شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۳

با منتقدان در کاخ جشنواره

خرازی‌ها: «اشباح» به آفت شتابزدگی مبتلا است

اشباح

یک منتقد با بیان اینکه «اشباح» مثل سایر ساخته های پیشین مهرجویی بیشتر فیلم شخصیت است تا اجرا ، گفت: فیلم به آفت شتابزدگی مبتلا می شود اما حاصل کار راضی کننده است.

شهرام خرازی ها، منتقد سینما که صبح امروز در مرکز همایش های برج میلاد به سر می برد در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد فیلم سینمایی «اشباح» ساخته داریوش مهرجویی، اظهار داشت: فیلم جدید داریوش مهرجویی اقتباسی است آزاد از نمایشنامه معروف «اشباح» نوشته هنریک ایبسن. نمایشنامه ایبسن برای اجرای روی صحنه نوشته شده است اما مهرجویی در «اشباح» ثابت می کند که می تواند از متون کلاسیک تاثیر برای تصویرسازی در سینما بهره برداری کند.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در ادامه خاطرنشان کرد:  فیلم به وضوح در بخش نخست خود که به دوران قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی مربوط می شود ، موفق تر است. «اشباح» مثل بیشتر آثار پیشین سازنده اش بیشتر شخصیت است تا فیلم ماجرا و حادثه.

خرازی ها در ادامه تصریح کرد: روایت تصویری مهرجویی از یک خانواده فاسد و رو به زوال در «اشباح» فاقد پیچیدگی های روانشناختی مورد انتظار از اوست. شخصیت ها فاقد عمق هستند اما سطحی هم نیستند. رخدادها در پیوند یافتن با یکدیگر کاستی هایی دارند.

این منتقد و روزنامه نگار در ادامه افزود: «اشباح» بیشتر فیلم اجرا است تا فیلم متن. مهرجویی در اجرا موفق است. بارزترین امتیاز «اشباح» را باید در فضاسازی آن سراغ گرفت. بی شک عمده ای از این فضاسازی موفق مدیون فیلمبرداری سنجیده محمود کلاری است. ضمن آنکه نمی توان منکر نقش تاثیرگذار طراحی صحنه و لباس و انتخاب درست لوکیشن های داخلی و خارجی نیز در این زمینه شد. چهره پردازی فیلم نیز جزء نقاط قوت آن است بالاخص گریم امیر علی دانایی و مهتاب کرامتی که کاملاً با نقش تطابق داشت.

وی در ادامه افزود: کاراکتر مازیار تداعی گر شخصیت عاصی و ناراضی رمانهای داستایسفکی بود. فیلم به آفت شتابزدگی مبتلا است اما حاصل کار من حیث المجموع راضی کننده است.

شهرام خرازی ها در پایان این گفت وگو، خاطرنشان کرد: در پایان باید به نقش پررنگ و تاثیرگذار جهانگیر کوثری به عنوان تهیه کننده اشاره کنم. حضور حرفه ای وی در جای جای فیلم منعکس شده است ضمن آنکه از کنار فرم و محتوا ادیبانه وحیده محمدی فر که بخوبی بر روی تصاویر فیلم نشسته اند نیز نمی توان به راحتی گذشت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.