دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۶

در گفت‌وگو با سينماپرس؛

شمقدری: وظیفه داشتیم از «چ» حمایت کنیم/ فیلم حاتمی‌کیا بخشی از ادای دین ما به شهداست

شمقدری در جشنواره فیلم فجر در برج میلاد

جواد شمقدری که برای دیدن فیلم «چ» به برج میلاد آمده بود درباره این فیلم گفت: احساس كردیم كه وظیفه است از «چ» حمایت كنیم، میرعلایی و دوستان پای فیلم خوب ایستادند و كار به شكل خیلی خوبی جلو رفت و به نظر می‌رسد صحنه های جلوه های ویژه بخش كامپیوتری آن در سینمای ایران اتفاق جدیدی باشد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، صبح امروز فیلم سینمایی «چ» به كارگردانی ابراهیم حاتمی كیا در كاخ جشنواره به نمایش درآمد. از آنجائیكه این فیلم محصول بنیاد سینمایی فارابی دولت گذشته است بهانه‌ای شد كه با جواد شمقدری مصاحبه‌ای درباره بسترسازی برای ساخت فیلم با مضمون دفاع مقدس داشته باشیم.

جواد شمقدری در گفت‌وگو با سینماپرس درباره چگونگی بسترسازی برای ساخت فیلم های با مضمون دفاع مقدس گفت: مهم‌ترین مسئله این است كه ذهن و نگاه فیلمسازان را به موضوعات پراهمیتی مثل دفاع مقدس،‌ جریان مقاومت، بیداری اسلامی و به خصوص تاریخ انقلاب اسلامی جلب كنیم. این امر نیازمند این است كه در حوزه های نظری و پژوهشی كار شود و به یك نوعی دغدغه‌‌مندی ایجاد شود.

وی افزود: مرحله بعدی فرآیندهایی است كه باید از فیلمساز و فیلمنامه نویس حمایت شود، این حمایت ها در مرحله تحقیق و پژوهش و مسائل تحلیلی كه پشت هر قضیه‌ای مطرح می شود باید پشتیبانی شود، خصوصا در مرحله تهیه ساخت مورد حمایت قرار بگیرد.

رییس سازمان سینمایی سابق خاطر نشان كرد: به دلیل اهمیت این موضوعات دستورالعملی آمده بود كه مشخصا ساختاری تعریف شود كه این نوع سینما را مورد حمایت ویژه قرار دهد و در همین راستا ما به دنبال این بودیم كه بنیاد سینمای مقاومت و انقلاب اسلامی را راه اندازی كنیم كه مرحله اول آن انجام شد ولی در نهایت به دلیل تغییر مدیریت‌ها فعلا متوقف مانده است.

شمقدری با اشاره به پخش و عرضه این فیلم‌ها افزود: این نوع فیلم ها را متناسب با ساز و كارهای خودش در نظر بگیریم از جمله اینكه در فضای رسانه و نقد مورد توجه قرار بگیرد، كارشناسان سینما و منتقدین كه مباحث مختلفی را در حوزه سینما مطرح می كنند به این سینما توجه ویژه‌ای داشته باشند، چون ما یك فرآیندی به اسم مخاطب سازی هم داریم، ما می‌بینیم كه جریان سینمای جشنواره‌ای و روشنفكری غرب مخاطب سازی خودش را انجام می دهد. علاقه مندی و شیفتگی را در مخاطب خودش ایجاد می كند كه به این نوع سینما رغبت نشان بدهند اما متاسفانه احساس می كنیم كه كمتر جریان رسانه ای ما چنین جذابیتی را در بین مخاطبین سینمای ایران و مردم ایران ایجاد می كند.

