دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۵

مهدی زمین‌پرداز:

برخی از نمایش‌های دینی فقط برای پر کردن آمار کار مسئولان، تولید می‌شوند

مهدی زمین پرداز

سینما پرس-گروه هفت هنر/ مهدی زمین‌پرداز؛ بازیگر نقش شهید باقری؛ معتقد است: تا وقتی مسئولین تعریف درستی از نمایش‌های دینی ارائه ندهند، متوجه نمی‌شویم منظور آقایان از نمایش دینی چیست؟ آیا منظورشان نمایش‌هایی است که حاوی روضه‌خوانی و سینه‌زنی است یا غیر از این نیز مد نظر است؟

به گزارش سینما پرس، مهدی زمین‌پرداز؛ بازیگر تئاتر و تلویزیون؛ که با دو نمایش «پشت بوم» و «زندگی یک رویاست» در نهمین جشنواره‌ی سراسری تئاتر ماه حضور داشت، به خبرنگار صحنه گفت: جشنواره‌ی نهم تئاتر ماه به لحاظ کیفی نسبت به دوره‌های گذشته، رشد داشت و فکر می‌کنم یکی از دلایل رشد کیفی جشنواره، این بود که در انتخاب آثار، سواس بیشتری به خرج داده شد و تعداد آثار کمتری به جشنواره راه یافت. به عبارتی کیفیت فدای کمیت نشد.

وی ادامه داد: شعار «تولید محور» بودن جشنواره نیز یکی از دلایل رشد کیفی جشنواره بود. یعنی آثاری که به جشنواره راه‌یافتند ضمانت اجرای عموم گرفتند که این مسئله، خیلی اهمیت داشت. همچنین برگزاری همایش‌های منطقه‌ای هم تاثیر بسزایی در رشد کیفی نمایش‌های جشنواره داشت. همین که کارشناسان مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری برای ارائه‌ی مشاوره به دیگر استان‌ها اعزام می‌شدند، باعث شد که آثار با کیفیت بهتری روی صحنه ظاهر شوند.

این بازیگر افزود: حتی این مشاوره‌ها به شرکت کنندگان تهرانی هم ارائه شد. مثلا نمایش «زندگی یک رویاست» به کارگردانی علی‌رضا زارعی که من هم جز‌ء گروه بودم، چندین بار توسط کارشناسان مورد بازبینی قرار گرفت و توصیه‌هایی ارائه شد. نتیجه این که اگر این روند ادامه داشته باشد، حتما در سال‌های آینده شاهد رشد بیش از پیش جشنواره تئاتر ماه خواهیم بود.

بازیگر سریال «آخرین روزهای زمستان» همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار داشت: بگذارید یک انتقاد هم داشته باشم و آن اینکه وقتی می‌گوییم مبنای برگزاری جشنواره‌ی تئاتر ماه، «معنویت، اندیشه و هنر» است، منظور به راستی چیست؟ این سه کلمه، وزین و سنگینی هستند ولی سوال این‌که آیا جشنواره‌های دیگر فاقد این سه مولفه هستند؟ آیا در دیگر جشنواره‌های تئاتر، هنر سهمی ندارد؟ آیا اندیشه و معنویت در دیگر جشنواره‌ها نیست؟ آیا منظور از معنویت یعنی این‌که فقط باید به زندگی ائمه اطهار (علیهم السلام) پرداخت؟ یا اگر در نمایش خود راجع به قبح دروغ نیز صحبت می‌کنیم، آن هم معنویت است؟ من فکر می‌کنم ما هنوز تکلیف خودمان را نمی‌دانیم.

بازیگر نقش شهید حسن باقری خاطرنشان کرد: این‌که از سال آینده، جشنواره تئاتر ماه کارش را از تولید متن آغاز می‌کند خیلی بهتر است. چون هنرمند تکلیف خود را می‌فهمد که منظور حوزه هنری از اندیشه و معنویت چیست. چراکه هم متن‌های جدیدی تولید می‌شود که مورد تایید حوزه هنری است و هم دوستان هنرمند، راحت‌تر می‌توانند متن انتخاب کنند. این اتفاق مثبت است.

زمین پرداز همچنین با توجه به فرا رسیدن ایام ماه محرم و برپایی نمایش‌های دینی و مناسبتی در این روزها تصریح کرد: تا وقتی مسئولین تعریف درستی از نمایش‌های دینی ارائه ندهند، متوجه نمی‌شویم منظور آقایان از نمایش دینی چیست؟ آیا منظورشان نمایش‌هایی است که حاوی روضه‌خوانی و سینه‌زنی است یا غیر از این نیز مد نظر است؟ البته در این زمینه، کنفرانس و همایش و جشنواره‌های زیادی برگزار شده اما هیچ کدام نتوانسته به این سوال جواب دهد. حاصل هر کدام از این همایش‌ها و کنفرانس‌ها نیز انتشار کتاب‌هایی بوده که کسی هم آن‌ها را ندیده. واقعا بازخورد آن کتاب‌ها کو؟ کجاست؟ فقط صرف این بوده که چند نفر پولی بگیرند و کتابی چاپ شود و مسئول مربوطه نیز آماری رد کند؟

این کارشناس ارشد بازیگری تئاتر ادامه داد: البته آثار خوبی نیز در حوزه‌ی نمایش‌های دینی و عاشورایی به صحنه رفته است اما خیلی کم و محدود. تا وقتی که فقط برای ایامی خاص بدون پشتوانه‌های درست و بدون درنظر گرفتن باز‌خورد آن، چند نمایش و تعزیه راه ‌بیاندازیم هیچ اتفاق موثری در این زمینه رخ نمی‌دهد. فقط پرونده‌ی کاری آن مسئول مربوطه پر می‌شود که ببینید چقدر با موضوعات دینی و عاشورایی کار انجام داده‌ایم! اما باید سوال کرد بازخورد آن کارها چه بوده‌ است؟

گفتنی است مهدی زمین‌پرداز در نمایشی‌های «پشت بوم» به کارگردانی رهام مخدومی و «زندگی یک رویاست» به کارگردانی علی‌رضا زارعی حضور خواهد داشت که دی‌ و بهمن‌ماه سال جاری این دو نمایش در حوزه هنری تهران به صحنه خواهند رفت.


انتهای پیام/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.