چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۰:۰۳

واکنش های مختلف کارگردانان فیلم های افتتاحیه و اختتامیه نسبت به زمان اکران در برج میلاد:

سئانس های استراتژیک یا سوخته؟ مسئله این است!

سینماپرس- گروه سینما/ سازندگان فیلم های روز اول و آخر اکران جشنواره فجر در برج میلاد در مورد ساعت اکران و تاثیرات آن بر فیلم ها اظهار نظر کردند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، در پی درخواست های اهالي رسانه دبيرخانه جشنواره فيلم فجر در جلسه‌ای اضطراری مساله تغيير در جدول نمايش فيلم‌های جشنواره در برج ميلاد را مورد بررسی قرار داد و در نهايت تصميم بر اين شد که ساعت نمايش فيلم‌ها يک سانس جلوتر قرار گيرد و نمايش آثار به جای ساعت 14 از 10 صبح آغاز شوند.

پس از تغییر در ساعات، فیلم اختتامیه برج میلاد هم از «9:20 دقیقه در بوشهر» ساخته محمد امین همدانی به «هیس دخترها فریاد نمی زنند» پوران درخشنده تغییر یافت.

درباره تاثیر ساعت اکران در برج میلاد که اهالی رسانه در آن به تماشای فیلم ها می نشینند بر برخورد منتقدان با فیلم و حواشی ساخته شده بر فیلم حرف و حدیث فراوان است. فیلم افتتاحیه، فیلم اختتامیه و فیلم هایی که در نوبت اول یا آخر اکران نمایش داده می شوند جایگاه ویژه ای نسبت به باقی فیلم ها دارند اما در مورد خوب بودن یا بد بودن تاثیر این جایگاه نظرات مختلفی وجود دارد.

 

افتتاحیه: سالی که نکوست از بهارش پیداست

در اکثر جشنواره های دنیا فیلم افتتاحیه معرف یا نمونه کوچکی از حال و هوای فیلم هایی ست که در آن جشنواره به نمایش در خواهند آمد. جدا از این موضوع، اکران شدن یک فیلم به عنوان فیلم افتتاحیه هم می تواند برای آن فیلم خوب باشد و هم بد. ویژه بودن این سئانس نمایش، شور و حال موجود در روز اول نظر ویژگی های مثبت این زمان و عدم استقبال در ساعات اولیه روز نیمه کاری و آب نشدن یخ منتقدان و تماشاگران در روز اول از نکات منفی ای ست که شاید بتوان برای این سئانس ذکر کرد.

ابراهیم شیبانی؛ کارگردان فیلم «هیچ کجا، هیچ کس» که به عنوان فیلم افتتاحیه در برج میلاد اکران می شود درباره زمان نمایش فیلم اش گفت: نظرات زیادی می شود داد ولی فکر می کنم فیلم افتتاحیه بودن خوب است. از طرف دیگر روز 5 شنبه بچه های مطبوعات تعطیل هستند و ترافیک کمتری هم هست پس فکر می کنم اکثرآ می آیند.

وی با ابراز رضایت از این ساعت افزود: روز اول شور و حال دیگری دارد. اما خب هر ساعتی هم که گذاشته باشند به علت مشکلات جشنواره و معذوریت ها دقیق تر بررسی کرده اند و حتما دانشی پشت این قضیه بوده است.

 

سئانس های آخر

پیش از تغییر کنداکتور اکران در برج میلاد سئانس آخری که فیلم ها در آن به نمایش در می آمدند ساعت 23:30 دقیقه بود که پیش بینی می شد از آن استقبال سردی حداقل از جانب اهالی مطبوعات که در انعکاس نشست های رسانه ای فیلم ها زمان کمی داشتند به عمل بیاید.

پس از تغییر زمان آخر سئانس به ساعت 22 باز شانس دیده شدن این فیلم ها که همگی متعلق به بخش های خارج از مسابقه «سودای سیمرغ» هستند بالاتر رفته است.

