چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۵

گزارش سینماپرس از میزان اعتبار نظرسنجی ها درخصوص سریال های نوروزی

سریال هایی که با vpn برتر می شوند

تلویزیون

سینماپرس-گروه تلویزیون/ در سال های اخیر همزمان با پخش سریال های تلویزیونی، برخی رسانه های مجازی اقدام به برگزاری نظرسنجی های اینترنتی برای کسب میزان رضایت مخاطبان درباره مجموعه های تلویزیونی نموده اند. امسال نیز سایت های «خبرآنلاین» و «بانی فیلم» اقدام به برگزاری نظر سنجی برای انتخاب پُر بیننده ترین سریال تلویزیونی کردند که نتایج این نظر سنجی و حاشیه های آن نشان داد این شیوه از نظر سنجی، با وجود ارائه اطلاعاتی نسبی از وضعیت مخاطبان یک اثر، ضعف ها و ایرادهایی جدی دارد.

به گزارش خبرنگار تلویزیون سینماپرس، از میان نظرسنجی های صورت گرفته توسط سایت ها، دو سایت خبرآنلاین و روزنامه سینمایی بانی فیلم همزمان با پخش قسمت های پایانی سریال های نوروزی، اقدام به برگزاری این نظرسنجی کردند.

 

در نظر سنجی سایت خبرآنلاین سریال پایتخت و در نظر سنجی بانی فیلم سریال «همه خانواده من» در فاصله ای بسیار زیاد با دیگر سریال های نوروزی، بیشترین میزان مخاطب را کسب کرده بودند. اما روزنامه بانی فیلم  با انتشار یادداشتی به این موضوع اشاره کرد که در روزهای ابتدایی سال جدید آرای کاربران در نظرسنجی انتخاب برترین مجموعه تلویزیونی به شکل معقولی روند خود را طی می کرد اما سرانجام بعد از گذشت چند روز با روند صعودی عجیبی سریال «همه خانواده من» به کارگردانی داریوش فرهنگ که اقبال زیادی در جذب مخاطب نوروز نداشت با کسب بیش از 50 درصد از آرا درصدر برترین ها ایستاد اما این اتفاق ادامه داشت تا اینکه در روزهای پایانی تعطیلات در یک شب همه آرا به سود سریال «پایتخت2» چرخید و با 61 درصد آرا سریال سیروس مقدم صدر برترین های مجموعه های تلویزیونی نوروز شد.

 

 مسئولان برگزاری نظرسنجی در روزنامه بانی فیلم بر این اعتقاد هستند که دست اندرکاران سریال ها و شبکه هایشان در تغییر آرای این نظر سنجی دخالت داشته اند. البته این موضوع به اشکال فنی موجود در سایت روزنامه بانی فیلم نیز برمی گردد زیرا که  هر کاربر با اتصال به نرم افزارهای فیلتر شکن و vpn های موجودT امکان چندین بار رای دادن در این نظر سنجی را پیدا می کند و این احتمال قوت می یابد که عوامل سریال و یا هواخواهان آن  در این نظرسنجی ها به رقابت پرداخته  و یک شبه تاثیر مورد نظر خود را بر نظر سنجی گذاشته اند.

 

بانی فیلم در پی آن است که مشکل فنی ایجاد شده در این نظرسنجی را برطرف کند تا نظر هر کاربر تنها یکبار نمایش داده شود در غیر این صورت از نظر آنها هیچ ارزشی برای این نظر سنجی وجود ندارد.

 

با نگاهی به نظرسنجی سایت خبرآنلاین نیز متوجه می شویم سریال «پایتخت2» از میان مجموعه های نوروزی با اقبال بیشتری مواجه بوده و بعد از آن نیز مخاطبان «کلاه قرمزی» را پسندیده اند.