وی یادآور شد: بخشی از اتفاقات و استقبال آنها ناشی از تبلیغاتی است كه در حوزه نقد و طرح مباحث كارشناسی در مخاطب تشنگی ایجاد می كند كه مخاطب را ترغیب به دیدن فیلم‌ها می كند و ما در حوزه سینمای مقاوت و بیداری نیازمند چنین فرآیندی هستیم، مجموع این شرایط به سمتی خواهد رفت كه اجازه می دهد فیلم‌های مقاومت،انقلاب و بیداری اسلامی مورد توجه قرار گیرد.

كارگردان «طوفان شن» ادامه داد: البته ما در طول سال‌های گذشته خوشبختانه آثار ارزشمند و خوبی را داشتیم كه ارزیابی من به این شكل خواهد بود كه امسال نمونه هایی داریم كه در حوزه دفاع مقدس جزو شاخص ترین فیلم ها است و این ظرفیت وجود دارد كه ما از ارزش‌های كارها صحبت كنیم و مخاطب سازی كنیم كه امیدواریم با توجه به این فرآیندها برای سینمایی كه همیشه در طول سال های گذشته آثاری داشتیم كه به لحاظ محتوایی و خلق زیبایی ها و ارزش‌های جدید گل سرسبد سینمای ایران بوده و ان شاالله این سینما قدرتمندتر از گذشته به حیات خودش ادامه دهد.

شمقدری درباره فرآیند ساخت «چ» گفت: حاتمی كیا این فیلمنامه را از قبل داشت و زمانی كه متوجه شدم با وجود علاقه‌اش فیلمنامه شهید چمران را هم دارد به وی پیشنهاد ساخت این فیلم را دادیم و گفتیم ما حمایت خواهیم كرد. البته حاتمی كیا در آن مقطع قصد داشت فیلم دیگری را بسازد و فیلمسازی است كه نگاهی به شرایط روز و زمانه دارد. عده‌ای نسبت به فیلم  اخیرش که تاكنون فرصت اكران پیدا نكرده نقد داشتند، اما خوشبختانه حاتمی‌كیا بلافاصله تجدید قوا كرد و اصطلاحا یك یا علی گفت و با همه تجربیاتشان و علاقه مندی «چ» را ساخت.

وی افزود: ما هم احساس كردیم كه وظیفه است حمایت كنیم، میرعلایی و دوستان پای فیلم خوب ایستادند و كار به شكل خیلی خوبی جلو رفت و به نظر می رسد صحنه های جلوه های ویژه بخش كامپیوتری آن در سینمای ایران اتفاق جدیدی باشد. ضمن اینكه مقطع خاصی از انقلاب را دستمایه كار قرار دادند كه می تواند برای نسل جدید ما كه از اتفاقات و حوادث سال های اول انقلاب به خصوص بحث تجزیه طلبی كه در كردستان شكل گرفته بود تصویر خوبی ارائه دهد. نسل جوان بداند چه لحظات و روزهایی را ما پشت سر گذاشتیم و به خصوص نقش رهبری امام و نفس مسیحایی ایشان در این فیلم بسیارخوب جلوه كرده است. امیدواریم كه فیلم «چ» بخشی از دِینی كه همه ما نسبت به شخصیت بزرگی همچون شهید چمران، فلاحی و وصالی داریم را ادا كرده باشد.

شمقدری با اشاره به فیلم های جشنواره امسال گفت: نزدیك پنج فیلم را در دوره خودم دیدم و بقیه را در این دوره دارم می بینم، فعلا زود است كه درباره كلیت آن نظر دهم اما به نظرم به اهدافی مثل تنوع ژانری با رعایت دغدغه ها، حساسیت های جامعه و به نوعی خلاقیت های هنری در فیلم تجلی داشته باشد را رسیده ایم كه فیلم ساز احساس آزادی كند و بتواند راحت كار كند. در عین حال در قالب های محتوایی حدودی كه باید رعایت شود را فیلمسازان رعایت كنند، تا اینجای جشنواره كه فیلم ها را دیدم رعایت شده است و فیلم هایی هم بودند كه مشكل خاصی داشتند كه تیم جدید مدیریتی تشخیص دادند می تواند اكران شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.