 

اختتامیه : خدا کشتی آنجا که خواهد برد

در مورد فیلم های اکران شده در روز اختتامیه نظرات زیاد و مختلفی وجود دارد. در روز آخر 4 فیلم «ترنج» به کارگردانی مجتبی راعی در ساعت 10، «9:20 در بوشهر» به کارگردانی محمدامین همدانی در ساعت 13:30، «زیباتر از زندگی» به کارگردانی انسیه شاه حسینی در ساعت 16:15 و «هیس، دخترها فریاد نمی زنند» به کارگردانی پوران درخشنده در ساعت 19:30 به نمایش در خواهند آمد.

محمد امین همدانی؛ کارگردان انیمیشن «9:20 در بوشهر» که تا دیروز فیلمش آخرین فیلمی بود که در برج میلاد اکران می شود در این مورد اظهار داشت: ما مثل گل دقیقه نود هستیم. به نظر می رسد که اکران شدن در روز آخر خوب باشد اگرچه با تمام فیلم های اکران شده در روزهای قبل مقایسه خواهیم شد.

وی افزود: گل دقیقه نود معمولا شیرین است. باز هم آخر اکران شدن را نسبت به اول اکران شدن ترجیح می دهم.

انسیه شاه حسینی؛ کارگردان «زیباتر از زندگی» اکران شدن در روز آخر را اینگونه توصیف کرد: مسلما این بدترین حالت اکران است. معمولا منتقدانی که به دیدن فیلم می نشینند بعد از 10 روز خسته هستند و برایشان این فیلم ها مثل یک شوخی می ماند چرا که نای قلم زدن ندارند.

وی ادامه داد: انشاالله هر چه هست خیر است. هر چه هست وصلت است. تا این لحظه هر اتفاقی افتاده به نفع فیلم ما بوده و معتقدم فیلم خوب مخاطب خودش را خواهد یافت. خدا کشتی آنجا که خواهد برد، وگر ناخدا جامه از تن درد!

پوران درخشنده؛ کارگردان «هیس، دخترها فریاد نمی زنند» که فیلم اش به لیست اکران های روز آخر اضافه شده است و پیش از این قرار بود در روز هفتم اکران شود اینگونه به این موضوع واکنش داد: به هر حال فکر می کنم روز آخر حتما شلوغ خواهد بود و شاید این تاثیر بدی بر فیلم نداشته باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: اما به این تغییرات اعتراض دادم. نمی دانم بر چه اساسی اعمال شده اند و برایم خیلی مهم است که توضیح این موضوع را بدانم.

 

سئانس های سوخته یا سئانس های استراتژیک

یزدان عشیری؛ مدیر روابط عمومی فیلم فجر در توضیح این تغییرات گفت: در صحبتی که با دوستان کمیته برنامه ریزی کنداکتور نمایش فیلم ها در جشنواره فجر داشتیم توضیحات قابل قبولی ارائه دادند. معمولا روال بر این است که در تقسیمات کنداتور2 فیلم استراتژیک وجود دارد که ستاد برگزاری سعی می کند که از دو فیلم مناسب در این سئانس ها استفاده کند.

وی افزود: این کمیته سعی کرده است از دو عنوان فیلم برای افتتاحیه و اختتامیه نمایش فیلم ها استفاده کند که به لحاظ ورود و  خاطره ثبت شده در اذهان مخاطبان در خداحافظی با جشنواره موثر و مناسب باشد.

عشیری در پایان در توضیح به تغییر زمان نمایش فیلم «هیس، دخترها فریاد نمی زنند» گفت: این فیلم آخرین فیلم جدول نمایش و فیلم اختتامیه است و همانطور که گفتم موقعیت استراتژیکی دارد. اهتمام ما هم بر این بوده که اهمیت زیادی برای فیلم خانم درخشنده قائل شده باشیم با اینکه خیلی از تهیه کنندگان و سازندگان فیلم ها متقاضی نمایش فیلمشان در این سئانس بودند.

باید ببینیم امسال آیا برخورد منتقدان با فیلم ها بنابر زمان اکران تغییری خواهد داشت یا خیر؟ و در صورت تغییر چقدر بر رضایت سازندگان فیلم ها از اکران تاثیر خواهد گذاشت.

 

گزارش از : نفیسه علوی

انتهای پیام/ع/

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.