یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰

گزارش از تمرین نمایش «افسانه آه..»/

یک پرده نمایش برای عروسک گردانی و آواز خوانی

نمایش افسانه اه

سینماپرس-گروه هفت هنر/وقتی بازرگانی قول سوغاتی می دهد و آن را گم می کند حال و هوایش عوض می شود و گروه افسانه آه این حال و هوا را روایت می کند از تمرین تا روی صحنه با این گروه همراه می شویم.

به گزارش خبرنگار تئاتر سینماپرس، نمایش «افسانه آه...»  کاری است در ژانر کودک که در خلاصه، داستان اینگونه مطرح شده که بازرگانی به سه دختر خود قول داده که در بازگشت از سفر برایشان سوغاتی بیاورد سوغات دختر سوم که طبق قرار شاخه گلی بوده را گم می کند غمگین می شود و آه می کشد آه می آید و برایش شاخه گل را می آورد اما شاخه گل را به این شرط به بازرگان می دهد که بعدا در ازایش چیزی از او بگیرد بازرگان می پذیرد...

 

در این نمایش وقتی به پشت صحنه نمایش می روی محمد بحرانی، مهران نائل، مرجان راغب مشغول نواختن ساز هستند و هر سه شان حین نواختن ساز همسرایی هم می کنند، بحرانی علاوه بر بازی گردانی عروسک، صداپیشه عروسک دوالپا و نوازنده تنبک،مهران نائل نوازنده سه تاروصدا پیشه آقا و مرجان راغب تنظیم کننده موسیقی و نوازنده سنتور این گروه هم هست. که نشان می دهد هنرمندان این نمایش چند بعدی هستند. در مدتی کوتاه که گروه مشغول استراحت بودند سراغ آنوش عزیزی که کارگردانی این نمایش را عهده دار است رفتیم و درباره این اثر نمایشی اش با او هم کلام شدیم.

 

عزیزی که به گفته خودش بیشتر بازیگر بوده دانش آموخته  دراماتورژی است و در آلمان نمایش خرس پاندا را به صورت دو زبانه اجرا کرده است و «افسانه آه» را نیز علاوه بر اجرای ایران برای اجراهای بین المللی هم در نظر گرفته است.

 

وی در مورد دلیل اجرای این نمایش برای دیگر کشورها گفت: در حقیقت می خواستم با ساخت این اثر، نمایشی با عناصر ایرانی(پرده خوانی و تعزیه) را به آن طرف مرزها معرفی کنم و قرار است در اجرای عمومی به یک پختگی ای برسیم تا در اجرای خارج از کشور مشکلی نداشته باشیم.

 

وی همچنین در مورد سابقه کار با این گروه اضافه کرد: با این گروه در دوران دانشجویی کار می کردیم و الان هم این افتخار نصیبم شد تا این همکاری ادامه دار شود و همه به دلیل اینکه از قبل با یکدیگر همکاری داشته ایم به خوبی از توانایی های یکدیگر مطلع هستیم و همین به پیش برد کار کمک دو چندانی می کند.

 

عزیزی ادامه داد: این طور تصمیم گرفته شده در عین حال که افسانه آه را به صورت عروسکی تعریف می کنیم عروسک گردان های ما به صورت نمایش گرانی ایرانی بیایند و پرده خوانی و نمایش نامه خوانی شان را شروع و به اتمام برسانند و بین خودشان هم ارتباطاتی وجود داشته باشد. «افسانه آه» ده بازیگر اصلی دارد و همه این تعداد بازیگران از صحنه خارج نمی شوند و با هم نمایش را اجرا می کنند و همه چیز تلفیقی است در حقیقت قصد نشان دادن کار گروهی را داریم.  قصه کلی نمایش برگرفته از «افسانه آه» است که روایتگر بازگشت پدری از سفر و بازکردن سوغات برای دخترانش است. مخاطب این نمایش می تواند از سنین دوازده سال به بالا باشد اما اساسا کار برای مخاطب کودک نیست.