 

سایت خبرآنلاین بر این اعتقاد است که نتایج نظرسنجی ها تا حد امکان صحیح و قابل اعتماد است و هر کاربر تنها یکبار در این سایت امکان نظر دادن را داشته است اما در دنیای پر رمز و راز مجازی هر اتفاقی  از قبیل دستکاری در نتایج نظرسنجی ها نیز امکان پذیر است  و نمی توان گفت این کار خالی از اشکال انجام شده است.

 

بررسی های مرکز تحقیقات صداوسیما برای تجلیل از برنامه سازان نوروزی ملاک است

 

داوود نعمتی انارکی مدیر روابط عمومی معاونت سیما در گفت و گو با خبرنگار ما در خصوص نظر سنجی های برگزار شده برای سریال های نوروزی بیان کرد: نظرسنجی هایی که در سایت ها برگزار می شود از نظر صداوسیما اعتباری ندارد و ما نیز به آنها اکتفا نخواهیم کرد اما هر ساله بعد از پایان مناسبت هایی همچون نوروز و یا ماه رمضان مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما با توجه به المان هایی همچون رعایت اصول برنامه سازی و نقاط قوت و ضعف ساختاری مجموعه های تلویزیونی و برنامه ها را مقایسه می کند که نتیجه آن به مدیران و سازندگان آن اعلام می شود.

 

وی در خصوص مبنای تجلیل از برنامه سازان مناسبتی بیان کرد: معاونت سیما نیز بر اساس نتایج بررسی مرکز تحقیقات مجموعه برتر را انتخاب خواهد کرد که در این بررسی طبق شیوه های علمی و اثبات شده عمل خواهد شد که یک بخش از آن به نظرسنجی از میان مخاطبان مرتبط می شود.

 

پخش تیزر و بوق و کرنای رسانه ای تاثیری در جذب مخاطب ندارد

 

داوود هاشمی یکی از تهیه کنندگان سریال های مناسبتی در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس در خصوص تاثیر نظرسنجی ها بر عملکرد سازندگان بیان کرد: افرادی که مجموعه های مناسبتی می سازند خیلی دوست دارند بدانند در این ماراتن انجام شده تا چه اندازه موفق بوده اند و اطلاع از این مساله تاثیر بسزایی در روند ساخت کارهای بعدی آن ها دارد.

 

هاشمی درخصوص نحوه برگزاری نظرسنجی ها اعلام کرد: از نظر من نظرسنجی هایی که از طرف سازمان صداوسیما انجام می شود به دلیل اینکه علاوه بر راه های مختلف اعم از اینترنتی، پیامکی  از مراکز صداوسیما در مراکز استان ها و نیز به صورت میدانی نظرات مخاطبان در سراسر کشور جمع آوری می شود و از نوعی دقت و صحت برخوردار است.اما نظرسنجی هایی که در رسانه های مختلف اعم از سایت ها و روزنامه ها انجام می شود قابل اعتماد و اطمینان نیست چرا که استانداردهای علمی برگزاری نظرسنجی در آنها رعایت نمی شود.

 

این تهیه کننده تلویزیون ادامه داد: من به عنوان تهیه کننده اگر 10 درصد برنامه ام بیننده داشته باشد در نوع کار خودم باید تردید و تجدیدنظر کنم از نظر من حتی برای مخاطب نیز دانستن اینکه کدام مجموعه تلویزیونی پرمخاطب است حائز اهمیت است.

 

وی اظهار داشت: با گذشت 2 الی 3 قسمت از هر مجموعه تلویزیونی مخاطب انتخاب خود را خواهد کرد و پخش تیزر و یا بوق و کرنای رسانه ای تاثیر چندانی در جذب مخاطب نخواهد داشت بلکه مهم قصه و شاکله اصلی داستان است که بیننده را به خود جذب می کند.

 

گفتنی است با توجه به تنایج اعلام شده تاکنون سریال «پایتخت2» در نوروز 92 از اقبال بیشتری در جذب مخاطب داشته است.

 

انتهای پیام/ع.ت - ب.ب 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.