سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۳

بامداد افشار خبر داد:

«آبی، خاکستری، سیاه» با اشعار مصدق و موسیقی تصویر سازی می کند

بامداد افشار

بامداد افشار عنوان می کند در آلبوم موسیقی «آبی، خاکستری، سیاه» با زبان موسیقی و دکلمه ای از اشعار حمید مصدق سعی در تصویر سازی داشته است.


بامداد افشار آهنگساز و نوازنده در گفت و گو با خبرنگار موسیقی سینما پرس، گفت: به تازگی بر روی آلبوم موسیقی «آبی، خاکستری، سیاه» کار کرده ام که توسط انتشارات آوای باربد منتشر شده است.

وی افزود: ساخت موسیقی این کار بر روی اشعار حمید مصدق متناسب با حال و هوای اشعار و با دکلمه خانم سعیده رحیمی است.این آلبوم توسط یک تیم پنج نفره به نتیجه رسید. علاوه بر من که ساخت موسیقی این کار را بر عهده داشتم، سعیده رحیمی دکلمه، هادی صفایی تهیه کننده، میکس و مسترینگ بابک شهرکی و انتخاب اشعار با حمید رحیمی بود.

این آهنگساز تصریح کرد: این آلبوم در ابتدا شامل 10 قطعه بود که از این میان هشت قطعه آن مجوز انتشار گرفت. نام قطعه ها به ترتیب «قصیده تاریکی»، «فاصله»، «تکرار»، «سیب»، «ای مهربان من»، «باران»، «زمستان تلخ» و «لبخند دره» است. قطعه ها طوری ترتیب بندی شده است که از آغاز و تولد زمین تا پایان و مرگ شاعر را تداعی کند. آخرین قطعه موسیقی با این سطر از شعر حمید مصدق به پایان می رسد «من اختتام قصه مجنون رام را اعلام می کنم».

وی ادامه داد: در ساخت موسیقی این آلبوم؛ روزبه شاهگلدی با نوازندگی ویلون، پریسا کامکار کلارینت، پیام برومند ساز دهنی و سیاوش صدر با نوازندگی سنتور همکاری داشته اند. همچنین تک قطعه «سیب» به آهنگسازی و نوازندگی کیوان فردوسی پور است که با آکاردئون نواخته شده و توسط من تنظیم شده است.

افشار اظهار داشت: در ساخت موسیقی سعی بر این بوده است که هر ترک حال و هوای جداگانه ای نسبت به قطعات دیگر داشته داشته باشد. به عنوان مثال در ترک «قصیده تاریکی» از موسیقی الکترونیک محض استفاده شده است و یا در ترک «باران» با ساز بندی کلارینت، ساز دهنی، کنتر باس، ملودیکا و ویولن قطعه ای سه ضربی در فرم والس نوشته و نواخته شده است. همچنین در ترک دیگر با نام «زمستان تلخ » به نوعی یک نمایش رادیویی را می شنویم که در پایان قطعه از صدای ناله و جیرجیر لولاهای در به فضای شبیه به یک ارکستر بادی می رسیم، که تلاش من برای نشان دادن نوعی فریاد است که هیچ گاه در تخیلاتم نمی توانست از دهان برخیزد و جیرجیر و باز بسته شدن انبوهی از درهاست که با هارمونی خاص در فضای خواب و بیدار این فریاد را به ذهن می آورد.

وی یادآور شد: در ترک آخر با نام «لبخند دره» با سازی ابداعی به نام «شکسته» مواجه می شویم که در اصل نوعی قانون بسیار کوچک است. این آلبوم در استودیو پارت فراهم شده و توسط آوای باربد انتشار یافته است.

این نوازنده در پایان خاطر نشان کرد: انتشار این آلبوم به نوعی تمرین، هماهنگی و آمادگی لازم بود برای رسیدن به آلبوم شخصی تر به نام «هفت قطعه برای تهران» که موسیقی محض است در ژانر موسیقی محیطی که امیدوارم امسال این آلبوم به سرانجام برسد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.