 

عزیزی انتخاب موسیقی را یکی از ارکان اصلی این نمایش دانست و افزود: همه عناصر بر اساس محدودیت ها بوده است و به این دلیل که می خواهیم کار را به خارج از مرزها ببریم بالطبع نمی توانیم گروه موسیقی مجزایی داشته باشیم و باید با افرادی کار می کردیم که علاوه بر بازیگری توانایی خوبی هم در زمینه موسیقی داشته باشند در کل همه گروه این توانایی را دارند و همه شان بر این اساس انتخاب شدند.

 

نمایش افسانه آه

او درباره حس نوستالژی ای که در ملودی های این نمایش وجود دارد گفت: سعی شده موسیقی به فضای آثار ایرانی نزدیک باشد و نوستالژی هم دارد و اگر هم برگرفته از ملودی های قدیمی هستند که شنیده شده اند دوباره و توسط ساز متفاوتی تنظیم خواهند شد.

 

مرجان راغب در کنار مهران نائل و محمد بحرانی گروه موسیقی این نمایش را تشکیل می دهند و هر سه در کنار هم فضای قصه های قدیمی ایرانی را به مخاطب القا می کنند،عزیزی هم در این حین نکاتی را به آنها یادآور می شود و چندین بار نوع نواختن ملودی ها را تغییر می دهند تا به نتیجه مطلوب برسند.

 

سنتوری که راغب برا یکودکان می نوازد

 

مرجان راغب که فارغ التحصیل موسیقی است اولین کار نمایشی و موسیقی صحنه اش را با گروه آنوش عزیزی تجربه می کند.او که به گفته خودش از سال ها پیش با گروه های موسیقی سنتی بسیاری کار کرده از همکاری با عزیزی چنین گفت: کارگردان این نمایش برای موسیقی اثرش که نمایشی از قصه های قدیمی ایران بود موسیقی سنتی را در نظر گرفت و من هم بر اساس موسیقی های ایرانی شروع به تنظیم قطعات کردم که در واقع هر بخش آن در یک دستگاه است و در تمام دستگاه ها گردش داریم از شور گرفته تا ماهور،دشتی،چهار گام و ... و بخش هایی هم برای اینکه از یکنواخت بودن فاصله بگیریم از موسیقی کلاسیک استفاده کردیم و بنا بر محدودیت هایی که داشتیم از بازیگران برای نواختن سازها بهره بردیم.

 

او درباره اینکه چقدر سعی شده تا موسیقی به کار گرفته شده به حس افسانه های کهن ایرانی نزدیک شود گفت: این موضوع در تقابل با دیالوگ های بازیگران اتفاق می افتاد و بر طبق آن من هم ملودی ها را تغییر می دادم ضمن اینکه با توجه به شنیده هایمان از افسانه های قدیمی می دانیم که دستگاه های ماهور برای القای حس گذشته در ذهن مخاطب پررنگ تر هستند و همین شد تا از آن استفاده کردیم.

 

نمایش افسانه آه

راغب ضمن اشاره به موسیقی بخشی از نمایش که به شکل تعزیه اجرا خواهد شد گفت: این بخش کاملا فضای تعزیه دارد که همه مخاطبین آن را شنیده اند آدم بد قصه در چهار گاه و مخالف می خواند و آدم خوب در همایون می خواند و این همیشه در تعزیه های ما وجود داشته و ریتم تند دو ضربی بوجود خواهد آمد.

 

او در پایان ضمن اشاره به استقبال مخاطب از این نمایش افزود: فکر می کنم جذابیت این کار برای مخاطب هم در بخش موسیقی است و هم در بخش خود نمایش و بازی بازیگران و عروسک گردانی است و نباید این دو را در استقبال مخاطب از هم منفک کرد.

