپ اتفاق افتاد اما هیچ وقت موفق به بردن این جایزه نشد.
هالستروم پس ازساخت شکلات فیلم های مطرح دیگری هم ساخت اما هنوز به موفقیت بزرگی نرسیده است.
جان عزیز(2010) و صید ماهی سالامون در یمن(2011) از دیگر فیلم های او هستند.
هالستروم در سال 2011 تصمیم گرفت به سوئد برگردد و در سرزمین مادری اش فیلم بسازد. فیلمبرداری فیلم جدید لاسه هالستروم که «هیپنوتیزم کننده» نام دارد و فیلمنامه آن براساس یکی از موفق‌ترین رمان‌های جنایی ادبیات سوئد از زمان سه گانه «هزاره» نوشته شده، قرار است در طول سال 2012 در استکهلم سوئد آغاز شود.
اکثر آثار هالستروم در قالبی ساده (به دور از خوراندن مفهوم به بیننده و به اصطلاح فرم هنری افراطی) سعی در نشان دادن مفاهیم انسانی در دل طبیعت دارد. طبیعت در فیلم های هالستروم نقش اساسی دارد و گویا بیان می کند که انسان دردل طبیعت می تواند به رستگاری جاودانه برسد.


انتهای پیام/ع/

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.