دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۵

سینما و فقدان پژوهش؛

هاشم‌زاده: هر فیلم باید یک نقشه راه برای آینده سینما باشد

ناصر هاشم زاده

نویسنده فیلم سینمایی «سیب و سلما» عقیده دارد باید به جامعه امید و عشق داد و یک فیلم باید بتواند یک نقشه راه برای آینده سینمای کشور باشد.

«ناصر هاشم زاده» منتقد، پژوهشگر و فیلمنامه نویس سینما در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد این سوال که آیا اساساً تحقیق در سینمای ایران وجود دارد، اظهار داشت: به نظر من اصولا باید تحقیق و پژوهش در سینما وجود داشته باشد چرا که تحقیق و پژوهش ابزاری است که قصه  و پاشنه آشیل یک اثر را تشکیل می دهد.

وی در ادامه افزود: اگر هر کس قبل از شروع فیلمبرداری کار خود بحث تحقیق و پژوهش  را انجام ندهد طبیعتا نتیجه نهایی کارش اثر گذار و مطلوب  نخواهد بود.

نویسنده  فیلم سینمایی «بید مجنون» تصریح کرد: یک داستان قبل از نوشته شدن نیازمند تحقیق و پژوهش است تا بعد از آن مرحله یک فیلمنامه خوب ایجاد شود. اصلا مقوله پژوهش اثر گذار باعث می شود یک فیلمنامه خوب نوشته شود .

نویسنده فیلم سینمایی «سیب و سلما» در ادامه خاطرنشان کرد: حتی برای کارهای فانتزی و آثار سوررئال هم بحث تحقیق و پژوهش  لازم است چه برسد به آثار عمیق اجتماعی و سینمای حقیقت گرا.

وی در به فیلم های روی پرده سینمای کشور اشاره کرد و گفت: اصولا در فیلم های اکران سینماها، کارگردانها  از پژوهش فقط خبر را دریافت کردند و از مقوله مهم پژوهش خبری نیست . این آثار بیشتر دلها را نسبت به جامعه بدبین می کنند و این کار ثمره تحقیق و پژوهش نیست. در صورتی که به جامعه باید امید و عشق داد و یک فیلم باید بتواند نقشه راه برای آینده سینمای ما باشد.

«ناصر هاشم زاده» در پایان این گفت وگو خاطرنشان کرد: این نکته را هم نباید فراموش کرد که کار تحقیق و پژوهش صرف اصلاع رسانی  صرف نیست بلکه پژوهش ابزاری برای نقشه راه آینده هر چه بهتر سینمای ایران است. 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.