 

امروز عروسک هایی که قرار است برای اجرای اصلی مورد استفاده قرار بگیرند حاضر نیستند و گروه به ناچار توسط چند پارچه سر و بدن عروسک ها را به شکل آدم درآورده اند.صحنه ای که الان گروه در حال تمرین اش هستند مربوط به مناظره بین دو عروسک دختر اول و دختر دوم است که در اصل دو کبوتر اند.

 

با از کلاه قرمزی تا افسانه آه

 

امیر سلطان احمدی که بیشتر در کارهای عروسکی نظیر کلاه قرمزی وشهرموشها ... حضور داشته در این اثر نمایشی نقش آه،پسر اژدها و پسر حاکم را بازی می کند که در سه بخش و سه پرده جدا از هم است و در سایر قسمت های نمایش به عنوان عروسک گردان حضور دارد. بخشی از نمایش را به صورت عروسکی برای سایرین روایت می کنیم که داستان اصلی افسانه آه است و قرار بود که قصه ای دیگر بین عروسک گردان ها باشد که هنوز به این بخش نپرداختیم.

 

احمدی ضمن اشاره به استقبال مخاطب از این گونه آثار نمایشی اظهار داشت :مشکلی که ما از روز اول داشتیم این بود که بر طبق کارهایی که در گذشته انجام داده بودم فکر می کردم شاید ذهنیت تماشاگر از من به گونه ای دیگر است از جمله اینکه بازیگر باید هم عروسک گردان می بود و هم گوش موسیقی خوبی می داشت.

 

عروسک گردان پسرعمه زا ادامه داد: تا به حال نمایش های موفق بی کلامی مثل «تا یک بشمار» زهرا صبری داشته ایم اما معتقدم که بهترین کاری که می توانیم برای جذب مخاطبان جهانی انجام دهیم همین بی کلام بودن اثر است اما در هر صورت معتقدم اگر نمایشی طنز بود قطعا طیف مخاطبان بیشتری ما را همراهی می کردند.

 

نمایش افسانه آه

میثم کریم پورو پریناز لطف الهی به همراه یکدیگر عروسک اون خواهر و مهناز خطیبی،معصومه کاظمی عروسک این خواهر و ندا عزیزی هم عروسک .... را در دست دارند.

 

در کنار کمال تبریزی با گروه سازهای کوبه ای

 

محمد بحرانی فارغ التحصیل بازیگری است و در این سالها بیشتر در ژانر کودک فعال بوده ضمن اینکه کارهای بزرگسال هم داشته است.بحرانی یکی از اعضای اصلی گروه نمایش افسانه آه است که علاوه بر نواختن ساز تنبک صداپیشه و عروسک گردان عروسک دوالپا نیز هست.

 

او که به دلیل تداخل کاری با فیلم جدید کمال تبریزی به گفته خودش به نسبت سایرین کمتر درتمرین های گروه تئاتر افسانه آه حضور پیدا کرده از حضور خود چنین گفت: در این اثر نمایشی یک سری از سازهای کوبه ای را می نوازم و یکی از عروسک ها(دوالپا) را هم بازی می دهم و هم صدایش را می گویم.

 

بحرانی در ادامه افزود: تا به حال به طور حرفه ای کار موسیقی نکردم اما در منزل یک ساز کوبه ای به نام کونگا دارم .اما متاسفانه به علت نامنظم بودن کارهای نمایشی هیچوقت نتوانستم موسیقی را به طور جدی ادامه بدهم و فکر کنم حسرتش تا ابد بر دلم بماند.

 

وی درباره استقبال مخاطبان از این اثر نمایشی گفت: مخاطب این کار می تواند از طیف های مختلفی باشد چراکه رگه هایی از تعزیه را هم در نمایش داریم و با توجه به اینکه همه بچه ها در این مدت به شدت برای کار زحمت کشیده اند مطمئنا با استقبال خوبی هم مواجه خواهد شد.

