دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۳
روحالله سهرابی:
قصد بیان حرف های متفاوتی را در"محدوده ابری" داشتم
کارگردان "محدوده ابری" در نشست این فیلم گفت: هیچگاه به دنبال آزار مخاطب نبود ام بلکه قصد بیان حرف های متفاوت را داشتم و البته احترام به مخاطب جزو اهداف اولیه و اصلی سازندگان این اثر محسوب می شود.
به گزارش خبرنگار سینمای ایران، نشست نقد و بررسی فیلم "محدوده ابری" با حضور روحالله سهرابی؛ کارگردان، ذبیحالله رحمانی؛ تهیهکننده و رضا درستکار؛ مجری و منتقد سینما شب گذشته در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
در ابتدای این نشست سهرابی؛ کارگردان در مورد چگونگی شکلگیری "محدوده ابری" گفت: ابتدا قصد داشتم فیلم "دروازهها" را به تولید رسانم اما به دلیل وضعیت ساختاری سخت، قصه احتیاج به یک پیش زمینه داشت و این شرایط سبب شد به قصه 3 اپیزودیک این فیلم رسم.
وی در ادامه افزود: "محدوه ابری" تاکید داشت که با 3 فضای مختلف و 3 گروه شخصیتی متفاوت، بیهیچ ربط ظاهری اما با ارتباط درون مایهای، درگیری آدمها با تنهاییشان را به تصویر کشد و مخاطب با دیدن آن به تفکر وا داشته شود.
کارگردان "محدوده ابری" د رپاسخ به سوال یکی حاضران مبنی بر این که چه دلیلی بر آزار عمدی مخاطب در این فیلم وجود دارد، اظهار کرد: به دنبال زدن حرف های متفاوت در این اثر بوده ام البته احترام به مخاطب جزوء اهداف اولیه و اصلی ما محسوب می شود.
به گفته وی گاهی با آزار آگاهانه، ذهن مخاطب درگیر موضوع میشود و به جای این که فیلم را از خارج ببیند، نگاهی درونی به آن خواهد داشت.
در ادامه سهرابی با بیان این که ریتم کند قصه را قبول دارد، افزود: در برخی پلانها مثل ورود زن و شوهر به ساحل برای حفظ فرم احتیاج به ریتم کندی بود و قبول دارم که در بعضی سکانسها را کورد صحنه حفظ نشده است.
همچنین رحمانی؛ تهیه کننده در مورد انگیزه خود از تهیهکنندگی، گفت: هزینه مالی در کار هنری چندان مهم نیست، بلکه صمیمیت و در کنار آن شور و شوق گروه سبب شد بنده به معرفی این افراد به عرصه هنر افتخار کنم.
این تهیه کننده و منتقد تاکید کرد: بنده با گروهی 10 نفره این فیلم را به سرانجام رساندم و با توجه به این که "محدوده ابری" دارای بار معنای است و حتی صداها نیز در فیلم ارجاعات معنایی خاص خود را دارند، برای بنده ارزش سرمایهگذاری داشت گرچه از طریق فرم حرف و پیام خود را انتقال داده است.
همچنین سهرابی در پاسخ به سوال یکی از حاضران درباره وجود لانگشاتهای فوقالعاده فیلم و اینکه آیا بهتر نبود هنر عکاسی را ادامه میداد تا فیلمسازی، اظهار کرد: بنده قصدم از این نوع فیلمبرداری، نشان دادن 3 فضای جوی متفاوت و زیبایی جغرافیایی سرزمینم بود.
وی در ادامه با اشاره به این که گروه حتی برای فیلمبرداری برخی از پلانها تا آستانه مرگ هم رفتند، افزود: در اپیزود "دریا"، چون ما از نگاه یک عکاس (شخصیت زن) ماجرا را مشاهده میکنیم، پس باید مثل او عمیقنگر و دقیق باشیم.
در ادامه این نشست، کارگردان "محدوده ابری" افزود: گاهی چیزهایی از طرف خدا به ما تحمیل میشود که بعدها به حکمت آن پی میبری و بنده در این فیلم قصد داشتم مخاطب به این نقطه برسد.
انتهای پیام/ج
ارسال نظر