«ناصر هاشم زاده» منتقد، پژوهشگر و فیلمنامه نویس سینما در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد این سوال که آیا اساساً تحقیق در سینمای ایران وجود دارد، اظهار داشت: به نظر من اصولا باید تحقیق و پژوهش در سینما وجود داشته باشد چرا که تحقیق و پژوهش ابزاری است که قصه و پاشنه آشیل یک اثر را تشکیل می دهد.
وی در ادامه افزود: اگر هر کس قبل از شروع فیلمبرداری کار خود بحث تحقیق و پژوهش را انجام ندهد طبیعتا نتیجه نهایی کارش اثر گذار و مطلوب نخواهد بود.
نویسنده فیلم سینمایی «بید مجنون» تصریح کرد: یک داستان قبل از نوشته شدن نیازمند تحقیق و پژوهش است تا بعد از آن مرحله یک فیلمنامه خوب ایجاد شود. اصلا مقوله پژوهش اثر گذار باعث می شود یک فیلمنامه خوب نوشته شود .
نویسنده فیلم سینمایی «سیب و سلما» در ادامه خاطرنشان کرد: حتی برای کارهای فانتزی و آثار سوررئال هم بحث تحقیق و پژوهش لازم است چه برسد به آثار عمیق اجتماعی و سینمای حقیقت گرا.
وی در به فیلم های روی پرده سینمای کشور اشاره کرد و گفت: اصولا در فیلم های اکران سینماها، کارگردانها از پژوهش فقط خبر را دریافت کردند و از مقوله مهم پژوهش خبری نیست . این آثار بیشتر دلها را نسبت به جامعه بدبین می کنند و این کار ثمره تحقیق و پژوهش نیست. در صورتی که به جامعه باید امید و عشق داد و یک فیلم باید بتواند نقشه راه برای آینده سینمای ما باشد.
«ناصر هاشم زاده» در پایان این گفت وگو خاطرنشان کرد: این نکته را هم نباید فراموش کرد که کار تحقیق و پژوهش صرف اصلاع رسانی صرف نیست بلکه پژوهش ابزاری برای نقشه راه آینده هر چه بهتر سینمای ایران است.
ارسال نظر