 

صداپیشه عروسک ببعی وآقای همساده در مجموعه کلاه قرمزی درباره متن افسانه آه چنین گفت: نویسنده کار امید صادقی است که از دوستان قدیمی و هم دوره ای دانشگاهم هست  به عقیده من به خوبی از عهده نگارش متن برآمده و من به شخصه متن اثر را دوست دارم.

 

بحرانی در پایان ضمن اشاره به همکاری با گروه تولید شهر موش های  دو درباره اولویت کاری این سال هایش گفت: در این چند ساله اخیر بیشتر تمرکزم روی صداپیشگی و گاه نویسندگی و ترانه نویسی برای کودک بوده است. البته به زودی مجموعه ی طنز بزرگسالی به نام کرکره از شبکه ی سه سیما پخش می شود که من در آن هم بازیگر بودم و هم مشاور کارگردان و هم عضو گروه نویسندگان.

 

مهناز خطیبی فارغ التحصیل رشته بازیگری از دانشگاه تهران است که غیر از فعالیت در کارهای نمایشی و البته عروسکی تا به حال در کارهایی چون هشت لحظه(زهراصبری)،وین راه بی نهایت(محمودعزیزی)، کنسرت حشرات(مریم سعادت)، لمنوس( کارمشترک ایران و مکزیک)،ادیپ شهریار( کار مشترک ایران و فرانسه) و... حضور داشته و نویسندگی را هم در کارنامه اش دارد.

 

مترجمی که با شب بو ها همراه شد

 

خطیبی درباره نمایش افسانه آه به خبرنگار سینماپرس گفت: «افسانه آه» کاری گروهی است و همه اعضای گروه در هر صحنه نقشی دارند حال بلند و حال کوتاه و یا گاهی فقط جهت همراهی و رنگ آمیزی مضمون روایی و موسیقایی در آن صحنه. من و دوستانم «ندا عزیزی» و «معصومه کاظمی» برای بازی دادن نقش  «شب بو» در این قصه در کنار هم قرار گرفتیم؛ شب بو دختر جوان داستان ماست که آه او را از آغوش خانواده جدا می کند و ادامه ی نمایش، داستان مسیری است که او پس از این جدایی طی می کند.

 

مترجم کتاب آندروماک(اوریپید) که یکی از نمایش نامه های برتر جهان است، درباره اینکه در این نمایش عروسک گردانی را در کنار بازیگری جلو می برد چنین ادامه داد: در بعضی از صحنه ها این دو کاملاً از هم تفکیک شدند ولی بعضی لحظه ها هم کار سخت می شود، چون مجبور هستم در حین گرداندن عروسک "شب بو" که شخصیتی عاطفی است، در نقش خودم- به عنوان عروسک گردان- هم در کنارش حاضر شوم یا در خوانش ها و آوازها، گروه را همراهی کنم در حالیکه "شب بو" جایی نشسته و در عالم خیال خودش سیر می کند. کار کمی مشکل می شود ولی خوب به هر حال تئاتر است و تمرین، تمرین و تمرین!

 

خطیبی در ادامه افزود: با شیوه ای نظیر این کار- پر از رنگ و سبک و موسیقی- تا حدودی آشنایی دارم، اما هیچکدام به این شکل با قدرت نبوده اند .در گذشته کار مشترکی با مکزیک داشتیم که مثل همین همراه با آواز،موسیقی و شیوه ی روایی بود اما عروسک در آن نقشی نداشت ضمن اینکه فضا هم از فضای موسیقی سنتی ایرانی دوربود. به هر حال تجربه ی دلپذیری است و امیدوارم که تماشاچی هم این حال و هوا را در شب های اجرا تجربه کند.                                

