چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۶

در گفت‌وگو با سینماپرس عنوان شد؛

حمید صدری: ویولن «خوابم میاد» مشخصه اصلی نقش رضا عطاران است/موسیقی فیلم در پایان می‌گوید همه چیز یک شوخی بود

رضا عطاران در فیلم سینمایی «خوابم میاد » به کارگردانی رضا عطاران

سینما پرس- گروه هفت هنر: حمیدرضا صدری گفت: در موسیقی «خوابم میاد» یک ساز سلو ویولن مشخصه اصلی و هویتی کاراکتر رضا عطاران بود.


حمیدرضا صدری؛ آهنگساز در گفت و گو با خبرنگار موسیقی سینما پرس گفت:«خوابم میاد» یک فیلم مجزایی نسبت به کارهای دیگر عطاران است که بررسی شخصیت یک آدم ساده است.

وی در خصوص ساخت موسیقی این فیلم، اظهار کرد: پس از اینکه پیشنهاد ساخت موسیقی این فیلم مطرح شد من بلافاصله دو تم برای آن ساختم اما بعد از یک ماه که کار در بخش تولید دچار یک وقفه کوتاهی شد تم دیگری به ذهنم آمد که همان موسیقی نهایی فیلم شد.


موسیقی در خدمت «خوابم میاد»

این آهنگساز افزود: در سینما برعکس کارهای تلویزیونی من سعی می کنم موسیقی در خدمت فیلم باشد به همین دلیل موسیقی کارهای سینمایی من اغلب شنیده نمی شود ولی این برایم مهم نیست چون من برای فیلم موسیقی می سازم. در ساخت موسیقی «خوابم میاد» نیز قصد من این بوده موسیقی فیلم رضا را بسازم نه موسیقی ای که جایزه بگیرم.

وی ضمن بیان اینکه موسیقی ساخته شده برای این فیلم بسیار مورد رضایت کارگردان بود، تصریح کرد: چون کار عجله ای نبود من فرصت خوبی داشتم که با فکر و تامل موسیقی آن را کار کنم. تمی که برای موسیقی این کار در نظر گرفتم برمبنای شخصیت است. ما در این فیلم یک شخصیت تک محور داشتیم که با سادگی و اهمیت نداشتن آدم های دیگر قصه بسیار مورد توجه بود. من سادگی این آدم را در فیلم به صورت پررنگ و زوم شده می دیدم از اینرو نشان دادن آن آدم با یک ملودی پررنگ، آن را از سادگی در می آورد. یک ساز سلو ویولن مشخصه اصلی و هویتی این شخصیت است. ما در طول کار تمام سازها را می شنویم ولی آن ویولن که در سکانس اول که رضا خواب است شنیده می شود در تمام فیلم وجود دارد و به گوش می رسد.


شباهت رضا عطاران و اصغر فرهادی

صدری عنوان کرد: تیتراژ پایانی «خوابم میاد» براساس موسیقی غربی ساخته شده است و یک موسیقی شاد است که نشان دهد بیان این موضوع یک شوخی بود در عین حال اینکه او را به فکر فرو می برد ولی نمی گذارد غمگین سالن را ترک کند و خیلی همه چیز را جدی بگیرد.

وی بیان کرد: به نظر من اصغر فرهادی و رضا عطاران یک حرف درباره جامعه ما می زنند، منتها اصغرفرهادی با انتقال حس ناراحتی و در آوردن گریه مخاطب حرفش را می گوید و عطاران با خنده؛ هر دو از یک فقر مادی و فرهنگی سخن می گویند. وقتی فیلم فرهادی را می بینند با یک حالت غمگین و متاثر از سالن خارج می شوید و فیلم های او استعداد محزون بودن و همذات پنداری با یکی از شخصیت ها را به بیننده می دهد مثل داستان یک شهر که نمونه بارزی از آن بود یا شهرزیبا و در این فیلم این اتفاق به گونه ای دیگر می افتد. سینما یک معلم است که باید یاد بدهد و صرف دو ساعت پرکردن تایم مردم نباشد من معتقدم فیلم رضا یاد می دهد که با نگاه مثبت هم می توان به بدبختی نگاه کرد خود شخصیت ها نیز همین را می گویند.

این آهنگساز د رپایان خاطر نشان کرد: من به شخصه موسیقی این کار را خیلی دوست داشتم و بابک شهرکی نیز که سلوها را زده است معتقد بود این بهترین کاری بوده که زده است. پاییز که من سفارش کار را گرفتم 6 ماه بعد از آن حال متفاوتی داشتم این جز قشنگی و صفای این کار نیست.

گفتنی است؛ حمیدرضا صدری تاکنون ساخت موسیقی برای سریال ها و فیلم هایی چون شهر زیبا، رقص در غبار، ساعت خوش، پاورچین، خانه اجاره ای، هیچکس فرشته نیست و... را در کارنامه کاری خود دارد.


انتهای پیام/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.