یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۴

در پی درخشش «پله آخر» در جشنواره کارلووی واری/<BR>

هالیوود ریپورتر: «پله آخر» درامی جذاب است<BR>

پله آخر

سینما پرس-گروه سینما/ درخشش فیلم سینمایی «پله آخر» به نویسندگی و کارگردانی علی مصفا، نظر مثبت بسیاری از منتقدان بین‌المللی فیلم را به خود و سینمای ایران جلب کرده است.<BR>

به گزارش سینما پرس، درخشش فیلم سینمایی «پله آخر» به نویسندگی و کارگردانی علی مصفا، نظر مثبت بسیاری از منتقدان بین‌المللی فیلم را به خود و سینمای ایران جلب کرده است، به طوری که استفان دالتون؛ منتقد پایگاه سینمایی هالیوود ریپورتر در نقد خود درباره این اثر گفت: فیلم سینمایی «پله آخر» به نویسندگی و کارگردانی علی مصفا با بازی ستاره فیلم «جدایی نادر از سیمین» به نام لیلا حاتمی، یک بار دیگر به ما خاطر نشان کرد که سینمای ایران در سطح کلاس جهانی است.

این منتقد در ادامه نقد خود نوشت: فیلم سینمایی «پله آخر» با در هم آمیختن عناصر مرموز پلیسی، مثلث عشقی و تفکرات شاعرانه در بشریت، اثری گیج کننده است، اما با این حال یک اثر درام جذاب در دوران معاصر فیلمسازی در ایران به شمار می آید.

وی در ادامه نقد خود نیز نوشت: در حالی که سینمای ایران پس از موفقیت های «جدایی نادر از سیمین» به کارگردانی اصغر فرهادی از توجهات جهانی برخوردار شده است، به نظر می رسد این فیلم سینمایی که به اندازه «جدایی نادر از سیمین» خوب نیست، بتواند در جشنواره های مختلف بین المللی آینده و گیشه های جهانی موفقیت های دیگری را برای خود رقم بزند، که البته اگر «پله آخر» بتواند به این موفقیت ها دست یابد به دلیل حضور لیلا حاتمی در این اثر است.

لیلا حاتمی که شبیه دوران جوانی ایزابلا روسلینی است، در این فیلم سینمایی کمتر از مصفا ایفای نقش کرده است. حاتمی در این فیلم سینمایی در نقش همسر مصفا و زنی به نام لیلی بازی می کند، که بازیگر است. علی مصفا نیز در «پله آخر» در نقش شوهر لیلی و مهندس معماری بازی می کند که با همسر خود مشکل دارد.

بازی مصفا در این فیلم سینمایی ما را به یاد بازی ویلیام هولدن در فیلم سینمایی «بلوار سان ست» (Sunset Boulevard) و بازی کوین اسپیسی در فیلم سینمایی «زیبای آمریکایی» (American Beauty) می اندازد. از سوی دیگر این فیلم سینمایی پیچیدگی روابط احساسی بین زن و شوهر، و علت های مرموز و پشت پرده رخ دادن مرگ خسرو را نیز در بر می گیرد.

«پله آخر» در بخش هایی براساس رمان‌های «مرگ ایوان ایلیچ» (The Death of Ivan Ilyich) نوشته تولستوی و «مرگ» (The Death) نوشته جیمز جویس ساخته شده است است که البته این آثار توسط نویسنده به درستی به ادبیات کلاسیک فارسی تبدیل شده اند.

با وجود اینکه «پله آخر» یک فیلم احساسی است که در مواقعی نیز به موضوع طلاق اشاره می کند، اما به اندازه «جدایی نادر از سیمین» نتوانسته به این موارد بپردازد. «پله آخر» یک اثر ایرانی دیگر است که به خاطر ما می آورد که سینمای ایران در حال حرکت در سطح کلاس جهانی است.

فیلم سینمایی «پله آخر» شب گذشته؛ 17 تیر (7 ژوئیه) تابستان سال جاری موفق شد جایزه منتقدان بین المللی فیلم (فیپرشی) و بهترین بازیگر زن (لیلا حاتمی) چهل و هفتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کارلووی واری را به خود اختصاص دهد.

انتهای پیام/ ع م









ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.