                                     

او درمورد تاثیر گذاری موسیقی و آواز در این نمایش روی استقبال مخاطب گفت: تماشاچی های ما حتماً از گروه های مختلف اجتماعی با سلیقه های متفاوت می آیند و کار ما را به تماشا می نشینند. سعی می کنیم که حواسمان به سلیقه های متنوع آدمها باشد از کسانی که عاشق موسیقی سنتی و اصیل ایرانی هستند گرفته تا دوستانی که در جستجوی شنیدن سبک ها و شیوه های تازه و حتی کمتر آشنا هستند. بنابراین امیدواریم آنچه به تماشا در می آید، بر گوش جان و خاطرشان بنشیند.

 

از تلویزیون تا صحنه تئاتر

 

مهران نائل که از بازیگران تئاتر و البته تلویزیون هم هست در این نمایش یکی از اعضای گروه موسیقی، بازیگردانان عروسک و صداپیشه است او درباره این نمایش به خبرنگار ما گفت: گروه جمعی واقعا صمیمی و دوستانه است و همه برای کمک به یکدیگر آمدیم اولین عنصری که با آن مواجه شدیم موزیکال بودن کار بود و اینکه یک سری نوازنده احتیاج دارند و بر آن شدیم تا از سازها و توانایی های مان در جهت پیش برد کار استفاده کنیم و از جلسه سوم من سه تار آوردم و الان هم یکی از اعضای گروه موسیقی هستم.

 

نائل تلفیق شعر و موسیقی در این نمایش را چنین توضیح داد : من در گذشته کار موزیکال کردم اما نه به این شکل چراکه افسانه آه کار بسیار جدی ای هست و حداقل در توان من نیست و تمام تلاشم را به کار بستم که آنچه مدنظر کارگردان است را اجرا کنیم.

 

وی درباره تجربه بازیگری در سریال هایی نظیر در مسیر زاینده رود،عملیات ۱۲۵،راستش را بگو، و .... گفت: به هر حال منبع درآمدم از کارهای تصویری است و عشق و علاقه ام  تئاتر است در حال حاضر هم کارهای تصویری ام را دارم اما این نمایش هم پیشنهاد خوبی بود که در کنار هم دانشکده ای های خوبم برای چنین اثری دور هم جمع شویم.

 

وقتی مجسمه ساز می خواند

 

میثم کریم پور فارغ التحصیل مجسمه سازی از دانشکده تهران که کارنامه کاری اش بیشتر در حوزه تئاتر است او در این نمایش نقش پدر یا همان بازرگان را دارد که آه دخترش را می رباید.

 

او درباره خوانندگی در این اثر نمایشی گفت: به طور حرفه ای خوانندگی نمی کنم اما به واسطه دوستانی که در دانشگاه داشته ام کمی از این حیطه می دانم. این داستان ها همان هایی هستند که ما در فرهنگ مان با آنها بزرگ شدیم اما الان خیلی از آنها دور شدیم در کل درباره این داستان ها یک سری پیش زمینه ذهنی داریم که حس خوبی را به ما منتقل می کند به نظرم بهتر است از همین افسانه های ایرانی در آثار نمایشی استفاده شود تا نمونه های خارجی که به اجبار در فرهنگ ما جای گرفته است.

 

از دیگر عوامل این نمایش می توان به عروسک گردانان و بازیگران:

 

سهیلا باجلان(بازیگر زن آقا و کلفت)، محمد بحرانی(دوالپا)، مهناز  خطیبی(شب بو)، امیر سلطان احمدی(آه،پسر اژدها و پسر حاکم)

معصومه کاظمی(این خواهر)، میثم کریم پور(بازرگان)، پریناز لطف الهی(اون خواهر)، مهران نائل(آقا)

ساخت عروسک:سهیلا باجلان

طراح صحنه : امیر زاغری

طراح لباس:سحر رشیدیان

موسیقی:مرجان راغب

مدیر تولید،دستیار کارگردان و برنامه ریز:آرش فصیح

منشی صحنه و دستیارطراح لباس:مریم جلالیان

دستیارعروسک ساز:ندا عزیزی و ... اشاره کرد.

 

----------------------------------

گزارش از مائده میرفندرسکی

 

 

انتهای پیام/ن.ف

 

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.