یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۸

یثربی در یادداشتی عنوان کرد:

کتابم را خوانده بودید می فهمیدید همسر استنلی کوبریک است نه خودش!

\چیستا یثربی

در پی انتشار یک خبر در یکی از روزنامه ها مبنی بر ارتباط چیستا یثربی با روح استنلی کوبریک، وی جوابیه ای را به سینماپرس فرستاده است که می خوانید:


"همه می دانند که استنلی کوبریک هفت سال پیش از دنیا رفته است.

در پی انتشار خبری مبنی بر اینکه یکی از فیلمنامه های مرا همسر استنلی کوبریک فقید خوانده است ناچار به واکنش شدم.

زمانی که من دکترایم را در تورنتو می گرفتم ملاقاتی با ایشان داشتم و کتاب زندگی کوبریک خود را با نام «چشمان باز بسته» به او تقدیم کردم، او هم خیلی خوشحال شد که در ایران کوبریک را می شناسند و دوست دارند.
او به من گفت اگر کمکی از دستش بر می آید برای معرفی کوبریک در ایران انجام می دهد. ایمیل و متن نامه او موجود است و در ابتدای چاپ دوم کتاب من به چاپ رسیده است.

حتی این همسر استنلی کوبریک بود که پیشنهاد داد نام «چشمان باز بسته» را برای کتابم انتخاب کنم چون تا پیش از این در ایران این فیلم با نام «چشمان کاملا بسته» یا «چشمان تمام بسته» استفاده می شد.

من از طریق ایمیل فهمیدم که نام کتاب بهتر است این باشد مثل مجسمه هایی که چشمانشان باز است اما نمی بینند. او اصرار داشت که منظور کوبریک مجسمه هایی بوده که به کرات در طول فیلم به تصویر کشیده شده اند.

همسر استنلی کوبریک یکی از فیلمنامه های من را که مانند کوبریک به روابط بین زوج های جوان می پردازد خواند که در آن رابطه بین 5 زوج در شب عید ایرانی مورد بررسی قرار می گیرد، و به علت علاقه ای که به فیلمنامه پیدا کرد درباره آن یادداشتی نوشت که در مجله cinema review به چاپ رسید. اصل مطلب و ایمیل او موجود است و با اجازه اش قصد داریم آن را به عنوان مقدمه در اول کتاب بیاوریم.

نمی دانم چرا بعضی از روزنامه ها نام زن استنلی کوبریک را با خود این مرحوم اشتباه گرفته اند! و مرا مدیومی معرفی کرده اند که با دنیای ارواح ارتباط دارم!

اول باید به این اشاره کنم که هیچ اشکالی ندارد که طرح یک فیلمنامه را کسی هفت سال پیش قبل از مردنش خوانده باشد!

دوم گیریم یک خبرنگار جوان اشتباه کرده باشد . نداند که استنلی کوبریک مرده است و حتی نداند که او زن است یا مرد! شما چرا حتی کتاب مرا ورق نزده اید که یادداشت خانم کوبریک در اول آن را بخوانید؟

چرا حیثیت یک فیلمنامه نویس را زیر سوال می بریم؟ چرا همه چیز را مسخره می کنید و نمی خواهید خبر را جدی تر از آن بگیرید که وسط مهمانی یا در حال کوهنوردی آن را تنظیم نکنید؟

من اگر با روح کوبریک ارتباط داشتم که اتفاق خوبی می افتاد و می توانستم فیلمنامه های نانوشته او را بنویسم!

شرم آور است به باد سخره گرفتن کسی که تخصص اش نقد فیلم های استنلی کوبریک در ایران بوده است.

خواهش می کنم با تیترهایتان با حیثیت و شرف آدم ها بازی نکنید حتی اگر مثل من نویسنده یا فیلمنامه نویس نباشند!"

چیستا یثربی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.