شنبه ۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۸

نقد شفاهی/

آذین: «ابرهای ارغوانی» تکرار «جهیزیه برای رباب» است

هانیه توسلی در فیلم سینمایی «ابرهای ارغوانی» به کارگردانی سیامک شایقی

یک منتقد فیلم سینمایی «ابرهای ارغوانی» اثری متوسط به لحاظ مضمون و ساختار ارزیابی کرد و گفت: شایقی در این فیلم با دستمایه قرار دادن قصه ای نه چندان تازه همان پارامترهای قدیمی ولی به روز نشده انسانی و اخلاقی فیلم های قبلی خود به ویژه «جهیزه برای رباب» را تکرار و تاکید می کند.

«جبار آذین» منتقد و مدرس سینما در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد فیلم سینمایی «ابرهای ارغوانی» ساخته سیامک شایقی، اظهار داشت: «سیامک شایقی» کارگردان فیلم های اجتماعی که از میان خانواده مطبوعات سینمایی به سینما پیوسته و اهل حاشیه هم نیست و همیشه در آثارش در پی گفتن حرف های خوب در قالب فیلم های خوب است، این بار با فیلم سینمایی «ابرهای ارغوانی» دغدغه های اجتماعی اش را به تصویر کشیده است.

وی در ادامه افزود: او در این فیلم با دستمایه قرار دادن قصه ای نه چندان تازه فرار از خانه و خانواده همان مولفه ها و پارامترهای قدیمی و البته درست ولی به روز نشده انسانی و اخلاقی فیلم های قبلی خود به ویژه فیلم سینمایی «جهیزه برای رباب» را تکرار و تاکید می کند.

این منتقد و روزنامه نگار در ادامه تصریح کرد: این فیلمساز محترم که فاصله ساخت فیلم هایش هر سال بیشتر می شود با آنکه قادر است با ایجاد تغییراتی در فرم، پرداخت و محتوای فیلم هایش در جایگاه بالاتری بایستد اما فیلم سینمایی «ابرهای ارغوانی» نشان می دهد که علیرغم مضامین و محتوای خوب آثارش این نوع فیلم ها به سختی بالاتر از حد متوسط می رسند و «سیامک شایقی» مسیر سینما را یکنواخت و بدون سقوط می گذارند و این امر برای او که می تواند بهتر باشد، اصلا مطلوب نیست.

آذین ادامه داد: در هر صورت «ابرهای ارغوانی» اثری متوسط به لحاظ مضمون و ساختار سینمایی است و بازی های «هانیه توسلی» و «حسین یاری» امتیازی برای آن ها و این فیلم محسوب نمی شود اما تدوین خوب واروژ کریم مسیحی، فیلمبردار خوب غلامرضا آزادی، بازی خوب «بهناز جعفری» و نگاه متعهدانه «سیامک شایقی» به آسیب های انسانی و اجتماعی فیلم سینمایی «ابرهای ارغوانی» را در میان آثار سینمایی روی پرده قابل توجه نشان می دهد.

این مدرس دانشگاه  در پایان این گفت وگو، خاطرنشان کرد: امید که شاهد آثار قوی تر و بهتر این هنرمند و ایستادن او در جایگاه رفیع تر کارگردانی در سینمای ایران در آینده ای نزدیک  باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.