یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۶

با سیمرغ‌داران فیلم فجر/4

بهنام خاکسار: سیمرغ باعث افزایش پیشنهاد کار شده اما بر میزان دستمزد بی‌تاثیر است

بهنام خاکسار

بهنام خاکسار که سال گذشته موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه بصری شد، درباره اعتبار سیمرغ گفت: سیمرغ یک نوع تشویق است ولی اگر داوری این جشنواره مانند اسکار به شکلی باشد که هر صنفی براساس تکنیک، رشته مورد نظر خودش را داوری کند، باعث می شود تا ارزشمندتر شود.

بهنام خاکسار که سال گذشته موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه بصری شد، درباره اعتبار سیمرغ به سینماپرس گفت: جایزه سیمرغ یک نوع تشویق است. اگر داوری این جشنواره مانند اسکار به شکلی باشد که هر صنفی براساس تکنیک، رشته مورد نظر خودش را داوری کند، باعث می شود تا ارزشمندتر شود اما اگر در رشته جلوه های بصری قرار است یک جمعی از کارگردان ها در همه رشته ها نظر دهند و باید پلان های قبل و بعد را ببینند تا بتوانند براساس تکنیک های تخصصی آن نظر دهند.

وی ادامه داد: امسال تنوع کارها زیاد است علاوه بر چهار فیلمی که من کار کردم، فیلم هایی مثل چ و روز رستاخیز هستند که در زمینه جلوه های بصری خوب عمل کرده اند، باید داوری براساس تکنیک باشد و به نظرم سیمرغ یک جور تشویق است تا اعتبار، تجربه سیمرغ سال گذشته باعث خوشحالی من شد چراکه خوشحالم کارم دیده شد.

خاکسار با تاکید برغیر تخصصی بودن داوری جشنواره فیلم فجر، افزود: هر صنف به صورت تخصصی برای رشته خودش براساس تکنیک نظر دهد و می تواند به بین المللی کردن آن کمک کند و در سینمای ایران همه برای جشنواره فجر فیلم می سازند در حالی که در سینمای جهان به این شکل نیست بلکه به این شکل است که فیلمهایی که اکران و مورد قضاوت منتقدان قرار می گیرد به جشنواره ها راه پیدا می کند.

طراح جلوه های بصری «عقاب صحرا» خاطرنشان کرد: رئیس صنف‌ ما طی نامه ای به رضاداد درخواست کرد که داوران کارهای ما را به شکل قبل از طراحی و بعد از طراحی ببینند، اما مشخص نیست که این درخواست عملی شود یا خیر، اگر این اتفاق بیافتد در نوع داوری خیلی بهتر خواهد بود، من امسال در فیلم «طبقه حساس» بهشت را سه بعدی ساختم و به غیر از بازیگران که جلوی پرده سبز بازی کرند همه تصاویر از عکس نیست بلکه همه توسط کامپیوتر generate شده و این تکنیک اعمال شده یک نوع داوری خاص را می طلبد.

وی با اشاره به اینکه سیمرغ بر افزایش پیشنهادهایش تاثیر گذاشته است، عنوان کرد: اما اینکه گفته می شود روی دستمزدها تاثیر دارند برای من به شخصه به این شکل نبوده است، من حقیقتا درباره دستمزدها گله مند هستم، به دلیل کم بودن دستمزدها و عدم سرمایه گذاری، جلوه های ویژه سینمای ایران در حد نمایش یک انفجار باقی مانده است که باعث می شود ما نتوانیم تیم کاری تشکیل دهیم و یا از سخت افزارهای روز بهره ببریم و در نهایت باعث می شود جلوی صنعت جلوه های بصری گرفته شود.

خاکسار با اشاره به چهار فیلمی که در جشنواره فیلم فجر دارد، گفت: فیلم های طبقه حساس،مهمان داریم،شهابی از جنس نور و 50 قدم آخر را امسال در بخش مسابقه سینمای ایران دارم و فکر می کنم برای فیلم های «طبقه حساس» کمال تبریزی و «مهمان داریم» عسگرپور اتفاق خوبی برایم بیافتد، چرا که حجم تروکاژها زیادی روی آنها انجام شده است.

وی با رد نوبتی بودن برای برگزیده شدن در جشنواره فیلم فجر گفت: بعید می دانم داوری به این شکل باشد، چرا که چند دوره آقای روزبهانی موفق به دریافت سیمرغ شدند و اگر به این شکل باشد قطعا صحیح نیست.

خاکسار در پایان درباره پیشنهادش به علیرضا رضاداد گفت: به آقای رضاداد پیشنهاد دادیم که نشست تخصصی جلوه های بصری را در برج میلاد برگزار کنیم که وی نیز استقبال کرد. البته این جلسات جدای از نشست های مطبوعاتی است و به نظرم نشست های رسانه ای در داوری تاثیرگذار است و امیدوارم امسال جشنواره خوبی را داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.