دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۸

در گفت وگو با سینماپرس مطرح شد

نگرانی های جدی پوران درخشنده از ادامه فعالیت قاچاقچیان فیلم و نمایش های غیر مجاز در شبکه های ماهواره ای

پوران درخشنده کارگردان در نمایی از پشت صحنه فیلم سینمایی «هیس دختران فریاد نمی زنند»

کارگردان «هیس دخترها فریاد نمی زنند» معتقد است: انتشار زود هنگام فیلم های روی پرده در شبکه نمایش خانگی از سر اجبار است و لطمه جبران ناپذیری به سینما می زند

به گزارش خبرنگار سینماپرس، همزمان با ورود فیلم های سینمایی به شبکه نمایش خانگی بسیاری از شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و حتی خارجی بدون پرداخت حق کپی رایت آن به تهیه کننده فیلم به سرعت آن را پخش می کنند و تهیه کنندگان داخلی این موضوع را ناشی از خلاء های قانونی اکران، نقصان های موجود در پخش داخلی و عدم رعایت قانون کپی رایت در داخل کشور می دانند.

پوران درخشنده، کارگردان سینما در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد تبعات انتشار زود هنگام فیلم های روی پرده در شبکه نمایش خانگی و نیز شبکه های ماهواره ای گفت:ما قانون کپی رایت نداریم و وقتی فیلم وارد شبکه نمایش خانگی می شود بسیاری از کانال های تلویزیونی ایرانی خارج از کشور با خرید یک سی دی فیلم بدون آنکه به تهیه کننده و یا پخش کننده آن فیلم مبلغی بپردازند آن را در شبکه های خود پخش می کنند و این برای تهیه کننده ها یعنی ضرر زیرا با توجه به اینکه در ایران بسیاری از شبکه های ماهواره ای دیده می شوند لذا فیلم هم از این طریق به راحتی بجای سینما در خانه ها تماشا می شود.

کارگردان فیلم سینمایی «هیس دختران فریاد نمی زنند» گفت: درست است که تهیه کننده خودش فیلم را قبل یا به محض پایان اکران در اختیار شبکه های پخش نمایش خانگی قرار می دهد اما این امر به دلیل وجود خلاء های قانونی در زمینه کپی رایت در ایران و پیشگیری از ضررهای بیشتر صورت می گیرد تا مبادا فیلم بطور قاچاق تزیع شود.

کارگردان «پرنده کوچک خوشبختی» در ادامه توضیح داد: وقتی فیلمی در سینما با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه است تهیه کننده از سر اجبار و به دلیل پرهیز از برخی سوء استفاده ها در  ورود سریع و غیر مجاز فیلم به شبکه های قاچاق مجبور است بلافاصله یا هنگام نمایش، فیلم را در اختیار شبکه های رسمی نمایش خانگی قرار دهد که واضح است با این ریسک بازگشت سرمایه اصلی هم به خطر می افتد.

وی در توضیح بیشتر خاطر نشان کرد: از سویی همه تهیه کننده ها در ایران نگران این هستند که فیلمشان قبل از شبکه نمایش خانگی وارد بازار قاچاق شود و از سوی دیگر می دانیم که پخش کنندگان شبکه نمایش خانگی در قراردادهای خود مفادی دارند که فیلم تا پایان زمان مقرر نباید در هیچ تلویزیون یا شبکه دیگری پخش شود و اگر فیلم همزمان با این قرارداد از یک شبکه ماهواره ای به هر دلیل پخش شود یا پولی بابت آن نمی دهند و یا رقم آن را بسیار پایین می آورند، در نتیجه من و بسیاری دیگر از تهیه کنندگان مجبوریم قبل از دست بکار شدن قاچاقچیان فیلم، تولید سینمایی خود را کمی قبل از پایان اکران وارد شبکه نمایش خانگی کنیم درحالیکه این موضوع کاملا در هر دو حالت به ضرر فیلم است.

کارگردان «رویای خیس»  در ادامه افزود:  متاسفانه شاهد هیچ گونه حمایت در این بخش از سوی مسئولین نیستیم و باید قوانینی در این مورد اجرا شود تا فیلمسازان مورد حمایت قرار گیرند. بی شک این مورد در نمایش خانگی هیچ کمکی به هنر صنعت سینما نمی کند و به فیلم های پرفروش  سینمای ایران که زیاد هم نیستند آسیب جدی وارد می کند.

وی ادامه داد: برای «هیس...» هم این اتفاق افتاد با اینکه این فیلم حق کپی رایت جهانی دارد اما بسیاری از شبکه های ایرانی ماهواره ای آن را پس از توزیع در نمایش خانگی پخش کردند. هرچند من با آنها مکاتبه کرده و شماره کپی رایت را برایشان فرستادم و آنها دیگر فیلم را پخش نکردند اما حتی به محض یکبار پخش هم خیلی از فیلم سوءاستفاده شد.

عضو جامعه صنفی تهیه کنندگان در مورد پیگیری قانونی این موضوع خاطر نشان کرد: سازمان سینمایی، شهرداری، حوزه هنری و هر دستگاه سینمایی مرتبط با دولت اصلاً پاسخگو نیست و نمی تواند هم باشد زیرا ما در کپی رایت جهانی نیستیم و اگر هم با هزینه زیاد تهیه کننده ای کپی رایت جهانی بگیرد مدام باید پیگیر باشد و حتی اگر فیلمش پخش شد برای شکایت قانونی باید به آن کشور برود و این برای تهیه کننده ها و پخش کننده ها هزینه های گزافی دارد و شبکه های ماهواره ای هم از این موضوع سوء استفاده می کنند. لذا متضرر این خلاء قانونی تنها و تنها تهیه کننده فیلم است.

درخشنده در ادامه تصریح کرد: واقعاً این اتفاقی که رخ می دهد، خوب نیست و فیلم ما بعد از ورود به شبکه نمایش خانگی به دلیل نمایش های غیر مجاز در تلویزیونهای فارسی زبان و حتی برخی محافل داخلی شکست می خورد و سود لازم را به دست نمی آورد.

کارگردان «عشق بدون مرز» در پایان اظهار داشت: سینمای ما در عرصه بین الملل واقعا ضعیف است و ما به عنوان تهیه کننده نمی توانیم با نبود کپی رایت از اثر خود در بازارهای بین المللی دفاع کنیم. امیدوارم در آینده شاهد این اتفاقات جبران ناپذیر نباشیم و قوانینی ایجاد شود تا از تولید تا اکران یک فیلم حمایت کامل شود و صنعت سینما که به سختی می توان در آن فیلم تولید کرد دچار ضرر و زیان زیادی نشود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.